Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: TRX-träning
InläggPostat: fre 24 feb 2012, 12:54 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 dec 2011, 21:42
Inlägg: 230
Sprang på det här nu när det är dödtid på jobbet:

http://www.trxfitness.co.uk/

Har aldrig hört talas om det, så jag surfade runt en del. Verkar vara ett bra sätt att träna allehanda saker på genom att framför allt använda kroppsvikten. Speciellt fördelaktig verkar den vara eftersom man kan använda den vid ett bug-in-scenario där man blir ett tag på ett och samma ställe. Tydligen var det soldater som utvecklade metoden för att hålla sig i ordning på platser där man hade begränsade möjligheter att träna och ingen tillgång till redskap. Google hittade dessa övningar åt mig: http://fitnesssherpa.wordpress.com/2011/08/03/top-10-trx-exercises/, och sedan sätter ju bara fantasin gränsen för vad man kan hitta på.

Det fina i kråksången är att man lätt kan göra "apparaten" själv, med lite spännband och repstumpar: http://www.youtube.com/watch?v=ES5GN9k7BZw


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: TRX-träning
InläggPostat: mån 27 feb 2012, 20:26 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 16:57
Inlägg: 385
Ort: dalarna
Tjena,

Jag har en nära bekant som är pt som använder sig en hel del av trx. Ska tydligen vara riktigt bra, enligt henne.

_________________
People say walking on water is a miracle, but to me walking peacefully on earth is the real miracle. -Thich Nhat Hanh


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: TRX-träning
InläggPostat: mån 12 mar 2012, 20:33 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 nov 2011, 23:56
Inlägg: 42
Ort: Småland
Jag har börjat använda mig lite av TRX på gymmet när det gäller styrketräning. Tycker det är annorlunda o kul. Dock lite svårt för en nybörjare inom styrka som mig o greppa hur stor variation det faktiskt finns på det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: TRX-träning
InläggPostat: mån 12 mar 2012, 20:48 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Verkar vettigt..
Borde ju funka med ett par cykelslangar och lite rep

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: TRX-träning
InläggPostat: tis 13 mar 2012, 11:25 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 07 dec 2010, 11:26
Inlägg: 18
Sjukt bra träning måste jag säga. Blev introducerad till TRX för en månad sedan och kan säga att det redan har gjort under för min styrketräning. Tar verkligen hela kroppen och ger grymt bra balans och stabilitet.
Men ja det är ganska svårt att få till då det är rätt mycket teknik bakom varje övning. Min rekommendation är att träna det men någon som har erfarenhet för att minska skaderisken, som all styrketräning så är det ju inte bara att lyfta ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: TRX-träning
InläggPostat: sön 18 mar 2012, 13:27 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:14
Inlägg: 405
Marulk skrev:
Verkar vettigt..
Borde ju funka med ett par cykelslangar och lite rep


För just den här typen av träning och för att kunna utföra de moment man visar så tror jag mer på spännremmar eftersom de inte flexar. Sy en ögla i den öppna änden och en rörbit och man har ett handtag.

_________________
"Förvirring före klarhet"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: TRX-träning
InläggPostat: ons 21 mar 2012, 16:10 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 dec 2011, 21:42
Inlägg: 230
Svängde ihop ett redskap med tre spännband. Skitsmidigt att göra. Ska se om jag inte kan lägga upp en bild eller fyra senare. Tror också att stumma band är grejen, inte cykelslangar, och man behöver inte ens sy, bara att göra en knop.

Som nån sa, det tar i musklerna! Men det krävs viss teknik innan man får till det. Det som jag ändå håller som bästa egenskapen är att det är lätt och portabelt, samt att man kan rigga upp det i princip varsomhelst - just att det skulle funka vid ett bug-in-scenario står helt klart. Jag brukar stänga en dörr hemma och vips har jag ett hemmagym.. :lol: Man kan enkelt "ställa in" vikten/svårighetsgraden genom att använda brantare vinkel på kroppen så att man lyfter tyngre.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet