Grayling skrev:
Tack alla för uppiggande stöd.
Diabetes typ 2, normalt ligger jag på 5,6-6,8 med tre tabletter/Dygn, gått mer från 113 till106 på tre månade med kost Doktor, motion och LCHFìsch kost.
Men nu ligger jag och pendlar mellan 9.5-13,8... även om jag äter som tidigare och motionerar.
Har sockret ökat så mycket trots fortsatt LCHF och motion? Då bör du gå till läkare och få insulin. Även kanske öka methforminet till två tabletter x 3. Men detta är det läkaren som avgör. Du vill väl inte bli blind vid 55 års ålder? Ingen risk om dubörjar sköta sockret!
Om du slutat med LCHF så förklarar det din socker ökning. Alla kolhydrater är socker, i snabb-långsam omvandling. Kött, fett, grädde, smör etc innehåller inge glykos så därför får du bra socker (i ditt fall bra värden 5,6-6,8) du tillför ju inget socker till kroppen.
Sen kan man ju fundera på om bara kött o fet mat är nyttigt? Hur som håll efter på snabba kolhydrater, inga mackor i mängder, knäcke, potatis, ärtor, mjölk, ketchup, senap i mängder....
Ät sill, ägg, fil osockrad, kött med lite potatis, fågel, fet fisk, lite ris, pasta. Hur mycket kaffe som du vill, undvik för mycket alkohol.
Fortsätt med lågintensiv motion, typ långpromenader, jogga, simma, gå i trappor osv.
Lycka till allt löser dig.