Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vallhundar sökes i Göteborg
InläggPostat: tor 04 jun 2009, 13:48 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
För det första tycker jag ni skall läsa sprithitlers inlägg här: http://sprithitler.blogg.se/2007/decemb ... argar.html

Sedan kan ni som identifierar er med vallhunden och bor i Göteborg fortsätta läsa, ni andra kan läsa fler inlägg på sprithitlers blogg istället :wink:

Till hösten kommer Göteborgs Civilförsvarsförening utbilda vad som högst troligt blir sista FRG-gruppen inom en överskådlig framtid. Jag är precis klar med min utbildning och är mycket nöjd med den. Ni kommer lära er hur vilka faror som lurar i samhället för fåren, hur kriser hanteras i Göteborgs stad, och hur ni kan agera i samband med dessa kriser. I kursen ingår även en mängd praktiska moment som första hjälpen, hjärt och lungräddning, hjärtstartare, brandkunskap och släckning samt 30-minutersmetoden; hur man agerar ledare bland frivilliga vid händelse av kris.

Rekrytering kommer ske under sommaren och då främst bland existerande frivilligorganisationer. Jag ser mycket hellre att Swedish Survivalist kan ta en del av dessa platser. Efter fullgjord utbildning så kommer man få en plats i krisorganisationen och därmed vara bland de i samhället som har en betydligt större chans att få mat och andra resurser vid mer omfattande SHTF-scenarion.

Jag har tagit beslutet att om jag väljer att vara kvar i samhället så kan jag lika gärna kämpa för fåren och som tack för hjälpen få tillgång till de resurser som finns tillgängliga i samhället. Det ingår dessutom löpande vidareutbildningar och övningar där man får testa sina kunskaper praktiskt. Skicka ett PM till mig vid intresse, ange helst vilken stadsdel ni bor i och om ni redan idag är medlemmar i någon frivilligorganisation. Som det ser ut idag kommer jag vara assisterande instruktör på utbildningen.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Senast redigerad av Genithos tor 04 jun 2009, 15:11, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 jun 2009, 14:51 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 04 jan 2009, 12:29
Inlägg: 483
Intressant, men jag bor i fel del av landet. :(
Med risk för att visa min okunnighet, vad är 30-minutersmetoden?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 jun 2009, 15:15 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
30-minutersmetoden är en processmetod för att kunna hitta, välja ut och organisera frivilliga bland fåren som tar ett steg framåt när krisen kommer. Det kan vara gamla militärer, fotbollsföreningsledare eller varför inte survivalister.

FRG är något som alla kommuner uppmanas att ha i sin krisorganisation. Så även om ni inte bor i Göteborg kanske er kommun också har en grupp som passivt letar efter mer personal. Stockholm och Malmö har dock inga grupper, Göteborg är först ut av de större städerna.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 jun 2009, 18:14 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Det ska finnas en FRG grupp i Uppsala, jag har precis skickat ett mail till uppsala civilförsvarsförening och frågat om saken.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vallhundar sökes i Göteborg
InläggPostat: tor 06 aug 2009, 18:56 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Nu är det mer eller mindre klart att utbildningen startar vecka 43, och kommer gå tisdagskvällar (eventuellt måndagar) klockan 19 i kommunhuset (vid Tingsrätten). Praktiska certifikat som är allmängiltiga och erhålls genom kursen är Första Hjälpen (genom Röda Korset) samt HLR/D-HLR (hjärt och lungräddning).

Detta är en ingångsport i civilförsvaret för den som önskar och det finns sedan fler kurser att förkovra sig i och avancera i organisationen, bland annat en instruktörsutbildning med överlevnadsikonen Harry Sepp!

Läs mer om hur du anmäler dig på http://www.gbgcivil.se/FRG.htm , frågor kan ställas här eller via PM.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vallhundar sökes i Göteborg
InläggPostat: ons 14 okt 2009, 23:29 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2008, 02:30
Inlägg: 109
Verkar ju som det drar igång nästa vecka. Vad är det för typ av människor på en sådan utbildning?

Citera:
hur man agerar ledare bland frivilliga vid händelse av kris.

Hur går en sådan träning till?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet