Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: På menyn efter SHTF
InläggPostat: lör 29 okt 2016, 20:19 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 apr 2016, 15:45
Inlägg: 49
Tänkte vi kunde dela med oss av våra tips & ideer kring vad vi kommer kunna ha på bordet om matbutiken en dag står med tomma hyllor. Kanske sitter du på kunskap om vad skogen har att bjuda eller tips på ätbara saker man enkelt kan odla?

Själv fiskar jag en del så förhoppningsvis kan jag tillgodose protein samt viss del av fettbehovet men man behöver ju så mycket mer och fisk får man kanske inte varje dag.

Har förutom att börja odla småskaligt även testat att tillreda lite olika saker från våra skogar. Hasselnötter, mums, samt ekollon vilka smakar fint om man kokar den innan man rostar dem. http://www.skogsskafferiet.se/skogsek/


Gör även nässelpulver som är otroligt rikt på vitaminer och mineraler. Skördas tidigt på säsongen helst toppskott. På någon timma får man ihop mängder med nyttigt. Bara att torka och smula på maten ellerföra pulver och dricka. Läs mer på tex....

http://www.bravara.info/nettlepowder.htm


Återkommer med fler uppslag framåt gör gärna det du med så kan fler lära sig leva av naturen i större utsträckning redan nu. :)



Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 09:28 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: sön 21 aug 2016, 14:08
Inlägg: 114
Maskrosor ska kunna användas till mycket...kola av blommorna, sallad av bladen och kaffesurrogat av rötterna :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 09:43 
det där beror ju mer på hur mycket folk det är kvar efteråt

krasst sett, räkna med att djur i skogen försvinner förbannat fort, om du inte råkar bo så långt bort från alla att dom inte kan komma nära dig
fisket lär göra ungefär samma sak

så då återstår det att Du ska kunna odla det du behöver för självförsörjning, eller åtminstånde merparten

om inte, så börja kolla på saker folk inte tänker på så mycket
finns en hel del om insekter nuförtiden
även fiska sådant dom folk missar i normala fall
finns en del att äta i naturen , men tyvärr är det så att det vettigaste är sådant vi redan nyttjar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 09:44 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: tis 29 mar 2016, 18:59
Inlägg: 48
Jag satsar på odla mycket bönor och ärtor, enkla att odla och lagra, goda och nyttiga.

Nästa år blir det fler olika sorters bönor, samt mer grönsaker för inläggning så jag har mer eller mindre hela vintern


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 10:06 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Jag tror inte att djuren i skogen och fiskarna i sjöar och hav försvinner omedelbart. Dels tror jag att många saknar kunnande och utrustning för att fånga och avliva sin föda. De största viltet kanske går åt fortare men det finns mycket annat ätbart förutom klövvilt.

Men det kommer förmodligen vara enklare att förvara ett köttlager än den odlade marken.

Jag tror på en kombination av odlad föda, jagad/fiskas föda och samlad. Mycket tid kommer att gå åt för att ordna mat och värme.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 10:18 
Jag kommer mest laga apokalops.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 10:20 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: tis 29 mar 2016, 18:59
Inlägg: 48
Strix skrev:
Jag tror inte att djuren i skogen och fiskarna i sjöar och hav försvinner omedelbart. Dels tror jag att många saknar kunnande och utrustning för att fånga och avliva sin föda. De största viltet kanske går åt fortare men det finns mycket annat ätbart förutom klövvilt.

Det finns idag 500.000 jägare, om det blir sån situation att man måste skaffa mat på annat sätt än ICA så kommer dessa ge sig ut och leta efter den.

Strix skrev:
Men det kommer förmodligen vara enklare att förvara ett köttlager än den odlade marken.

Nja, lagra det man själv odlar är enkelt, och underhålla marken man odlar det på är rätt enkelt när man väl gjort grundarbetet

Strix skrev:
Jag tror på en kombination av odlad föda, jagad/fiskas föda och samlad. Mycket tid kommer att gå åt för att ordna mat och värme.

För att bli självförsörjande på mat skulle jag nog inte behöva lägga mer än 1-2 timmar i snitt per dag, och inte mycket mer än så för ordna ved så jag klarar mig (allt utan maskiner). Kombinerar jag med kaninuppfödning så får jag det jag behöver, kräver inte mycket jobb.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 12:05 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Statistik är bra!

Låt oss anta att jägarna jagar 2&2 så ger det 250' möjliga jaktlag. Sverige består av ca 50 miljoner ha land och kust vilket ger varje jägarpar ca 200 ha att jaga på. Vilket, väl förvaltat skulle kunna ge 4 större klövvilt varje år. Kanske 200 kilo kött, +skinn, +ben och +hundfoder. Om vi lägger till hälften så mycket på småvilt så är det en resurs värd att beakta.
Tillgången varierar naturligtvis över landet.

Svårigheten är troligen i storstadsregionerna, men där kommer egenodlingen, fisket samt tillgång till rent vatten också att vara svårare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 12:11 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 apr 2016, 15:45
Inlägg: 49
Ja storvilt kan ev jägarna decimera men å andra sidan kommer inte ett enda vilt sluta som road kill. Även små fåglar går att göra en bra soppa på och dem lär vi inte få slut på i första taget.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 12:16 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 apr 2016, 15:45
Inlägg: 49
Slutar fiskebåtarna dammsuga haven har jag svårt å se att kreti å pleti ska lyckas tömma haven hårdare än vad vi gör idag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 12:18 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: tis 29 mar 2016, 18:59
Inlägg: 48
Strix skrev:
Statistik är bra!
Låt oss anta att jägarna jagar 2&2 så ger det 250' möjliga jaktlag. Sverige består av ca 50 miljoner ha land och kust vilket ger varje jägarpar ca 200 ha att jaga på. Vilket, väl förvaltat skulle kunna ge 4 större klövvilt varje år. Kanske 200 kilo kött, +skinn, +ben och +hundfoder. Om vi lägger till hälften så mycket på småvilt så är det en resurs värd att beakta.
årare.

Sommartid har vi ca 400.000 älgar, skjuter varje jaktlag 1 älg så har vi snart utrotat älgen. När det är knapert med mat så kommer inte folk bry sig om säkra stammen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 12:26 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
jahopp skrev:
Strix skrev:
Statistik är bra!
Låt oss anta att jägarna jagar 2&2 så ger det 250' möjliga jaktlag. Sverige består av ca 50 miljoner ha land och kust vilket ger varje jägarpar ca 200 ha att jaga på. Vilket, väl förvaltat skulle kunna ge 4 större klövvilt varje år. Kanske 200 kilo kött, +skinn, +ben och +hundfoder. Om vi lägger till hälften så mycket på småvilt så är det en resurs värd att beakta.
årare.

Sommartid har vi ca 400.000 älgar, skjuter varje jaktlag 1 älg så har vi snart utrotat älgen. När det är knapert med mat så kommer inte folk bry sig om säkra stammen


Ok, så vilt och fisk kommer inte att finnas enligt ditt resonemang (jag är som sagt av annan uppfattning).
Men går inte samma argument att använda om odling?
Om det är knapert med mat kommer inte folk bry sig om vems den odlade maten är i potatislandet!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 12:59 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: tis 29 mar 2016, 18:59
Inlägg: 48
Strix skrev:
Ok, så vilt och fisk kommer inte att finnas enligt ditt resonemang (jag är som sagt av annan uppfattning).
Men går inte samma argument att använda om odling?
Om det är knapert med mat kommer inte folk bry sig om vems den odlade maten är i potatislandet!

Jodå, det kommer finns vilt och fisk, men jag tror inte vi kan räkna med att det kommer finnas i tillräcklig omfattning till försörja alla som jagar, och viltvård kommer inte stå högst på listan vid SHTF.
Naturligtvis kan man i begränsad omfattning säga detsamma om odling, men jag har lite enklare försvara mina odlingar än ränna runt i skogen och försvara allt vilt tills den dag jag själv behöver fälla det :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 13:15 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
För jaktåret 2012/2013 motsvarade slaktvikten för allt vilt som skjutits i Sverige (inklusive djur i hägn) 20000 ton, dvs ca 2kg/person och år (se https://www.naturvardsverket.se/Documen ... ?pid=14224). Dock sker stödutfodring i dagsläget vilket man kan anta inte skulle ske om allt gick åt pipsvängen. Skulle allt gå åt fanders snabbt så skulle Sveriges befolkning krympa tämligen omgående, IMHO.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 14:36 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
MartinM skrev:
För jaktåret 2012/2013 motsvarade slaktvikten för allt vilt som skjutits i Sverige (inklusive djur i hägn) 20000 ton, dvs ca 2kg/person och år (se https://www.naturvardsverket.se/Documen ... ?pid=14224). Dock sker stödutfodring i dagsläget vilket man kan anta inte skulle ske om allt gick åt pipsvängen. Skulle allt gå åt fanders snabbt så skulle Sveriges befolkning krympa tämligen omgående, IMHO.


Detta är en bra rapport!

Sedan dess har möjligen avskjutningen av älg minskat något och avskjutningen av vildsvin och dov ökat. I SHTF kan det trafikskadade viltet minska, vilket marginellt ökar antalen i viltstammarna

Matematiskt blir 20 000 ton dividerat på 500 000 jägare ca 40 kg viltkött per år och jägare, detta skulle försörja min familj i 4 månader. Om vi lägger till lika mycket fisk och kompletterar med bär, svamp, örter och rötter innebär det ett betydande tillskott på mitt matbord. Tillsammans med det jag odlar på mina egna arealer (spannmål, potatis, ärtor, frukt och grönsaker) kommer jag nog att klara mig även om jag i mitt självförsörjande räknar med att lägga en betydande del av min tid på att ordna med mat och värme.

Märk väl att detta är mitt svar till trådskaparen, min tro på min egen försörjning och jag utgår från mina förutsättningar.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet