Förstoringslampan skrev:Jag fick lära mej ett knep, för att förbättra nerbrytningen i 3-kammarbrunnen, genom att lösa upp ett par paket bagerijäst halvårsvis, och spola ner.
Borde bli ännu bättre om du spolade ned 1 liter filmjölk/grekisk youghurt också. Mjölksyrebakterier är väldigt bra på att bryta kväve bindningarna i urea och ammoniak, som gör att det luktar illa. Detta funkar också att hälla ned i urinsepareringen ifall det skulle uppstå lukt. Brukar isolera mjölksyrebakterierna (väldigt enkelt att göra) och ha en flaska stående. Bra att blanda i vattnet till hönsen och kaninerna om dom mår dåligt och för inläggningar av grönsaker.
Själv har jag ingen urinseparering utan allt hamnar i samma tunna och spolar med en rejäl skopa sågspån varje gång. Enligt författaren till "the Humanure handbook" behöver bajset vätskan från urinen och även kvävet för att göra så bra gödsel som möjligt. Annars riskerar det bli för mycket fosfor och för lite kväve, och vatten, i komposten.
Detta gör också själva toaletten enklare då det bara är en tunna med en enkel träram och toasits runt. Du kan tillverka 5st på en timme... Den är också lätt att flytta på. Min toalett brukar stå ute uppe på en liten kulle vid några buskar på sommaren så jag har utsikt när jag gör det jag måste göra och flyttar in den på vintern i ett skjul där det är vindstilla.

Mina hinkar är svarta tunnor med lock. Fyller en hink på ca. 2 veckor och har 6st hinkar, brukar tömma 2-3 hinkar åt gången. Brukar bli lagom att tända i bastun, bära bort hinkarna till komposthögen, tömma dem, spola rent dem (häller vattnet på komposten) täcka över med mera gräs och sly för att sedan hoppa in i bastun.