Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Verktyg till fårket
InläggPostat: lör 08 apr 2017, 00:55 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag har läst i någon tråd att i händelse av den sortens SHTF så kommer mat, vatten och verktyg att försvinna ur affärerna på nolltid. Naturligtvis kommer mat och vatten att försvinna snabbt, men jag är inte så säker på vanliga verktyg.

Om man räknar bort de som inte riktigt står på egna ben ännu utan fortfarande kommer hem med tvätten och förväntar sig att få alla sorters hjälp av föräldrarna så har väl så gott som alla hushåll en enkel uppsättning verktyg. Hammare, spik, några skruvmejslar och korsmejslar i olika storlekar (ok, fler har kanske en skruvdragare som inte är så lyckad vid brist på batterier och ström), skruvar, en tång eller två, tumstock (åtminstone måttband) och minst en morakniv. Man behöver ju åtminstone kunna hänga upp en tavla då och då.* Har inte de flesta det? Även om de inte är händiga? Rätta mig om jag har fel.

Yxa, såg och borrmaskin är nog mindre vanligt. Då ska man nog antingen ha en tomt eller snickra en del.

Sen kan man givetvis ha hur många verktyg som helst för otaliga ändamål och tycka att de är helt oumbärliga, men det är en annan femma.

* Jag skulle ha räknat dit några synålar och knappnålar också, men det är tydligen inte obligatoriskt. Folk köper visst nya kläder när de tappar en knapp... Det verkade tom som om några här saknade nål och tråd innan nyttan påtalades.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg till fårket
InläggPostat: lör 08 apr 2017, 08:38 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 01 apr 2017, 14:26
Inlägg: 25
Hurvida verktygen kommer ta slut i butikerna låter jag stå obesvarat men när det gäller en absolut minsta beredning för vuxenliv över huvudtaget något vi bör lära våra barn och kanske även oss själva är ju att laga våra egna kläder, använda en kniv utan att skära av ett finger, samt övergripande överlevnadskunskap. Det är vår plikt som vuxna och eventuellt föräldrar att lära nästa generation matnyttiga kunskaper. Det finns kurser på några timmar på sådant som tex HLR, gör upp eld, grundläggande kunskaper i överlevnad i både stad och skog. Så vad man skulle göra mer är ju helt enkelt att gå fler kurser och ha sytråd nål och en verktygslåda hemma

_________________
I want to be the result of mcgyvers and bear grylls love child
But what i am is just a man in a fairy princess world

"That is not dead which can eternal lie,
yet with strange aeons even death may die."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg till fårket
InläggPostat: lör 08 apr 2017, 14:49 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Det kanske skulle vara föremål för en enkätundersökning.

Jag kan starkt rekommendera att ge bort ett syskrin till en person som flyttar hemifrån. En verktygslåda är nog en bra idé också även om jag tror att folk oftare har behov av att sy i en knapp än att sätta upp en tavla.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg till fårket
InläggPostat: sön 09 apr 2017, 06:56 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Det är undantag när jag har träffat folk utan verktygslåda. Dejtade en kille som var väldigt opraktisk och inte hade någon, men... för det första hör han till en minoritet och för det andra har jag svårt att tro att han skulle ha kommit på tanken att köpa verktyg i en kris.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg till fårket
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 14:48 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
En handjagad(gammeldags, med pedal) symaskin är en bra investering. När slit och släng samhället har passerat så kommer sådana kunskaper/möjligheter att värderas högt.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg till fårket
InläggPostat: tis 11 apr 2017, 23:25 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 23 jul 2016, 20:17
Inlägg: 90
Ort: Opsäkebo, planeten Jorden
Fyrop skrev:
En handjagad(gammeldags, med pedal) symaskin är en bra investering. När slit och släng samhället har passerat så kommer sådana kunskaper/möjligheter att värderas högt.

Behöver inte vara pedaldriven, om man inte absolut vill. Har själv en sisådär 60 år gammal elektrisk Singer, den fungerar alldeles utmärkt både med och utan ström, och har både raksöm och sicksacksöm såväl framåt som bakåt. Vad mer behöver man egentligen? Jag kanske skulle dra mig för några större projekt utan ström, men för småsaker går det utmärkt att handjaga. Dessutom är den mycket mindre än alla pedaldrivna symaskiner jag har sett, och tilldrar sig mycket mindre uppmärksamhet. :)

Tror också som joclei att verktyg inte är det som folk flest först skulle springa ut och köpa (eller på annat sätt skaffa sig) när det krisar. Blir det en långvarig kris så kan jag däremot tänka mig att kvalitetsverktyg kan ha ett stort värde, men då pratar vi månader eller år snarare än dagar eller ens veckor... Typ Stjärnfall-scenario alltså.

_________________
Du upptäcker att din smartphone plötsligt helt saknar täckning på alla nät. Agera.

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg till fårket
InläggPostat: fre 14 apr 2017, 08:26 
En av mina prioriteringar är verktyg och redskap. Gärna en uppsättning till var och en i hushållet.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet