Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gasolkamin 4,5kw. Samt bränslefunderingqr.
InläggPostat: tor 17 dec 2020, 13:59 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Jag har omsider kommit till skott och köpt en till gasolkamin, denna en 4,5kw för riktiga gasolflaskor.
Denna och min befintliga biltemakamin för småflaskor (vilken varje prepper borde ha för dess låga pris och smidighet, även om småflaskorna gasol ger högt kilopris) kommer att ge mig god värme i lägenheten vid ett fjärrvärmebortfall.
Problemet är bara att man inte får ha särskilt mycket bränsle hemma. Två p11 på balkongen och fem kilo (eller var det fem liter) i mindre flaskor Inomhus. Nu förstår jag varför många moderna lägenheter har två balkonger...
Två p11 och max inomhusranson bör ju ta mig igenom en vecka utan fjärrvärme ganska bekvämt, men vad händer vecka två?

Svaret på den frågan torde vara att man får se till att köpa sig en fotogenkamin eller två, med tvåstegsförbränning.
Fotogen får man ju ha 100 liter på balkongen i max 25 liters dunkar och ytterligare 100 liter inomhus, i max 10 liters dunkar.
Det borde ge ytterligare ett par veckors dräglig värme.
Problemet med fotogen är att infrastrukturen numera verkar saknas och det gör den dyr, dyrare än bara de galna skatterna gör den.

Nästa steg, såvida man inte helt sonika flyttar till hus, eller hellre till hus på landet, torde vara att skaffa braskaminsinsats till lägenhetens öppna spis. Problemet med det är att jag tycker att det är rätt fult och tråkigt ur ett trivseleldningsperspektiv. Men för att få värme från en brasa är det nog ett måste, då våra öppna spisar mest eldar för kråkorna och eventuell uppvärmning de gett snabbt ventileras ut om man inte stänger spjället vid exakt rätt tidpunkt.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin 4,5kw. Samt bränslefunderingqr.
InläggPostat: fre 18 dec 2020, 11:37 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 25 sep 2015, 11:02
Inlägg: 29
Ort: Norrköping
Har själv köpt två fotogenkaminer och ett par 25-litersdunkar med bränsle. Även om fotogen inte är speciellt billigt så är priset ändå överkomligt hos bränsle/oljegrossister. Finns ett par i mina hemtrakter där priset hamnar runt 20:- litern. Om kaminen sörplar i sig 2-3 dl i timmen så kostar inte nödvärmen alltför mycket anser jag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin 4,5kw. Samt bränslefunderingqr.
InläggPostat: fre 18 dec 2020, 20:25 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Observatör skrev:
Har själv köpt två fotogenkaminer och ett par 25-litersdunkar med bränsle. Även om fotogen inte är speciellt billigt så är priset ändå överkomligt hos bränsle/oljegrossister. Finns ett par i mina hemtrakter där priset hamnar runt 20:- litern. Om kaminen sörplar i sig 2-3 dl i timmen så kostar inte nödvärmen alltför mycket anser jag.

Ja kommer man ner mot 20-25 kronor litern så är det inte så mycket att orda om, men då ska man verkligen veta vilken butik man ska gå till. På t.ex jula är ju priset ett helt annat.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin 4,5kw. Samt bränslefunderingqr.
InläggPostat: sön 20 dec 2020, 15:14 
vad man får och vad man kan är två olika saker.... det är ju helt "bananas" även om man håller sig inom tillåten mängd i händelse av en brand.... Sätt två extra flaskor i källarförrådet... gärna fastlåsta med en kätting så försvinner de inte lika lätt "när" du får inbrott i förrådet.

S


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin 4,5kw. Samt bränslefunderingqr.
InläggPostat: lör 09 jan 2021, 01:19 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
sprithitler skrev:
Observatör skrev:
Har själv köpt två fotogenkaminer och ett par 25-litersdunkar med bränsle. Även om fotogen inte är speciellt billigt så är priset ändå överkomligt hos bränsle/oljegrossister. Finns ett par i mina hemtrakter där priset hamnar runt 20:- litern. Om kaminen sörplar i sig 2-3 dl i timmen så kostar inte nödvärmen alltför mycket anser jag.

Ja kommer man ner mot 20-25 kronor litern så är det inte så mycket att orda om, men då ska man verkligen veta vilken butik man ska gå till. På t.ex jula är ju priset ett helt annat.


https://sijab.com/shop/kem/ovrigt/lysfotogen-d60/

30kr litern här för 25L.

http://www.fogas.se/shop/3057---lysfoto ... -loesvikt/

Fogas tar 33kr litern i lösvikt, medtag egna kärl.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gasolkamin 4,5kw. Samt bränslefunderingqr.
InläggPostat: sön 13 jun 2021, 16:02 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Har både gasol och fotogenkamin men föredrar absolut gasol så länge jag har tillgång till det.
Fotogenkamin inomhus ger rätt mycket lukt oavsett hur bra kamin du har.

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet