Miss P skrev:
Min poäng är att det som en person samlar på sig och tycker är saker som är bra att ha om SHTF är kanske i en annan persons ögon värdelöst junk. Precis likadant kan det vara med det som vi samlar på oss. Värdefullt i våra ögon, dammsamlare i en annans ögon. Vad händer den dag vi är borta och våra efterlevande ska ta hand om ett aldrig så välorganiserat prepperförråd mitt i all sorg? Kan bli som för mannen i programmet!
Har själv röjt två bondgårdar med 'bra att ha grejer' så jag vet att det kan bli ett rätt mastigt jobb för efterlevande att ta hand om.
Hoppas ni förstår hur jag tänker.
Ok, jag förstår poängen. Men så är det väl i de flestas fall, d.v.s. att vi gillar/ samlar på oss olika saker. Prepper eller inte. Och visst finns det hem där livet stannar upp vid sjukdom och sorg. Utan att det behöver gå så långt som i programmet. Hur många boksamlingar har inte splittrats, kanske kastats, för att arvingarna är totalt ointresserade av konsthistoria eller gammal dammig skönlitteratur? Samtidigt som det var dessa böcker som gav morfar en del mening och glädje i livet. Pianon säljer man knappast idag. De slår man sönder på plats i lägenheten (har en vän vittnat om). Garage med massa skrot för de oinvigda kan vara en guldgruva för samlare och entusiaster. Alla loppmarknader är ju spillror av hem.
Titta på hur våra hem skiftar mellan generationerna. Jag gissar att det stora flertalet inte gillar så mycket hos yngre och äldre, hos andra. En grekisk vän har ett hus där nere möblerat med typiska tunga, mörka möbler: rejäla bord, stora skåp m.m. Jag tycker att det är härligt "typiskt grekiskt". Men hennes barn har gjort klart att de är 0% intresserade att ta över detta framöver. Kort och gott: få är nog de hem som inte går till tippen/ blocket/ Myrorna, när vissa godbitar har plockats bort. Och det innebär så gott som alltid jobb för arvingarna.
Som prepper i vardande med TEOTWAWKI-syndrom finns det månne sopor för efterlevande i framtiden

, men också mark/ hus/ gård som inte borde vara en alltför stor belastning för efterkommande. Efter lite röjande...
Men återigen: jag förstår poängen. En regel att hålla sig till är i vart fall att ha koll på vad man har, att röja och städa. Gärna förklara och visa för familjen vad man har, varför, och hur man tänkt. Det kan ju vara svårare som knäpp prpeper. Man kan ju också skriva ner sitt lilla "testamente/ sin instruktionshandbok"- de får väl i värsta fall garva och gråta bäst de vill och lägga den i brasan med allt det andra.