Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 133 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att sänka din beredskap i veckan?
InläggPostat: mån 25 jul 2016, 15:13 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Jeg har blitt for lat når det gjelder hagebruket og ser mer etter unnskyldninger for å slippe å gjøre noe enn å gyve løs på alt som bør gjøres. Satt på spissen så senker det alene ikke beredskapen, men i beste fall opprettholdes status quoe. På den andre siden så er vel status quoe senkt beredskap når progresjon er normen :?

InläggPostat: sön 31 jul 2016, 21:27 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Åkte på semester och hela köksodlingen gick upp i rök då droppvattensystemet inte höll vad som lovades.

InläggPostat: mån 01 aug 2016, 13:32 
Min ryggsäck är nog för liten...

Grayling skrev:
Tack alla för uppiggande stöd.

Diabetes typ 2, normalt ligger jag på 5,6-6,8 med tre tabletter/Dygn, gått mer från 113 till106 på tre månade med kost Doktor, motion och LCHFìsch kost.
Men nu ligger jag och pendlar mellan 9.5-13,8... även om jag äter som tidigare och motionerar.
Sover varannan natt och vaken var annan.

Inga gemensamma barn, men jag en vuxen son 20+ och hon har 2 vuxna plus en sladdis, som kallar mej för Pappa, då fadern är ur bilden mest hela tiden.
Så jag ser på honom som min egen sedan 7 nästan 8 år.., jag vet ju att det kommer bli ytterst märkligt att behålla ngn. vettig relation i framtiden då jag bara e plastpappa..

Kämpar för att ta mej genom dagen på ett vettigt sätt.

Satt i min mancave/prepper rum i helgen och funderade över hur omstrukturera och prioritera vid flytt, inte ens mina fina gammal fotogen kök triggar mej till action.

Jo, det kommer en ny dag, det vet jag, men frågan är om man någonsin kommer orka/vilja att släppa in ngn i livet med minframtidssyn, fyllda skåp och förråd med framtida necessiteis.., troligen barn och Fd`s..jag rusar mot 50...

Jag är klar med mina "När jag inte är på plats" listor och beskrivningar, som jag pratat om tidigare. förberett och strukturerat för "Dummise" med foto instruktioner, på kök/lampa- Bränsle och farobeskrivning på resp. maten organiserad efter längd på tillagningstid..
Detta känns just som bortkastat.
Kan man visa detta för ngn annan utan att bli stämplad som foliehatt eller deprimerande typ, med Nej till FB livsstil..

Tråkigast är ändå sonen som inte är min men ändå är min på något sätt..

//G

Håll UUUT! Hur nattsvart det än verkar, hur maktlös du än känner dig, så kommer ljuset och värmen tillbaka. Även om din mentala och kroppsliga t-doja är slut just nu, så kommer du att hitta en ny, oöppnad dunk så småningom. Men såklart måste du själv leta efter dunken, annars hittar du ingen. Jag har gjort det själv. Mitt liv startade om vid 50, bl. a för att jag blev frisk från db2. Du får jättegärna skicka pm om du vill prata.

InläggPostat: ons 03 aug 2016, 22:59 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Jag har druckit upp all min Whiskey.

InläggPostat: lör 08 okt 2016, 19:29 
Tränar vakthöns

Ack och ve.

Rev ner min gamla hederliga gjutjärnsstekpanna från spisen idag. Hoppade raskt bakåt för att rädda tårna och blev inte skadad själv. Men stekpannans handtag bröts av nära själva pannan. Visserligen har jag använt den i kanske 40 år, men inte är de oförstörbara inte.

InläggPostat: lör 08 okt 2016, 19:50 
Finns staden kvar?

Grayling skrev:
Tack alla för uppiggande stöd.

Diabetes typ 2, normalt ligger jag på 5,6-6,8 med tre tabletter/Dygn, gått mer från 113 till106 på tre månade med kost Doktor, motion och LCHFìsch kost.
Men nu ligger jag och pendlar mellan 9.5-13,8... även om jag äter som tidigare och motionerar.

Har sockret ökat så mycket trots fortsatt LCHF och motion? Då bör du gå till läkare och få insulin. Även kanske öka methforminet till två tabletter x 3. Men detta är det läkaren som avgör. Du vill väl inte bli blind vid 55 års ålder? Ingen risk om dubörjar sköta sockret!
Om du slutat med LCHF så förklarar det din socker ökning. Alla kolhydrater är socker, i snabb-långsam omvandling. Kött, fett, grädde, smör etc innehåller inge glykos så därför får du bra socker (i ditt fall bra värden 5,6-6,8) du tillför ju inget socker till kroppen.
Sen kan man ju fundera på om bara kött o fet mat är nyttigt? Hur som håll efter på snabba kolhydrater, inga mackor i mängder, knäcke, potatis, ärtor, mjölk, ketchup, senap i mängder....
Ät sill, ägg, fil osockrad, kött med lite potatis, fågel, fet fisk, lite ris, pasta. Hur mycket kaffe som du vill, undvik för mycket alkohol.
Fortsätt med lågintensiv motion, typ långpromenader, jogga, simma, gå i trappor osv.
Lycka till allt löser dig.

InläggPostat: sön 09 okt 2016, 00:10 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Palle500 skrev:
Har sockret ökat så mycket trots fortsatt LCHF och motion? Då bör du gå till läkare och få insulin. Även kanske öka methforminet till två tabletter x 3. Men detta är det läkaren som avgör. Du vill väl inte bli blind vid 55 års ålder? Ingen risk om dubörjar sköta sockret!
Om du slutat med LCHF så förklarar det din socker ökning. Alla kolhydrater är socker, i snabb-långsam omvandling. Kött, fett, grädde, smör etc innehåller inge glykos så därför får du bra socker (i ditt fall bra värden 5,6-6,8) du tillför ju inget socker till kroppen.
Sen kan man ju fundera på om bara kött o fet mat är nyttigt? Hur som håll efter på snabba kolhydrater, inga mackor i mängder, knäcke, potatis, ärtor, mjölk, ketchup, senap i mängder....
Ät sill, ägg, fil osockrad, kött med lite potatis, fågel, fet fisk, lite ris, pasta. Hur mycket kaffe som du vill, undvik för mycket alkohol.
Fortsätt med lågintensiv motion, typ långpromenader, jogga, simma, gå i trappor osv.
Lycka till allt löser dig.

Även periodisk fasta kan vara något att testa. Jag har ätit lchf till och från i ca 7 år. Provade nu också någonting i stil med 16/8. Alltså äta under 8 av dygnets timmar. I praktiken så är det att utelämna en måltid per dygn. Jag trodde det sulle vara svårt. Men hungern försvinner ännu mer än på lchf. Enligt någon väl påläst läkare ska det troligen ha än bättre effekt på diabetes 2 än lchf har. En intressant effekt är att energin ökar för mig tvärt emot vad jag trodde. Definitivt ingen energibrist. Men det gäller väl bara så länge det finns extra kalorier att ta utav ;)

InläggPostat: tis 11 okt 2016, 08:49 
Var i hela friden är stormköket?

Hej Jag har varit lite frånvarande här en tid men såg nu att min fundering om diabetesen upp och ned var på tapeten.
Drog slutsatsen att min fluktuerande socker i mångt och mycket beror på arbets situationen med en rätt stökig situation på jobbet och ett förhållande som är på bättringsvägen, men inte är helt bra än men mycket bättre än på år..
Tyvärr har jag gått upp 2 kg på 1½ månad, troligen stress, men ligger nu "bra" eller bättre igen i sockret igen runt 7.
Nya tag med motion och stringens när det gäller kosten, skönt med svalare väder när man motionerar och är tung..
//G

InläggPostat: tis 11 okt 2016, 19:35 
Finns staden kvar?

Bra och höra att det är bättre ställt nu. Men personligen tror jag inte på stress och obalans. Läkarna har även sagt detta till mig men jag ser inte sambandet då jag mäter noga. Utan orsakerna ser jag som tröstäta, ojämna måltider, fel mat, ingen motion. Men jag betonar att detta gäller mig och diabetes är mycket individberoende och kan så klart bero på annat hos andra.

InläggPostat: fre 14 okt 2016, 22:43 
Åkte och köpte en stålsträngad gitarr för 1300kr istället för att köpa en till P11-gasoltub. =/

Sitter nu och lär mig spela "I see fire" av Ed Sheeran.
Kommer apokalypsen kan jag iaf sjunga och spela "If it's to end in fire, then we shall all burn together."

InläggPostat: lör 15 okt 2016, 09:50 
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Sitter och tänker på att jag borde göra mera äppelmos och chutney och eftersom jag borde så vill jag inte.

InläggPostat: lör 15 okt 2016, 14:50 
Nykomling
Användarvisningsbild

Firade mitt nya jobb som jag börjar på om en månad, genom att köpa ett par armbandsur som jag velat ha sedan ett tag tillbaka ---> beloppet på mitt sparkonto blev mindre.

InläggPostat: lör 15 okt 2016, 15:53 
Folkskygg skrev:
Firade mitt nya jobb som jag börjar på om en månad, genom att köpa ett par armbandsur som jag velat ha sedan ett tag tillbaka ---> beloppet på mitt sparkonto blev mindre.

Grattis till nya jobbet :)
Ett PAR armbandsur. Ok vi säger ofta en är ingen men armbandsur köps väl oftast en och en...

InläggPostat: lör 15 okt 2016, 17:48 
Tränar vakthöns

Lär dig We'll all go together when we go, av Tom Lehrer. Passande för preppers:
https://www.youtube.com/watch?v=TIoBrob3bjI
(Han har många låtar med bra text.)

Nikenik skrev:
Åkte och köpte en stålsträngad gitarr för 1300kr istället för att köpa en till P11-gasoltub. =/

Sitter nu och lär mig spela "I see fire" av Ed Sheeran.
Kommer apokalypsen kan jag iaf sjunga och spela "If it's to end in fire, then we shall all burn together."

InläggPostat: ons 19 okt 2016, 23:50 
Lagt ett antal tusenlappar på en ny dator när den gamla egentligen skulle kunna hänga med ett år eller två till. Att det saknas lite knappar och är en grop i pekplattan där markören inte riktigt hänger med är ju, om man ska vara petig, ingen orsak att köpa en ny.

/MD

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 133 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa