Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening i stad
InläggPostat: mån 24 okt 2016, 19:11 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
krippaz skrev:
Ska jag klappa ihop direkt.

Bor i lägenhet och inte nära till Mälaren eller annan sjö, i fastighet där regnvatten är svart att fixa utan att fastighetsvärden stämmer mig för vandalism.


Ända vattenkällan är en lite svårt nedsmutsad rännil som heter bällstaån.

Så här skriver Stockholm vatten om ån:
Tillrinningsområde: 3600 ha
Längd: 10,5 km
Fallhöjd: 10 m
Medelvattenföring: ca 250 l/s
Bällstaån börjar i Järfälla och rinner sedan genom Stockholm, Sundbyberg och Solna. Ån mynnar i Bällstaviken som är den innersta delen av Ulvsundasjön. Mycket av vattnet i ån kommer från bebyggelse, industriområden, gator och vägar. Vattenkvaliteten är dålig med höga näringshalter, relativt höga metallhalter och ibland höga bakterietal. Sedimenten är förorenade av olja i större delen av ån.
Den omkringliggande marken är ganska låglänt nedströms Spånga. Bällstaån är viktig för att hindra att vattennivån blir alltför hög i bebyggda områden och Stockholms del av ån betraktas som en del av dagvattennätet.
Långa sträckor är uträtade, det finns ett antal kulverteringar och 1,4 km går genom tunnel. Andra delar av Bällstaån har ett visst naturvärde med promenadvägar och anlagda dammar. Länsstyrelsen och de berörda kommunerna arbetar för förbättra både vattenkvaliteten och åns omgivningar.

Inte nog med detta, tydligen går vissa avlopp ut i ån redan som man inte kan finna orsaken till. Om jag känner människor rätt så kommer man även använda ån som toalett vid vattenbrist.

Frågan är om det går att dricka om man inte kan koka vattnet men använder detta,

Vattenreningstabletter

https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/vattenrening/vattenreningstabletter-550261/

Och har en katalyn lifestraw också. Kan tänka mig köpa bättre om det skulle hjälpa.

Eller ska jag bara ge upp, packa ihop i fosterställning och accepetera mitt öde ?

Ta det lugnt nu, du bor ev i ett höghus?
måste finnas någon form av vindschakt och taklucka i fastigheten. kommer du bara upp på taket så är det mesta möjligt, smidigheten att bara ha baljor ståendes eller täppa för stupröret och samla upp vatten genom hängrännan.

min huvudvärk i ett tidigare boende i höghus var inte att det var långt till avrinningen, utan snarare att brandbilen inte skulle nå hela vägen upp till min våning med stege. blev till att införskaffa ett klättersele ut ifall om branden skulle knacka på dörren, blev dock aldrig att jag fick fira ner mig genom balkongen. hade gärna testat det, men grannarna hade nog satt kaffekoppen i halsen om de såg mig firas ner för en blank vägg från 11.e våningen.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening i stad
InläggPostat: mån 24 okt 2016, 19:27 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
cartaq skrev:
min huvudvärk i ett tidigare boende i höghus var inte att det var långt till avrinningen, utan snarare att brandbilen inte skulle nå hela vägen upp till min våning med stege. blev till att införskaffa ett klättersele ut ifall om branden skulle knacka på dörren, blev dock aldrig att jag fick fira ner mig genom balkongen. hade gärna testat det, men grannarna hade nog satt kaffekoppen i halsen om de såg mig firas ner för en blank vägg från 11.e våningen.


Jag hade inte kunnat göra annat än att bjuda dig på en kopp kaffe, medans du hängde där. :up: :up: ;) :) :)

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening i stad
InläggPostat: mån 24 okt 2016, 19:42 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Yo sant att men blev utskälld tidigare i år för att jag hade åsikter Då personen var för massinvandring och nu försöker backa från sitt åtagande ? Låt skiten dö. Alla sjuklöverpartier kan ta sitt ansvar och bjuda in alla gratis.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening i stad
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 03:22 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Om man vill göra destillering som även blir av med kemikalier osv alla möjliga slag utan att slösa absurda mängder energi på att få allt vatten till 100 grader och destillera, kan man använda vakuumdestillering, då kan du få ner kokpunkten väsentligt. Jag har en pump som drivs av 12 V för detta, så går bra via solpaneler utan vanliga elnätet också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening i stad
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 06:49 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Det finns redan en tråd om att klara och rena sjövatten

flockningsmedel-for-rening-av-dricksvatten-t11264.html?hilit=rena%20sjövatten

Har du fått vattnet helt klart, går det att filtrera utan att filtren snabbt sätts igen av grumligheter.

Det är så vattenverken i mälaren fungerar!

reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening i stad
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 14:08 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
pre skrev:
Om man vill göra destillering som även blir av med kemikalier osv alla möjliga slag utan att slösa absurda mängder energi på att få allt vatten till 100 grader och destillera, kan man använda vakuumdestillering, då kan du få ner kokpunkten väsentligt. Jag har en pump som drivs av 12 V för detta, så går bra via solpaneler utan vanliga elnätet också.


Det där vore ju awesome om det fungerade bra.

Problemet är väl att det är ångbildningsenergin som är hög hos vatten, inte specifik värmekapacitet.

Alltså att ta vatten från 0-100C drar inte så överjävligt mycket energi, dock vid 100C så förångas ju vatten och där krävs ohemula mängder värme.

Man kan se förloppet och enkelt se förhållandet i energiåtgång genom att ta tiden det tar att koka upp en kastrull och jämföra med tiden det tar att koka torrt.

Skulle det därmot åtgå väsentligt mindre energi även för ångbildningen, då är du inne på något otroligt coolt.

Pumpen skulle också behöva en rätt god kapacitet för att kontinuerligt pumpa bort ångan och hålla vaccumet, tror många vaccumpumpar falierar här såvida man inte kokar väldigt långsamt. Skulle förvåna mig rejält om din 12v pump fixar detta? Har du provat?

Jag är lite skeptisk då jag inte får ihop fysiken i huvudet men kan du visa att det fungerar så, som sagt, awesome. Skulle ha provat själv om jag hade en lämpilg vaccumpump.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening i stad
InläggPostat: ons 21 dec 2016, 00:27 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Derzu Uzala skrev:
pre skrev:
Om man vill göra destillering som även blir av med kemikalier osv alla möjliga slag utan att slösa absurda mängder energi på att få allt vatten till 100 grader och destillera, kan man använda vakuumdestillering, då kan du få ner kokpunkten väsentligt. Jag har en pump som drivs av 12 V för detta, så går bra via solpaneler utan vanliga elnätet också.


Det där vore ju awesome om det fungerade bra.

Problemet är väl att det är ångbildningsenergin som är hög hos vatten, inte specifik värmekapacitet.

Alltså att ta vatten från 0-100C drar inte så överjävligt mycket energi, dock vid 100C så förångas ju vatten och där krävs ohemula mängder värme.

Man kan se förloppet och enkelt se förhållandet i energiåtgång genom att ta tiden det tar att koka upp en kastrull och jämföra med tiden det tar att koka torrt.

Skulle det därmot åtgå väsentligt mindre energi även för ångbildningen, då är du inne på något otroligt coolt.

Pumpen skulle också behöva en rätt god kapacitet för att kontinuerligt pumpa bort ångan och hålla vaccumet, tror många vaccumpumpar falierar här såvida man inte kokar väldigt långsamt. Skulle förvåna mig rejält om din 12v pump fixar detta? Har du provat?

Jag är lite skeptisk då jag inte får ihop fysiken i huvudet men kan du visa att det fungerar så, som sagt, awesome. Skulle ha provat själv om jag hade en lämpilg vaccumpump.


https://www.youtube.com/watch?v=tYLlkTDstmo Simpel princip för att få vakuum(eller hyfsat undertryck iaf), som till och med går att få till utan elektricitet. Ganska tålig grej också.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_distillation
"Vacuum distillation is a method of distillation whereby the pressure above the liquid mixture to be distilled is reduced to less than its vapor pressure (usually less than atmospheric pressure) causing evaporation of the most volatile liquid(s) (those with the lowest boiling points)."

Ångbildningen tar givetvis energi, men som vi ser i videon fungerar det så enkelt som att ångan då tar energi från vätskan vilket innebär att vätskans temperatur minskar av processen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening i stad
InläggPostat: lör 24 dec 2016, 02:19 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
pre skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=tYLlkTDstmo Simpel princip för att få vakuum(eller hyfsat undertryck iaf), som till och med går att få till utan elektricitet. Ganska tålig grej också.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_distillation
"Vacuum distillation is a method of distillation whereby the pressure above the liquid mixture to be distilled is reduced to less than its vapor pressure (usually less than atmospheric pressure) causing evaporation of the most volatile liquid(s) (those with the lowest boiling points)."

Ångbildningen tar givetvis energi, men som vi ser i videon fungerar det så enkelt som att ångan då tar energi från vätskan vilket innebär att vätskans temperatur minskar av processen.


En sån där liten diafragmapump räcker tyvärr ingenstans om du ska destillera litervis med vatten, den klarar på sin höjd ångmängden från en ekolv som står och småkokar över en liten låga.

Funderar du på ejectorpumpen så använd i så fall den energin till att koka vatten istället, det är mer energieffektivt.


Ang att ta energin från vätskan så blir det krångligt då vatten har väldigt speciella egenskaper.

Att minska vattens temp 1 grad kostar 4.2 kJ/kg
Att frysa vatten kostar 334 kJ/kg
Att förånga vatten kostar 2257 kJ/kg

Viktigaste:
Atmosfärstrycket styr när kokpunkten inträffar men förändrar inte hur mycket energi som åtgår.

Omvandlat till svenska,

Du behöver (enligt min huvudräkning) starta med en volym på närmare 30L vatten @ 20 celcius för att vattnet inte ska frysa till is bara av den energiförlust som behövs för att förånga 1L vatten om du förångar genom att sänka trycket och inte tillför energi via uppvärmning. Vatten kan fortfarande övergå till gasform direkt från is om atmosfärstrycket är tillräckligt lågt, men energi måste fortfarande tillföras annars rasar bara tempen ner till den nivå där processen går i den takt som energi kan absorberas från omgivningen.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet