[N59E12] Träningsområde Tresticklan

allmänt under träning och utbildning.

[N59E12] Träningsområde Tresticklan

Inläggav Genithos » sön 22 mar 2009, 20:10

Det börjar klia i fingrarna att göra en längre bushtur på 4-5 dagar så jag tog upp Sverigekartan och började leta öde områden. Hittade ett fint område vid norska gränsen och insåg sedan att det hette Tresticklan och "[m]ed sina ca 3000 hektar är Trestickla det tredje största obrutna och någorlunda opåverkade skogsområdet i landet utanför fjällregionen och Norrbotten."(Vätskuststiftelsen). Ett rätt stort område som är mer eller mindre öde med andra ord.

Någon som har erfarenhet av området kring Tresticklan som kan berätta mer? (eller om det är någon som vill hänga med ett par dagar kring 6 juni).
'Corpore sana in congruens armamento'
Genithos
Har du flinta och stål jag kan låna?

Inläggav swehank » sön 22 mar 2009, 21:00

Oj detta får jag fundera på, dels för att det är nära mig och dels för att det är fina fiskevatten. Har inte varit där nån gång menjag får googla lite till så =)
Vore bra med lite MRE-omsättning samtidigt =)
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/
Användarvisningsbild
swehank
Mina ficklampor lyser starkare än dina!

Inläggav Genithos » sön 22 mar 2009, 23:24

Insåg att jag har en tenta den 10e i Göteborg och en disputation den 13e i Uppsala. Det blir dock högst troligt enligt nedanstående:

Göteborg C - Ed stn
måndag 15 juni, 06:43 - 08:11
2 klass 95 SEK

Ed stn - Göteborg C
torsdag 18 juni, 20:31 - 21:56
2 klass 95 SEK

Att betala: 190 SEK
Genithos

Om övningsområden

Inläggav gadniha » mån 23 mar 2009, 00:07

Tresticklan är Sveriges 25:e nationalpark och bildades 1995.

Föreskrifter för allmänheten
Känn er välkomna att besöka Tresticklans nationalpark men tänk på att det inte är tillåtet att
- skada mark och block,
- bryta kvistar, fälla eller på annat sätt skada levande eller döda träd och buskar,
- uppföra byggnad, vindskydd, koja eller annan anläggning,
- göra upp eld; förbudet avser inte användning av stormkök eller motsvarande,
- plocka, samla in eller gräva upp växter. Bär- och svampplockning är dock tillåten,
- på störande sätt använda radioapparat e.dyl,
- klättra i boträd, samla insekter eller på annat sätt medvetet störa djurlivet,
- använda motordrivet fordon eller motordriven vattenfarkost,
- landa med luftfarkost,
- rida eller cykla,
- medföra hund som inte är kopplad,
- ordna orienteringskontroll eller markerat spår.

Naturvårdsförvaltare: Länsstyrelsen

Ett annat tips
Nordvästligaste Värmland, Finnskogen, lär vara Sveriges glesast befolkade område under trädgränsen (SÅ GLÖM INTE ATT BE VITTRA (MAHIAISET) OM LOV INNAN NI GÖR UPP ELD!!!)

/gadniha
gadniha
Är det OK att klappa björnen?

Inläggav N59E12 » mån 23 mar 2009, 21:54

Jag gick där i somras, den långa vägen från söder. Det är ungefär elva kilometer att gå från södra änden av reservatet till Budalsvika (stugan som ligger på norska sidan). Det finns för övrigt mycket annan skog som inte är reservat i området mellan väg 164, 166 och Klevmarksvägen. I det området finns även stugan Bastedalen som också är öppen för besökare.

Om man inte vill vandra runt Ed så finns det fina skogsmarker runt Kroppefjäll och Kynnefjäll.

Om man dessutom samordnar hela festiviteten med turistbyrån och kanske Utsiktens gymnasieskola (som utbildar utiskogenfolk) så kan det bli en riktigt skoj grej.

En variant är att få någon att köra upp hela gänget till östra änden där infotavlor och annat finns. Där börjar en lätt vandring på fem kilometer på stig till Budalsvika där man övernattat inomhus, i stallet eller ute på plattmarken. Dagen efter kan de som vill gå söderut och komma ut på Klevmarksvägen och de som vill kan gå stigen tillbaka igen.

För er som vill göra en egen helgtur så är det bara att ringa 0534-19000 och boka nyckeln, som under lågsäsong finns i växeln på kommunhuset).

Jag hänger gärna med på en tur till Bastedalen. Det går ju också, om man vill att fortsätta från Budalsvika och in i det norska reservatet och kanske till slut komma ut vid Ertehytta en bit hitom Halden.
http://www.bot.no/cabin.php?ca_id=277&fo_id=290
N59E12
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Inläggav Genithos » mån 11 maj 2009, 10:56

Tänkte bara följa upp och säga att jag har fått jobb fram till sommaren startar så det sätter lite käppar i hjulet. Kanske blir till hösten istället.
Genithos

Återvänd till Allmänt