R8N skrev:Man kan ju fråga sig varför är inte alla preppers radioamatörer?
grym skrev:jopp, tar några tiondelssekunder om allt är uppe och kör
TheRoad skrev:grym skrev:jopp, tar några tiondelssekunder om allt är uppe och kör
Vad jag tänker är att om man kanske tar en onödig extra risk att få objudna gäster om man sätter igång sin radiosändare efter SHTF.
Det är i alla fall en invändning som jag kan tänka mig mot att ha en radiosändare.
Xamuce skrev:TheRoad skrev:grym skrev:jopp, tar några tiondelssekunder om allt är uppe och kör
Vad jag tänker är att om man kanske tar en onödig extra risk att få objudna gäster om man sätter igång sin radiosändare efter SHTF.
Det är i alla fall en invändning som jag kan tänka mig mot att ha en radiosändare.
Fast nu krävs det ju lite mer utrustning än den vanlige busen brukar ha tillgång till för att med hjälp av triangulering positionsbestämma en radiosändare. Nog för att det går snabbt om all utrustning är uppe och lyssnar, men frågan är ju om det är andra än myndigheter och främmande makt som har resurserna? För att undvika detta problem får man väl se till att inte sitta i sin BOL och sända utan ta sig iväg en hyfsad bit och sända en kort stund endast så man slipper bjuda på Gevalia på sändplatsen...
grym skrev:om man gör det med anklaste utrusting är det till att
ha radio och en antenn med riktningsegenskaper, lyssna på frekvensen, se var antennen pekar i kompasskurs
flytta sig så långt bort att man får en ny kompasskurs som har vinkel nog mot första
rita upp det på karta, och kolla åt vilket håll det går ihop, flytta dig åt det hållet och fortsätt pejla
detta tar tid eftersom man måste flytta sig
om man däremot är tre personer som kan göra det samtidigt så går det på någon minut
en master som två som bara lämnar position och vinkel
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster