Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: mån 05 mar 2018, 00:26 
Jag tror att det är som vanligt med fördomar. Skrapar man lite på ytan så inser man att de inte stämmer så bra. Det går inte att döma ut en hel grupp. Vare sig de har samma kön, kommer från samma generation eller samma område.

Angående storstadsfolk kan vi ju konstatera att alla inte är pappersvändare.

Förstår ni hur mycket hantverkare och grovarbetare det krävs i en stad som växer så det knakar? Dessutom krävs mängder av väktare, poliser, militärer och räddningsarbetare. Det finns bondgårdar, åkrar och skogar i Stockholm också, där folk jobbar. Många är med i jaktlag och jagar flera veckor om året. Många är i fysisk toppform, springer fjällmaraton eller klättrar i alperna på semestern. Många kommer ifrån eller har en partner eller förälder från ett annat land och har därmed troligtvis släkt och vänner att åka till i ett helt annat land vid behov. De flesta har föräldrar eller nära släktingar på landsbygden. Många har gott om värdefull kunskap, kontakter och resurser.

Det är ett misstag att tro att storstadsbor kommer bli ett gäng tafatta tiggare i kristider.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: mån 05 mar 2018, 00:36 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Druid skrev:
Jh2312 skrev:
Människor från landet har oftast lägre utbildning än de som är från storstad, det är vetenskapligt bevisat. Detta får också räknas som en fördel till stadsborna.


Korrekt att människor på landsbygden statistiskt har färre högskolepoäng än storstadsbor men har svårt att se det som en fördel
efter SHTF att man har tex 120 poäng i mediateknik...
Teoretisk utbildning kommer inte ha mycket värde då förutom vissa grenar såsom läkare osv
Generellaliserar man som du gör ordentligt här - ju mer högskolepoäng desto mindre praktiskt kunnig.
10 x hellre en duktig mekaniker med bara gymnasieutbildning än en välutbildad arkitekt / ekonom...

Jag känner många högskoleutbildade med långt över medel-IQ. De kan knappt något praktiskt alls. De har inget intresse i något sådant alls. Hög IQ gör att man lär sig snabbt, men man blir inte hantverkare över en natt oavsett.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: mån 05 mar 2018, 08:15 
Jh2312 skrev:
Många lattepappor är i väldigt bra fysisk form, och springer maraton med bra tider. De flesta bönder springer inte maraton på bra tider, och har vissa problem med övervikt. Dessa är bara mina observervationer, men dom backas upp av mycket forskning. Personer i landsbygd är i sämre fysisk form än de som bor i städerna.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=1131710
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/17424/LKT1149s2566_2568.pdf
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fetma-vanligare-pa-landsbygden

Jag har träffat många som har tillhört lite tuffare förband inom det militära, men kan inte minnas att någon därifrån skulle ha kommit från glesbyggd. Tvärtom var de flesta från någon av storstäderna. Förvisso anekdotbaserat, men eftersom 85% av alla svenskar bor i städer så är det väl rimligt att tänka sig att ungefär lika stor del av operatörer och andra militärer på tjänster med lite större krav är från städerna.

Eftersom stadsbor är i bättre fysisk form, så är det kanske troligt att fler av dessa återfinns inom våra elitförband.

Människor från landet har oftast lägre utbildning än de som är från storstad, det är vetenskapligt bevisat. Detta får också räknas som en fördel till stadsborna.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:703864/FULLTEXT01.pdf


Det är lite av detta som jag var inne på tidigare, men uttryckte mig slarvigt och blev bannad från forumet. Det var frågan om alla på rätt plats ute i landet med bössa till hands, trots allt är så förberedda- t-ex. fysiskt. Det finns säkerligen bland "forket" i städerna bra förberedda svennar, mentalt och fysiskt, som kan utgöra hot därute, bössan till trots. Och det viktigaste: finns det en plan B, om man skulle förlora all "potatis och ammunition"? Att plötsligt stå tomhänt, trots det perfekta preppboendet? Jag har lovat att starta en tråd kring det, eller söka upp befintlig tråd.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vart ska jag ta vägen med min BOB?
InläggPostat: mån 05 mar 2018, 09:23 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Citera:
Jag har träffat många som har tillhört lite tuffare förband inom det militära, men kan inte minnas att någon därifrån skulle ha kommit från glesbyggd. Tvärtom var de flesta från någon av storstäderna. Förvisso anekdotbaserat, men eftersom 85% av alla svenskar bor i städer så är det väl rimligt att tänka sig att ungefär lika stor del av operatörer och andra militärer på tjänster med lite större krav är från städerna.

En bekant som utbildade fältjägare menade på att dom bästa soldaterna var just bönder.
Dom var enligt honom sega och uthålliga, var vana vid tunga arbetsuppgifter under ogynnsamma förhållanden.
Hade ofta erfarenhet av att jobba och vistas i skogen, god maskinvana , fixat och donat i marker och med byggnader, vapenvana.

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet