Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: lör 04 jun 2011, 23:44 
bra test, ska skaffa lite från biltema, har det på listan men glömt det dom senaste gångerna jag varit där


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: mån 06 jun 2011, 10:53 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 03 dec 2010, 19:06
Inlägg: 95
Intressant tråd.

Kollade lite vad biltema skriver:

För underhållsklorering, tillsätt var 3:e–4:e dag 20–30 g Snabbklor granulat per 10.000 liter vatten. Doseringen är beroende av badbelastningen och väderförhållandet.

Det måste motsvara 2-3g per 1.000 liter. Detta är ju mindre än doseringen planerad till dricksvatten och poolvatten luktar ju iofs gott men smakar ju illa. Borde inte vattnet med doseringen 3,5g till 1.000 liter smaka väldigt mycket av klor då? Eller har jag missat nåt?

_________________
Det är farligt att leva.
-Man kan faktiskt dö.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: mån 06 jun 2011, 11:00 
Citera:
Vid säsongsstart eller vid chockbehandling, tillsätt 80–100 g Snabbklor granulat per 10.000 liter vatten.


Man tillsätter sedan lite klor till poolvattnet regelbundet, för att hålla uppe den höga klorhalten. Halten klor i poolen motsvarar ca 2-3 ggr den du har för dricksvattenrening.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: mån 06 jun 2011, 11:37 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Som jag skrev tidigare i tråden:

Citera:
Doseringen där verkar vara 3.5 mg/l vid "normala" militära förhållanden, och 8.5 mg/l vid "emergency & disaster". Denna högre dosering ska ge 5 ppm klor, vilket jag har för mig är en rätt rejäl dos. Kanske bra när man har kolera i flyktinglägret!

Restklorhalten som rekomenderas för poolvård plockat ut Nitors broschyr om poolvård:

Citera:
Det ideala klorvärdet för badvatten ligger mellan 0,6–1,5 ppm (mg/liter).

Således så är riktvärdet för klorering av dricksvatten under svåra förhållanden mycket riktigt högre än riktvärdet för poolvatten. Men under normala förhållanden, med "rent" och klart vatten och behandlingstid på flera timmar så tror jag att man klarar sig bra med avsevärt lägre dosering. Vad jag förstått så förbrukas kloret när det oxiderar ihjäl elakingarna, och det faktum att det över huvud taget finns klor kvar i vattnet (även 0.5 ppm eller mindre) efter några timmar är i så fall en bra indikering på att vattnet är ok.

Och de få gånger man fick vatten behandlat under riktigt fältmässiga förhållanden under lumpen så smakade det mycket riktigt mer eller mindre som bassängvatten...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: mån 06 jun 2011, 17:33 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 03 dec 2010, 19:06
Inlägg: 95
skogsbonde skrev:
Citera:
Vid säsongsstart eller vid chockbehandling, tillsätt 80–100 g Snabbklor granulat per 10.000 liter vatten.


Man tillsätter sedan lite klor till poolvattnet regelbundet, för att hålla uppe den höga klorhalten. Halten klor i poolen motsvarar ca 2-3 ggr den du har för dricksvattenrening.


Just så står det ja. Läste tydligen lite slarvigt.

Men jag fattar nu i alla fall. Vilket känns bra :oops:

_________________
Det är farligt att leva.
-Man kan faktiskt dö.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: mån 06 jun 2011, 22:24 
Fast det verkar som att mannormalt låter klorhalten gå ner rätt lågt. Och kör en chockbehandling vid behov.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: tis 07 jun 2011, 12:57 
skulle vara kul att prova att ta vatten från en sumpgöl, kolla mikroorganismerna och tillsätta rekomenderad dos klor och se resultatet

köpte en burk med idag, nu skulle man bara ha mylarpåsar och portionera upp det med :smack:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: fre 06 jul 2012, 17:37 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 04 maj 2011, 13:50
Inlägg: 45
OK, har nu köpt 1 kg "Chock-klor" Natriumdiklorisocyanurat från claes Olsson för typ 129 kr. Riktigt billigt och bra.

Öppna burken bara för att kika, var ett barnsäkert skruv-lås som inte kändes luft-tätt direkt. Gör det någonting att jag öppnade burken när det kommer till hållbarheten?

Knöt en fryspåse runt den och planerar att ha den gömd i någon skrubb, funkar?

I vilket fall så undrar jag hur jag ska göra som inte har någon bra våg där jag kan mäta upp exakt gram-antal. Hade vart fint om man hade en enklare formel....typ ett kryddmått ner i en liter vatten. Denna liter vatten kan sedan användas till att rena en liter nytt vatten med 3-4 droppar. Eller liknande?

Eller är det såpass viktigt att man måste vara jävligt noga med det här? Hade vart fint att slippa köpa en våg och grejjer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: fre 06 jul 2012, 20:36 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
En ide kan ju vara att förväga och mäta volymen av det du vägt upp, sedan skriva ner detta och lämna lappen med kloret. Då slipper du bekymra dej om att inte ha en våg senare.

Men om du idag inte har någon våg så blir det svårare.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: fre 06 jul 2012, 22:06 
står väl på förpackning vilken vikt eller volym det är och hur mycker det räcker för
sedan är det bara till att börja räkna lite


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: mån 09 jul 2012, 09:09 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 04 maj 2011, 13:50
Inlägg: 45
Ragnarök skrev:
En ide kan ju vara att förväga och mäta volymen av det du vägt upp, sedan skriva ner detta och lämna lappen med kloret. Då slipper du bekymra dej om att inte ha en våg senare.

Men om du idag inte har någon våg så blir det svårare.


Det som är segt är att den här typen av vågar känns så oprecisa. En granne vet jag har en våg som mäter gram, men det är en 200 kr IKEA våg som har en felmarginal på säkert några gram.

Jag måste ju ha en riktigt bra knarklangar-våg för att lösa exakt 3.5 gram.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: mån 09 jul 2012, 10:09 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Du handladdar inte?

Då har man en våg som väger väääääääldigt exakt :D

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: mån 09 jul 2012, 14:35 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
ganzta skrev:
Jag måste ju ha en riktigt bra knarklangar-våg för att lösa exakt 3.5 gram.


Kan man inte köpa en sån på närmsta knark grossist då ? :mrgreen:
Frun har nåt elektroniskt blaj som väger hundradels gram, men om den är exakt det vet jag inte.
Ska nog fasen ta och försöka kontrollera det.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: mån 09 jul 2012, 19:45 
billiga elektroniska vågar finns på både dx och ebay, för en hundralapp eller två får man funktionabla vågar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: tis 10 jul 2012, 10:16 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 04 maj 2011, 13:50
Inlägg: 45
En hundralapp eller två liter lite magert för en bra våg, eller!? Vet att jag köpte en knarkvåg till en vän för många år sedan och den kostade 5-6 hundra tror jag. Och det var bara för att på ett korrekt sätt väga cannabis.

Men frågar återstår, är det så jävla noga? Säg att jag höftar 3.5 gram ner i en liter vatten och sen sprutar 4-5 droppar ner i en liter ful-vatten, borde inte det fungera på en höft?


[EDIT] Alltså, hur farligt är det att överdosera? Och kan man förlita sig på luktsinnet eller låta vattnet stå och på så sätt försvinner kloret eller liknande?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet