Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Djurrätts aktivisters beteende
InläggPostat: tis 23 apr 2019, 19:31 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Nej kan inte länka :) ! Men såg senast idag på tv 4 hur många djurbönder undviker publika kosläpp. Då de är oroliga för protester o att aktivister synar lokaler för ev attacker....
Bönder känns som ett synnerligen dyrbart släkte som vi bör hålla under armarna då de förutom förser oss med livsmedel även håller landskap öppna. Eller bör vi anamma världsekonomin o förlita oss på ev leveranser ifrån omvärlden..... :-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Djurrätts aktivisters beteende
InläggPostat: tis 23 apr 2019, 21:32 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Samtliga kosläpp häromkring är inställda med hänvisning till parkeringsbrist. Sen att det smugit aktivister och tagit kort är en annan sak som jag tror är orsaken.
Svårt att få bönder att överleva när dom dödshotas och svårt att vara småbonde när ingen säljer några djur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Djurrätts aktivisters beteende
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 06:46 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Det är ett helvete att det får fortgå men vad kan vanligt folk göra utom att köpa lokalproducerad mat så gott det går. Att man sedan vill expropriera utmärkt jordbruksmark för att bygga logistiklador (Norrköping) är en annan sak. Hur kan vi hjälpa våra bönder?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Djurrätts aktivisters beteende
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 10:13 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Det påverkar också småskaliga djurhållare till hög grad jag har många bekanta som blivit utsatta. De gör oftast reklam via sociala medier så personer som följer dem får också en inblick i deras "privata" liv vilket känns läskigt spec om det handlar om hot mot dem och familjen.

Jag tycker ofta djuren har det väldigt bra och det är inte många kronor de tjänar mer att de går runt att ha sin hobby. Vissa aktivister ser också jägare som dåliga och visst finns det sådana men de flesta gör mycket gott för viltvården och värnar om viltet. Det finns aktivister som stör viltet mer än många jägare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Djurrätts aktivisters beteende
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 12:04 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Här gick LRF ut i media och sa att de tagit emot hot inför kosläppen så LRF var de som sa att allt var inställt . De tog på sig det sas då bönderna själva inte vågade .
Barn till bönder i området har fått kraftiga hot mot sig .

Var några incidenter för nåt år sedan då flera jakttorn hittades med genomsågade ben .
En jägare hängdes ut i media för att han deltog i den första tillåtna vargjakten . Man talade
om vilken bil han hade ,vart han bodde ,vart ungarna gick i skolan osv .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Djurrätts aktivisters beteende
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 18:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Djurrättsaktivister är inget annat än idioter som tar sig friheter att trakassera folk som ägnar sig åt helt lagliga saker. Jävla AFA-patrask


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Djurrätts aktivisters beteende
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 18:51 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 17 apr 2019, 08:05
Inlägg: 14
Jätteviktigt att vi ser till att ha ett starkt svenskt jordbruk, men djurrättsaktivisterna har faktiskt en poäng, djuren på dom svenska bondgårdarna har det inte särskilt bra. Bönderna vill gärna förmedla en bild av "emil i lönneberga" men verklighetens "grisfabriker" är något helt annat.

Fördelen med stordrift i fabriker är att fläskfile kostar 79kr/kg på Ica, nackdelarna syns på filmerna som djurrättsaktivisterna spelar in när dom bryter sig in i fabrikerna. Tyvärr måste det nog till en helt annan nivå av förståelse från allmänheten för att det ska bli skillnad, vi har vant oss vid att kött är en billig produkt vi kan konsumera dagligen.

Detta är inte enbart för djurens skull, utan även för att hålla klimatpåverkan nere och förvalta naturens resurser på ett mer effektivt sätt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Djurrätts aktivisters beteende
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 18:55 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 17 apr 2019, 08:05
Inlägg: 14
Jag har själv bevittnat grisslakt, eller rättare sagt när grisarna skulle ut ur lastbilen och in i slakteriet. Dom anställda slog och sparkade på grisarna, några blev även dragna i öronen :( Det var väldigt långt ifrån emil i lönneberga idyllen....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Djurrätts aktivisters beteende
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 18:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Du har aldrig varit hemma hos en svensk bonde . Och du tror på det du blivit matad med från aktivisterna utan att veta vad som är sanning .
Tror inte att aktivisterna är helt sanningsenliga .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Djurrätts aktivisters beteende
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 19:46 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 17 apr 2019, 08:05
Inlägg: 14
Det är verkligen synd att djurrättsaktivisterna är så tydligt kopplade till vänster/afa/HBTQ/feminism/missbruk/storstadsliv/dreads/kommunism/anarkism/annan brottslighet/autonomvänster/FI, eftersom många tar avstånd från allt dom gör på grund av det. Hade man kunnat bortse från allt detta skulle nog fler ha insett att det faktiskt finns en poäng i deras kamp, Svenska djur har det inte alls så bra som många vill påskina.

Dagens gris bor inte på en bondgård utan i en grisfabrik tillsammans med tusentals andra grisar, denna gris får inte se dagsljus(ej inräknat det som lyser genom takfönstren ner på deras betonggolv) annat än under transport till slakteriet. Det är helt och hållet OK med svensk lagstiftning.

Jag förstår verkligen att man inte vill se denna sanning utan gärna tänker på granngården med 4-5st grisar som nöffar runt på en åker, men 98% av grisarna i sverige lever ett helt annat liv. Att försöka intala sig något annat är verkligen naivt.

Detta finns att läsa i många oberoende sammanhang och är inte en stor konspiration

http://www.ostrasmaland.se/insandare-debatt/svenska-grisar-far-inte-se-dagsljuset/

Ännu en sak som gör det hela svårare är matcho-faktorn på att äta mycket kött. Män förväntas äta mycket kött, och vara tuffa. Mannen som står vid grillen på sommaren grillar ju inte på sojakorvar direkt. Jag arbetar på byggarbetsplats och är likadan, skulle inte våga prata om vegetariskt bland mina kollegor på grund av risken för att bli utskrattad.

Räknar man på "Svensktkötts" egna siffror så hamnar ett genomsnitt på runt 1.000grisar per fabrik, i genomsnitt. 2,5 miljoner grisar som slaktas, med en livslängd på ca 6 månader, + 120000st suggor, fördelat på 1200gårdar. Då finns det alltid runt 1 350 000 grisar på totalt 1200 gårdar, dvs mer än 1 000grisar pper "gård". Förmodligen finns det många av dessa som är betydligt större.

https://www.svensktkott.se/om-kott/kott-och-miljo/uppfodning/gris/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Djurrätts aktivisters beteende
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 20:52 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Hur allvarligt vart det med dricksvattnet för djuren förra sommaren? IOM torkan!
Vet ju att betet vart katastrofalt! Men hur fungerade det med vätskan?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Djurrätts aktivisters beteende
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 21:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Många bönder körde vattentankar ut på betena och vattnade djuren på det viset .

Hillfigur@, Nu försöker du att läxa upp en bonde som även jobbat som avbytare och sett många olika gårdar . Jag har inte alls samma bild som du har .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Djurrätts aktivisters beteende
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 21:18 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 17 apr 2019, 08:05
Inlägg: 14
Jag har själv varit på ett antal gårdar och sett krav-grisar böka runt och sedan köpt köttet direkt av bonden, det kostar förståss lite mer än ICA men upplevelsen ger en ganska mycket tycker jag. Ofta har dom gårdsförsäljning av annat från granngårdarna också. Äter man inte kött så ofta så kan man kosta på sig detta.

Den sortens gårdar som jag besöker är kanske många till antalet, men på grund av att dom har mycket färre grisar så står dom för bara ungefär 2% av alla grisar som föds upp i Sverige.

Böketofta grisgård är en av dom många "fabriker" som producerar det mesta av det Svenska grisköttet, gården saknar helt och hållet utomhusmiljö för sina drygt 3000 grisar. Tyvärr är detta fakta, jag önskar att det inte vore så. Normalt sett ligger bönderna lågt med hur många grisar dom har, just på grund av hotet från aktivister. Men böketofta skrevs det en del om efter en hemsk brand för ett antal år sedan och då framkom det totala antalet grisar dom har, kolla själva på google maps, inga utomhusmiljöer för 3000 grisarna.

https://www.hd.se/2005-07-10/stromavbrott-kostade-800-grisar-livet

Jag vill inte komma med pekpinnar, vill man köpa dansk fläskfile för 79kr/kg på Ica, så ska man göra det(eller Svensk för 99kr...) Men om man överväger att äta mer vegetariskt så kan man unna sig grisar från mindre gårdar dom gånger man äter kött.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Djurrätts aktivisters beteende
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 21:41 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Nu skall du inte jämföra Danskt griskött med Svenskt.
Om du hade någon trovärdighet innan du sa detta så är det nu förbrukat.
Du går ut hårt sen när du får mothugg av en respekterad medlem med stor bevittnad kunskap, då slätar du över och hugger till med 2% lyckliga grisar. Varför nämnde du inte detta i tidigare inlägg utan malde på rabbit om hur dåligt en svensk gris har det.

Jag och många på detta forum köper endast svenskproducerat kött och övriga bondeprodukter. Om alla gjorde det i Sverige så skulle våra bondeprodukter bli ännu bättre.
Sen tror jag inte att Emils grisar eller andra djur från den tiden, hade det så bra i alla lägen.
Skriv istället att Svenska bönder vägrar att köra med antibiotika och nu börjar så smått andra länders köttproducenter att följa den svenska modellen.
Sen var huvudämnet i denna tråd att det är för djävligt att bönder inte vågar bjuda in folk at ha kul under kosläppet.
Tråkigt, tänk på alla barn som aldrig sett en bondgård och tror att mjölken kommer från en Iphone app som mjölkar nätet på bitcoin.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Djurrätts aktivisters beteende
InläggPostat: ons 24 apr 2019, 21:53 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Palle500 skrev:
Nu skall du inte jämföra Danskt griskött med Svenskt.
Om du hade någon trovärdighet innan du sa detta så är det nu förbrukat.
Du går ut hårt sen när du får mothugg av en respekterad medlem med stor bevittnad kunskap, då slätar du över och hugger till med 2% lyckliga grisar. Varför nämnde du inte detta i tidigare inlägg utan malde på rabbit om hur dåligt en svensk gris har det.

Jag och många på detta forum köper endast svenskproducerat kött och övriga bondeprodukter. Om alla gjorde det i Sverige så skulle våra bondeprodukter bli ännu bättre.
Sen tror jag inte att Emils grisar eller andra djur från den tiden, hade det så bra i alla lägen.
Skriv istället att Svenska bönder vägrar att köra med antibiotika och nu börjar så smått andra länders köttproducenter att följa den svenska modellen.
Sen var huvudämnet i denna tråd att det är för djävligt att bönder inte vågar bjuda in folk at ha kul under kosläppet.
Tråkigt, tänk på alla barn som aldrig sett en bondgård och tror att mjölken kommer från en Iphone app som mjölkar nätet på bitcoin.

:up:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet