Apokalyptish skrev:Ett annat scenarion som är intressant är om internet slåss ut längre tid än några dagar. Lejondelen av alla organisationer sköter nu sin kommunikation genom nätet och det kommer ta tid att ställa om. Igen, ett kortvarit SHTF med matbrist, drivmedelsbrist, elavbrott och potentiellt svårstyrda folksamlingar. Samhället kommer växla om men det kan bli några tuffa veckor då en stad kanske inte är bästa stället att vara på.
Mer troligt som jag ser det än att Internet helt slås ut, är att delar av Internet blir mer eller mindre tydligt isolerade från resten. Det skulle i vårt fall t.ex. kunna hända om de kablar som binder ihop svenska Internet med resten av världen, och/eller utrustningen de är kopplade till, blir obrukbar/a av någon anledning (krigshandling, sabotage, olycka, ... kan vara vad som helst och behöver inte vara medvetet mänskligt SHTF). I princip ska
nätverket Internet klara av en sån sak, men hur alla de tjänster vi använder där servrarna finns "i molnet" (dvs någon annan stans) överlever något dylikt är en helt annan sak. Vi har om jag minns rätt en rot-DNS-server (en av tretton) i Sverige, men det hjälper nog föga om stora delar av eller till och med hela både Microsofts, Amazons och Googles moln skulle bli onåbara tillsammans med DNS-servrarna för ett stort flertal av världens toppdomäner...
Som jag haft skrivet i min signatur ett tag:
Du upptäcker att din smartphone plötsligt helt saknar täckning på alla nät. Agera.