Global uppvärmning

Hur kollapsar civilisationen? lokalt, regionalt respektive globalt.
Vad utlöser kollapsen och hur går kollapsen till.

Global uppvärmning

Inläggav Vargavinter » ons 19 dec 2007, 14:16

Vad är era tankar kring detta med global warming som pumpas ut i media? Reellt hot eller bara skräckpropaganda?

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Det låter rimligt att jorden påverkas osv men det är ju knappast något nytt. Varför börja uppmärksamma detta nu? Och när jag tittar på avsändarna av detta budskap blir jag lite misstänksam.

Nåväl, verklighet eller inte så är det kanske lika bra att vara förberedd. Något händer ju med vädret uppenbarligen. Om vi spekulerar lite, när välter ekosystemet? 5år? 10år? I morgon? Vad får det för effekter för oss i sverige i form av översvämmningar etc? Stormar?

Jag tror att när(om) det väl kollapsar så pratar vi en dominoeffekt som slår ut allt. Frågan är vart börjar det, och vad kan tecknen på det vara?
Användarvisningsbild
Vargavinter
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Re: Global uppvärmning

Inläggav Skogsbonde » fre 21 dec 2007, 01:55

Vargavinter skrev:Vad är era tankar kring detta med global warming som pumpas ut i media? Reellt hot eller bara skräckpropaganda?

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Det låter rimligt att jorden påverkas osv men det är ju knappast något nytt. Varför börja uppmärksamma detta nu? Och när jag tittar på avsändarna av detta budskap blir jag lite misstänksam.

Nåväl, verklighet eller inte så är det kanske lika bra att vara förberedd. Något händer ju med vädret uppenbarligen. Om vi spekulerar lite, när välter ekosystemet? 5år? 10år? I morgon? Vad får det för effekter för oss i sverige i form av översvämmningar etc? Stormar?

Jag tror att när(om) det väl kollapsar så pratar vi en dominoeffekt som slår ut allt. Frågan är vart börjar det, och vad kan tecknen på det vara?

När jag ser på skogen så ser jag förändringar. Gamla träd som dör därför att deras rötter numera står vått. 20 år gamla ekar som växer där det inte borde finnas ek alls. Bara gran och tall. Unga granar får årsskott som är tre till fyra gånger längre än de man ser på gamla granar. Allt detta måste bero på något.

Vi har aldrig tidigare eldat så mycket fossilt bränsle som vi gör idag. Det blir inte bättre innan det det har blivit sämre.
Skogsbonde

Återvänd till Katastrofscenarion