Ja, det kostar onekligen både tid och pengar! Jag brukar resonera som så att de investeringar jag gör i det här, OM det skulle skita sig, garanterat har högre värde än pengar (ettor och nollor) på banken...
Jag brukar tänka i "block" t ex så började jag med de viktigaste sakerna som Eld, Vatten, Mat och Skydd. Och att försöka ha grejor som funkar i flera nivåer.
Har hemma en BOB och i bilen en GHB. Dessa kompletterar varandra såklart. Har även en större rygga (85 liter Kajka) mer av Friluftsmodell. Även den packad och klar. Och en rygga för fiske/bushcraft, även den packad med prylar, käk mm. Det betyder att jag har en hel del grejor i olika nivåer som tillsammans har en betydande effekt när det gäller mat, möjlighet att göra upp eld mm.
Bor på landet och har "smugit in" ett år extra vedförråd, har 25 liter dunkar för vatten (två fyllda)
Några jeepdunkar med diesel, några med blyfritt, osv. Brukar köpa lite pö om pö. En extra dunk på Biltema när man handlar annat, en påse ris när man veckohandlar osv. Tror att många av resonerar på samma sätt.
Värre med större investeringar. Nästa sådan för mig är ett Elverk, men det kräver att man lägger undan lite slantar löpande. Och att inte frugan "hittar" dem och bokar en resa förstås...