Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: sön 11 jan 2015, 00:00 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:36
Inlägg: 307
Dom röda ljusen är billiga på Rusta nu, dom vill väll bli av med juleljusen..

_________________
Vem behöver pengar när det inte finns nått att köpa?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: sön 11 jan 2015, 00:26 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Mitt hus drar ca 40kWh/dygn vid 0 grader ute och 20 inne. Det skulle alltså krävas (40 000/35)/4 =285 ikeavärmeljus per dygn eller 47 st konstant tända. :)
Men man lär ju minska uppvärmda utrymmet en del om det skulle krävas såna åtgärder :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: sön 11 jan 2015, 13:12 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: lör 13 dec 2014, 14:18
Inlägg: 10
Här används mycket ljus för mysfaktorn, speciellt såhär års - kollade lagret, just nu finns 4½ påsa á 100 stk. 8-timmars värmeljus, 23 stk. blockljus olika storleker, 32 vanliga ljus.
Samt 5 vanliga ljus och 8 blockljus som står framme redan ibruktagne.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: sön 11 jan 2015, 13:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vill man ha ljus med 100% sterárin så kan man titta på julgransljus-ljusen , de är av stearin enbart .

Jag har såna i mitt förråd .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: sön 11 jan 2015, 14:33 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 11 nov 2013, 09:21
Inlägg: 43
Vi har runt 400 kronljus i förrådet. Ca 200 värmeljus.

Lätt OT: sedan vi flyttade hit (off-grid) för snart två år sedan har vi använt max 30 kronljus, och i stort sett alla värmeljus som brunnit har varit i
utomhuslyktor. För mysljus har vi bivaxljus. Det går helt enkelt inte åt så mycket stearinljus eftersom att det är så oerhört opraktiskt om man inte har
mörkerseende som en katt.

Vill man kunna jobba på kvällen behöver åtminstone jag riktigt ljus. Vi har lampor med vanlig E27-sockel som går på 10-30v och drar 4w.
En sådan lyser upp ett litet rum (ersätter, det här är en googlegissning 30 stearinljus om man räknar 12,5 lumen per ljus och 370lm för lampan) och används just nu även som portabel
arbetsbelysning ute vid vedhögen. Bär ut ett bilbatteri(75Ah), koppla på, jobba med bra ljus i 100 timmar utan att dra ur batteriet mer än till hälften.

Min poäng är alltsåatt det måste ha barkat rakt åt helvete till en situation där alla mina batterier har exploderat, jag saknar bensin till elverk eller bil och solcellerna har brunnit upp innan
jag bedömer stearinljus som ett vettigt alternativ för belysning. Jag menar, batteriet i exemplet ovan laddas upp igen några timmar. Sedan är det bara att köra igen. För att inte tala om
hälsoaspekterna med att elda inomhus utan skorsten.

Men nu är man ju som man är och det är ju inte fel att köpa några lådor ljus till bara för sakens skull... förr eller senare går de åt.

/ Slut OT


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: lör 17 jan 2015, 14:45 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
absolut är det så att det är en sämre belysning än med en ledlampa. men med facit från diverse konflikt länder är inte batterier och bränslen till elverk det lättaste att hitta när det vart konflikter i några månader. de områden jag vart i hade inte en enda fungerande mack. det stod lite otrevliga skumma typer med ett gäng smutsiga petflaskor fyllda med något som de sa var bensin. grumligt och dessutom till det pris DE ville ha.. hutlösa summor.. batterier kan jag inte påminna mig att jag såg någon sälja alls.. :hm:

hur som är ett batteri rätt begränsat till hur många upp- och ur laddningar det klarar av. de truckbatterier jag jobbade med förr hade en livscykel på ca 2500 urladdningar. dessa av mindre modell typ stora bilbatterier. nu kommer de såklart att kunna leverera lite ström efter dessa men de börjar tappa möjlighet att lagra ström. har man tur har man just bytt batterier när det börjar dra ihop sig till vilket scenario av SHTF man än ser framför sig. då klarar man sig länge...

men om inte... så har ljusen en bra mycket längre hållbarhet än ett batteri. :D och bättre ljus från en låga än ingen alls...

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: lör 17 jan 2015, 15:18 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
scorpio_xri skrev:
men om inte... så har ljusen en bra mycket längre hållbarhet än ett batteri. :D och bättre ljus från en låga än ingen alls...


Sen kan man ju fundera som så att en pall med ljus kanske innehåller 160 lådor kronljus a 50st @ 2kr ljuset. = 8000 ljus, @ 16.000 kronor

Brinntiden är 6 timmar och du lär göra av med minst 10 ljus om dagen om du ska ha någon belysning att prata om inomhus. Vilket ger 800 dagars uthållighet på pallen, dvs lite över 2 år.

I en flyttkartong får jag plats med trippla uppsättningar (dubbel redundans) av solcellskit för att kunna producera 5v 12v och 230v @ 45W samt kablage leds och batterier för att belysa hela boendet. Detta till under halva kostnaden för ljusen och då har jag BRA arbetsbelysning där jag så önskar samt helt ok allmänbelysning året runt.

Ljus är naturligtvis bra att ha om en NEMP steker varenda IC krets och jag hade nog velat ha någon pall med ljus i beredskap, men nog hade den fått stå hyfsat oanvänd så länge det bara gick medan leds sköter jobbet bättre. :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: lör 17 jan 2015, 15:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
@Mucklan - ljusen tillför ljus och värme utan behov av att köra generator (som kan gå sönder och som kräver bränsle), solceller som bara fungerar en del av året och så vidare... Personligen har jag inte svårt att göra det jag brukar göra kvällstid i ljuset från ett fåtal ljus, men det beror försås helt och hållet på vad det är man skall göra. I min BOL och ordinarie bostad bedömer jag risken med ljusen som minimal då båda har god ventilation (läs "undermålig täthet) och är försedda med skorsten.

Det fungerar dåligt att hugga ved utomhus i ljuset från något eller några stearinljus :smack:

Det ena behöver inte utesluta det andra, så naturligtvis skall man ha batterier och möjlighet att ladda dem om det finns möjlighet därtill.

Jag ser mina värme-, block- och kronljus som en reserv som i princip aldrig kan fallera och som inte har något bäst-före-datum.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: lör 17 jan 2015, 16:16 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
som Derzu Uzala skrev så kommer man så klart att använda det bättre alternativen först. som jag ser det kommer de dock troligtvis, med de scenarion jag ser framför mig, att ta slut så småningom. :) det är då jag tänker mig att använda ljusen och för den delen fotogenlampor osv.

tror de flesta här inne har en hel del med andra alternativa ljuskällor med.. :hm:

men som jag tänkte mig från början med tråden så var det mest att se hur man själv ligger till med lagren av just olika ljus jämfört med er andra här inne...

startar en ny tråd om "hur mycket batterier har ni i förråden" :D

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: sön 15 feb 2015, 21:55 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Har gått igenom mitt lilla förråd nu. Har allt i ett litet skåp i min gamla TV-hylla.

Värmeljus: 760 st. de flesta 4h brinntid.
Stavljus: 67 st. ca 6 h brinntid styck
Blockljus: 18 st. 30-40h brinntid.


Jag behöver nog lite mer stavljus tror jag. Men kommer inte köpa mer än vad som får plats i mitt lilla skåp. På vintern så går man kanske igenom två ljus per dag om det är strömlöst och på sommaren runt ett. Då räknar jag med att jag inte har ljus tända om jag inte är i rummet utan bara där jag befinner mig.

Förutom detta så har jag två fotogenlampor och tre flaskor lampfotogen.

+ ficklampor och batterier så klart

Så en månad strömlöst klarar jag nog av på belysningsfronten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tis 03 mar 2015, 10:40 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Kanske nåt att tänka på under vinterhalvåret när det är mörkt och kallt ute?

http://bloggar.aftonbladet.se/retromani ... ste-prova/
1. COOLA LJUS RÄCKER LÄNGRE
Trött på att stearinljusen brinner ut typ precis när du har tänt dem? Nästa gång: prova att lägga ljusen i frysen några timmar innan de ska användas, så brinner de långsammare och räcker längre. Ett superenkelt knep som funkar!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tis 03 mar 2015, 11:01 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:36
Inlägg: 307
Calex skrev:
Kanske nåt att tänka på under vinterhalvåret när det är mörkt och kallt ute?

http://bloggar.aftonbladet.se/retromani ... ste-prova/
1. COOLA LJUS RÄCKER LÄNGRE
Trött på att stearinljusen brinner ut typ precis när du har tänt dem? Nästa gång: prova att lägga ljusen i frysen några timmar innan de ska användas, så brinner de långsammare och räcker längre. Ett superenkelt knep som funkar!



Är precis tvärt om med värmeljus, gjorde ett test i vintras och hade tre ljus i lyktor utomhus. Ett vanligt, ett i en glasljushållare och en i en isolerad plåtljushållare.
Den isolerade brann längst och brann upp helt, det utan nånting brann kortast och det blev en massa stearin kvar runt kanterna.

_________________
Vem behöver pengar när det inte finns nått att köpa?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tis 03 mar 2015, 11:29 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
tenere skrev:
Calex skrev:
Kanske nåt att tänka på under vinterhalvåret när det är mörkt och kallt ute?

http://bloggar.aftonbladet.se/retromani ... ste-prova/
1. COOLA LJUS RÄCKER LÄNGRE
Trött på att stearinljusen brinner ut typ precis när du har tänt dem? Nästa gång: prova att lägga ljusen i frysen några timmar innan de ska användas, så brinner de långsammare och räcker längre. Ett superenkelt knep som funkar!



Är precis tvärt om med värmeljus, gjorde ett test i vintras och hade tre ljus i lyktor utomhus. Ett vanligt, ett i en glasljushållare och en i en isolerad plåtljushållare.
Den isolerade brann längst och brann upp helt, det utan nånting brann kortast och det blev en massa stearin kvar runt kanterna.


det måste väl bero på vad ljusen är gjorda av?
eller kanske beroende på formgivning? Yttre delarna av värmeljusen smälter inte och kan då inte fungera som bränsle?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tis 03 mar 2015, 12:02 
Ja, kylan gör att lågan inte orkar smälta det yttersta paraffinet. Mindre bränsle = kortare brinntid.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: ons 04 mar 2015, 22:45 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:36
Inlägg: 307
Heinkel skrev:
Ja, kylan gör att lågan inte orkar smälta det yttersta paraffinet. Mindre bränsle = kortare brinntid.


Nån borde börja göra isolerade värmeljushållare till utomhuslyktor.
Typ av kork eller nått.
Jag gjorde en av en plåtljushållare som jag lindade en remsa liggunderlag och eltejp om, inte snygt men det funkade för testet.

_________________
Vem behöver pengar när det inte finns nått att köpa?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet