Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: lör 13 feb 2016, 22:28 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Jiwanjatl skrev:

Mot bakgrund av att Riksbankens sedlar och mynt utryckligen enligt svensk lag är gällande betalningsmdedel här i landet, är det ju rätt absurt att man inte skall kunna få genomföra en utbetalning i kontanta medel. Den stora styrkan i kontanter är ju att vem som helst skall kunna genomföra en ekonomisk transkation, utan några "anslutningskrav" – man behöver inte ladda ner någon app, inte ha något konto någonstans, inte ha ett svenskt personnummer, man behöver inte ens äga en smartphone, och de fungerar även när det är störningar i data- eller telesystemen – till och med om man inte laddat smartphonen på några timmar och batteriet håller på att ta slut...


Vill man kontrollera samtliga medborgares tillgångar är kontanter en stor svaghet för systemet, i en situation liknande den på Cypern 2013 kan man på det sättet flytta tillgångar från medborgarna till staten med en knapptryckning.

Kanske lite väl (:) för en mello-kväll.. ;)

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: lör 13 feb 2016, 23:55 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 18:04
Inlägg: 95
Aftersearch skrev:
Jiwanjatl skrev:

Mot bakgrund av att Riksbankens sedlar och mynt utryckligen enligt svensk lag är gällande betalningsmdedel här i landet, är det ju rätt absurt att man inte skall kunna få genomföra en utbetalning i kontanta medel. Den stora styrkan i kontanter är ju att vem som helst skall kunna genomföra en ekonomisk transkation, utan några "anslutningskrav" – man behöver inte ladda ner någon app, inte ha något konto någonstans, inte ha ett svenskt personnummer, man behöver inte ens äga en smartphone, och de fungerar även när det är störningar i data- eller telesystemen – till och med om man inte laddat smartphonen på några timmar och batteriet håller på att ta slut...


Så langt jeg kan se så kan enhver nekte å motta kontanter i Sverige etter Principen om avtalsfrihet. Så da er i princip Svenske kronan inte et betalningsmedel irl.

Principen om avtalsfrihet gör att skyldigheten att ta emot kontanter som betalning kan avtalas bort. Denna avtalsfrihet gäller också för banker i förhållande till sina kunder. Ett sådant avtal kan vara skriftligt eller muntligt. Det behöver alltså inte vara fråga om ett regelrätt skriftligt avtal utan det räcker med att kunden informeras om att banken inte tar emot kontanter.

http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Fragor--svar/

Mulig jeg tar feil?

_________________
Life begins at the end of your comfort zone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: mån 15 feb 2016, 13:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Helt klart skulle en lagstiftning vara på sin plats här och den borde enligt mitt förmenande då tydliggöra att svenska pengar alltid är ett godtagbart betalningsmedel i de verksamheter som har en fysisk butik eller om man bedriver bank eller motsvarande där det finns ett fysiskt kontor. Handeln och bankerna har under många år hävdat att rånrisken är en viktig del i varför men avskaffar kontanter, men det anser jag inte är skäl nog till att vägra ta emot kontanter.

Jag vill kunna betala med mina kontanter, men de få gånger jag försökt betala något mer än mat i butik och på restaurang och andra småsaker på senare tid så har det varit nobben. Det stör mig...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: mån 15 feb 2016, 21:23 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 feb 2016, 14:25
Inlägg: 20
En stor anledning för bankmaffian (inklusive riksbanken och andra centralbanker) att tillsammans med politikereliten göra livet surt för oss som tycker om att använda kontanter (och snart kanske tillochmed ta bort kontanterna) är att de gärna vill ha kraftiga minusräntor. :x Den dag vi måste betala för att ha vårt kapital på sparkonton (negativ sparränta) då kommer folk vilja stoppa pengar i madrassen istället.
Kontanterna "måste" bort innan maffian kan införa kraftiga minusräntor. När kontanterna inte längre finns eller går att använda eller ta ut... Då kan du aldrig kontrollera din egen likvid ("pengar"). Du kan inte ta ut ditt kapital. Du kan inte skydda dig mot minus-räntorna speciellt lätt.

Du är då till 100% en slav, kontrollerad av bankerna. Då registreras även 100% av dina inköp. När var och vad. Av privata företag och av staten. Läggs i databaser som teoretiskt sätt kan finnas kvar hur länge som helst.

Total övervakning. Totalt vidrigt !

Vår valuta i Sverige och andra länder består mest av bankernas skulder och endast till ett par procent består den av pengar skapade av riksbanken. Bankerna tjänar på att vi använder deras skuldvaluta eftersom den är räntebärande.

Riksbankspengar är inte räntebärande (på samma sätt).

Kort-transaktioner ger bankerna intäkter varje gång. Många, många miljarder blir det. Banken är mellanhand i varje transaktion. Dessutom är det faktum att vi (fortfarande ,ibland, i bästa fall ) kan ta ut riksbankspengar (kontanter) en akilleshäl för bankmaffian.

Banken går nämligen omkull väldigt fort när folk tar ut kontanter då banken alltid har ytterst lite riksbankspengar i sitt system. Då vill banken naturligtvis hellre att vi använder bankernas egenproducerade skuldvaluta som betalmedel. Den valuta som skapas när någon tar t.ex. ett bolån eller annat lån. Detta ökar nämligen penningmängden.

Vi som förstår detta måste hjälpas åt och sprida information som denna. Bankerna redovisade en direkt vinst på 106miljarder i Sverige förra året men tillför mycket, mycket lite till mänskligheten.

Det oerhört instabila och sköra finansiella systemet i Sverige och globalt är en utav anledningarna till att man bör vara förberedd på oroliga, hungriga våldsamma, fattiga tider och preparera preppa och allt var det heter.


Jag Uppmanar ALLA att ALLTID använda kontanter så långt det är möjligt! :rambo: Samt självklart att bunkar upp med nya sedlar!

Att använda kort känns som att betala för sitt eget slaveri. Kortavgifterna syns ej på kvittot, men det läggs på alla priser i butiken. Sluta med det. Snälla !


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: tis 16 feb 2016, 18:19 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Nu ska vi förberedas genom spel och lek http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22274072.ab :-g

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: ons 17 feb 2016, 12:52 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Har någon pejl på hur det fungerar med kort/kontanter i andra länder? Är det bara Sverige som går mot kontantlöst eller gäller det hela EU? USA? Kina?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: ons 17 feb 2016, 18:23 
oldie skrev:
Har någon pejl på hur det fungerar med kort/kontanter i andra länder? Är det bara Sverige som går mot kontantlöst eller gäller det hela EU? USA? Kina?



Sverige, "Världens modernaste land", är extremt, vart fall här i Europa. Det har faktiskt fram till nyligen varit tämligen svårt att betala med kort i många butiker i Tyskland, t.ex. på Aldi och Lidl. Jag har inte haft problem med att använda kontanter någonstans ute i Europa. Problemet har varit tvärtom i Tyskland d.v.s. att ha tillräckligt med kontanter på fickan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: tor 25 feb 2016, 22:45 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 18:04
Inlägg: 95
sneakpeek skrev:
joffa skrev:
Hur är det nu med dom nya sedlarna, själv hamstrar jag faktiskt lite :oops: för jag tror att det trycks i betydligt mindre antal och takt än dom gamla, bara för att minska mängden kontanter, eller tänker jag fel?

Alltså, spara pengar är ju aldrig fel, men jag sparar för att jag tror det blir brist på kontanter, särskilt sedlar.


Tror du har helt rätt, tyvärr :smack: För varför får man isåfall aldrig några nya sedlar i bankomaterna ? :hm: Varför släppa ut gamla när de borde bytas in?

De nya sedlarna har funnits i snart tre månader men är i det närmaste obefintliga runt där jag finns. Har förhört mig om nya sedlar på flera ställen men fått ungefär samma svar "jo en och annan ny sedel ser vi men inte i någon större utsträckning".

Så att bunkra nya sedlar är definitivt en ide men inte helt lätt :-g


Kanskje dette er svaret på 1000 lapp mysteriet:
Svenskene sliter med ny tusenlapp
http://www.nettavisen.no/na24/svenskene ... 96409.html

_________________
Life begins at the end of your comfort zone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: sön 28 feb 2016, 10:23 
jag skulle kunnaa tänka mig att eu verkligen vill ha bort kontanter, då skulle dom i sin teori kunna se alla transaktioner och slopa den grova brotsligheten, inte för att det fungerar i praktiken, men det haar dom ändå inte brytt sig om än i varjefall


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: sön 28 feb 2016, 13:05 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Vad ingen verkar fundera över är att det ju finns utländsk valuta och guld/silver. Kriminella flyttar snabbt över sina affärer till detta och vi "vanliga" får stå ut med att bara kort accepteras i de flesta butiker.
Debattartikel i Norrköpings tidningar: http://www.nt.se/asikter/debatt/krig-mot-kontanter-om4032033.aspx


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: mån 29 feb 2016, 01:08 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 18:04
Inlägg: 95
Det er bare å venne seg til slike situasjoner:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22347751.ab

LET US HOLD YOUR MONEY, WE WILL TAKE CARE OF THEM FOR YOU!

For om ikke lenge, i bankens øyne, er du ikke kapabel til å forvalte eller forsvare dine egne opptjente penger. Bankene har nå lånt befolkningen så mye penger som igjen er bundet opp i "ting" at de nå i praksis må jobbe resten av livet og litt til for å få betalt gjelden.
Fjerning av kontanter er en bagatell de fleste ikke bryr seg med siden de i prinsippet ikke har et overskudd av penger.
Å ta ut lønnen virker meningsløst, men det er spennende å se dette eksperimentet utfolde seg i realtid.

Knasker popcorn :roll:

_________________
Life begins at the end of your comfort zone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: tis 01 mar 2016, 23:14 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 18:04
Inlägg: 95
Bankdöden - eller kontantdöden?
http://www.expressen.se/gt/bankdoden-25 ... -pa-10-ar/

_________________
Life begins at the end of your comfort zone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: fre 04 mar 2016, 08:07 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 25 nov 2015, 16:52
Inlägg: 18
Ser inte ljust ut:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6382359

http://henrikalexandersson.blogspot.se/ ... -folk.html

Se även:
http://www.dt.se/opinion/debatt/bankernas-monopol-oroar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: fre 04 mar 2016, 18:56 
http://www.svd.se/riksbanken-da-blir-sverige-kontantlost/om/debatten-om-kontanterna

en sak som jag ser som ett problem är att företagen i kortbranchen kommer ha fullständigt koll på vad du handlar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprop för kontanter
InläggPostat: ons 16 mar 2016, 17:48 
http://www.atl.nu/arbetsliv/lag-pa-kontanttvang-foreslas/?utm_source=Newsletter&utm_medium=Link&utm_campaign=From-newsletter

:up:


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet