2019-nCoV Corona virus

Forum för diskussioner om aktuella nyhetshändelser.

Re: 2019-nCoV Corona virus

Inläggav RedoKatten » sön 15 mar 2020, 17:51

En fråga som snurrar runt i min skalle just nu är den angående provtagningar. Det görs för tillfället mycket få provtagningar, även på de som varit i tidigt drabbade områden och som blivit sjuka. Min svägerska med familj är ett exempel. Själv tillhör jag en riskgrupp och har nu blivit sjuk (irriterad hals, hosta, magproblem, feber och ont i kroppen). Det har varit en del sjuka på mitt kneg senaste veckan, varav alla fått order att hålla sig borta 2 veckor. Däremot hade det varit skönt att veta om det är corona eller vanlig influensa/förkylning som vi fått. Självklart finns både mat och dasspapper (haha, kan inte låta bli att fnissa över hysterin kring just dasspapper) för mer än två veckor hemma. Men som sagt, att inte ens testa de som varit i värst drabbade områden och riskgrupperna känns något konstigt. Hur tänker ni kring just provtagningarna? Är det en onödig samhällskostnad eller borde det testas mer?
Katten är alltid redo
Användarvisningsbild
RedoKatten
Strömavbrott? Hjälp!

Inläggav Burial » mån 16 mar 2020, 09:57

Jag kan på sätt och vis förstå att man inte testar mer. Viruset är här nu och så är det bara. För enskilda personer är det inte viktigt för annat än rent intresse att veta om det är covid-19 eller nåt vanlig rhinovirus. För vårdanställda och sjukhusinlagda däremot...

Med det sagt så är jag ändå kluven. Det hade ju ändå varit skönt att veta hur det utvecklar sig.
"Man kanske borde ha några schyssta black metal-plattor i sin BOB va?"
Användarvisningsbild
Burial
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Inläggav EssBe » mån 16 mar 2020, 12:12

Tester är nog viktigast i ett tidigt läge. Detta för att helt stoppa smittspridning. Men nu när smittan sprider sig snabbare än vad man hinner testa är nyttan nog mer begränsad. Social isolering är nog effektivare. Och att inte resa alls.

Men för sjukvårdspersonal och inom äldreomsorgen är testning fortfarande viktigt. Detta för smittspridning där snabbt kan få stora konsekvenser. Både vad gäller bemanning och utsatta personer. Förmodligen borde man satsa så gott som all testning där.
Användarvisningsbild
EssBe
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen

Inläggav Burial » mån 16 mar 2020, 15:31

Exakt min tanke
"Man kanske borde ha några schyssta black metal-plattor i sin BOB va?"
Användarvisningsbild
Burial
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Inläggav Lieutenant Dean » fre 20 mar 2020, 10:58

Nu kan man dessutom testa de som varit smittade och eftersom allt tyder på att man blir immun(oklart hur länge) så blir det ett starkt vapen i kampen emot viruset. Dessa personer kommer kunna agera mer i frontlinjerna.

Kineserna tillverkar mer än 200 miljoner andningsskydd i nuläget per dag varav 600k är M95 och uppåt. Fraktflygen kommer vara fullastade närmaste veckorna.

Största problemet i Sverige lär bli respiratorer samt personal. Verkar som rökare är 14 gånger mer sannolika att gå till de allvarligare stadierna av sjukdomen. Vi har ganska få i Sverige numera så förhoppningsvis blir det inte lika jävliga siffror som i Italien.
Användarvisningsbild
Lieutenant Dean
Var i hela friden är stormköket?

Inläggav matz_karlzzon » lör 11 apr 2020, 15:14

tänkte för jämförelse och uppföljning lägga in lite ny data inte riktigt 1,5 månad sedan trådstart

världen
1,7 miljoner bekräftat smittade
100 000 döda

sverige
10 000 smittade
1 900 inlagda
487 intensivård
887 döda

varken världen eller sverige har anses har nått peak, eventuellt har ökningen avtagit
matz_karlzzon
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Föregående

Återvänd till Nyhetshändelser