av EssBe » sön 09 feb 2020, 01:02
Här finns några trådar där detta behandlas. Men detta scenario är lite av ett standardscenario.
Möjlig pandemi 101. Tänk spanska sjukan. Slå upp och läs...
Det handlar om att vara förberedd på en bug-in om det känns påkallat. Ha mat och grejer hemma. Kunna stänga dörren och inte gå ut om viruset blir elakare och smitta kommer för nära. Eller flytta till en isolerad sommarstuga. Och om man blir dålig, kunna hantera det hemma så långt möjligt. Måste man trots allt gå ut, ha utrustning som är lämplig. Eller gå ut vid tid då man inte riskerar möta smittbärare.
Andningsskydd, heltäckande klädsel, saneringsmöjlighet.
Tänk zombie-scenario.
Jag är inte där ännu, och jag tvivlar på att detta virus blir en så omfattande pandemi. Men jag vet inte. Jag följer förloppet. Förr eller senare blir det en fullskalig global pandemi, det är så gott som garanterat.
Tyvärr finns det inte så mycket att göra för att hantera virus som detta. Man kan hoppas på vaccin och att viruset blir snällare och inte elakare. Tidigare pandemier, exempelvis spanska sjukan, kom i vågor efterhand som viruset muterade över några år.
Det är möjligt att detta virus inte försvinner av sig självt, utan kommer att finnas kvar länge. Och vandra genom jordens befolkning regelbundet varje år, så som influensavirus och förkylningsvirus redan gör. Första gången man blir smittad är värst. Sedan, om man överlever, går det bättre. Eftersom viruset är nytt för människa har vi dåligt skydd i vårt immunsystem.
Utan ett vaccin går det nog inte att undvika smittan i längden, om spridningen fortsätter. En bug-in ger inget perfekt skydd och går inte att hålla igång obegränsat länge.
Bor du tillsammans med anhöriga som arbetar, går i skolan, handlar i butiken eller är ute och festar på helgen, då är det dessa anhöriga som kommer att smitta dig. Inte någon främling som du försöker undvika. Knepigt läge.
Det är också möjligt att det hela ebbar ut och försvinner. Eller att man bara blir lite snuvig, hostig och febrig någon dag.