Swedish Survivalist
https://swedishsurvivalist.egetforum.se/

Bilen som reservkraft
https://swedishsurvivalist.egetforum.se/bilen-som-reservkraft-t8275.html
Sida 1 av 2

Författare:  lonedog [ fre 09 jan 2015, 08:25 ]
Inläggsrubrik:  Bilen som reservkraft

Kan man använda sin bil som reservkraft? (alltså om man inte vill köpa ett dyrt reservkraftverk utan används bilen i stället).
Kan man från bilens 12volts uttag(inte bilen batteri) få ut tillräckligt energi för att driva ett kylskåp hemma?
Jag antar att man ska använda någon typ av växelriktare, men dom tar väl energi från bilen batteri.

Författare:  grym [ fre 09 jan 2015, 09:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen som reservkraft

njee

det är inge riktigt bra lösning

på cigguttaget kan du plocka ut 10A, ger ca 100w ut från växelriktaren

en större växelriktare kan man koppla till batteriet
då börjar det bli bättre
men inte bra

allt beroende på bil
en gammal amerikanare med stoor motor gör att verkningsgraden blir löjligt låg

en moderna liten diesel, , som tar ca 0.5-0.6 L/t i tomgång så kan man kanske acceptera det för kortvarigt bruk
med en 120A generator så kan man plocka ur ca 1.5kw ur växelriktaren

jag vet inte då hur pass högt motorvarvtal man måste ha då, för att generatorna ska funka att ge dom effekterna

och frågan är om motor och avgasrening gillar dom driftsförhållandenan mer än någon timma åt gången

Författare:  Exodus [ fre 09 jan 2015, 09:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen som reservkraft

lonedog skrev:
Kan man använda sin bil som reservkraft? (alltså om man inte vill köpa ett dyrt reservkraftverk utan används bilen i stället).
Kan man från bilens 12volts uttag(inte bilen batteri) få ut tillräckligt energi för att driva ett kylskåp hemma?
Jag antar att man ska använda någon typ av växelriktare, men dom tar väl energi från bilen batteri.


Direkt kan man säga att koppla till 12V uttag typ cigarettändaruttag är samma som att koppla till batteriet.
En sådan kontakt räcker inte. Kommer blåsa säkringen i bilen. Är för många Ampere 12V för att driva den om man belastar
med frys via växelriktaren. Man kan dra grövre ledningar från batteri (med säkring!)
till en växelriktare och driva med bilen om man har en modernare bil med skaplig storlek på växelströmsgenerator.
(Dom gamla likströmsgeneratorerna gav väldigt lite ström på tomgång)
Men blir väl inte så mycket billigare. En 1500W växelriktare kan man få från ca 1500kr och är vad du behöver för att klara startström frys.
Bilen måste såklart vara igång kontinuerligt när du kör växelriktaren annars tömmer du batteriet snabbt.
Föredrar nog att köra via generator.
En billig 2kW generator kan man ju få för ett par tusen på tex Jula vilket är vettigare än att låta bilen stå på tomgång en massa timmar

Författare:  hopeforthebest [ fre 09 jan 2015, 11:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen som reservkraft

lonedog skrev:
Kan man använda sin bil som reservkraft? (alltså om man inte vill köpa ett dyrt reservkraftverk utan används bilen i stället).
Kan man från bilens 12volts uttag(inte bilen batteri) få ut tillräckligt energi för att driva ett kylskåp hemma?
Jag antar att man ska använda någon typ av växelriktare, men dom tar väl energi från bilen batteri.


Cigg-kontakt är för klen (du behöver tjockare kablar). Men annars så fungerar det. Kylskåp behöver ju dessutom inte vara inkopplade hela tiden.

En fördel med bilen är att man använder den hela tiden så chansen är hög att den fungerar när det behövs. Dessutom har den ett fulladdat batteri så man behöver nödvändigtvis inte starta motorn om man håller koll på laddningen.

Författare:  Ntek [ fre 09 jan 2015, 13:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen som reservkraft

Ett bilbatteri är konstruerat för att främst starta bilen. Dvs höga effektuttag under kort tid och skall helst inte laddas ur mer än några procent egentligen. Det tar snabbt stor skada av att laddas ur och kör du ett kylskåp på ett bilbatteri så tar det inte många timmar innan batteriet är urladdat.

Mycket förenklat batteritips, vill du fördjupa dig finns hur mycket som helst! För drift så är det bättre med fritidsbatterier, eller om du vill lyxa till det agm-batterier. Accepterar du normalt slitage så laddar du ur dom till hälften. Är du lite "hardcore" så laddar du sedan inte ur dem mer än ca20% innan laddning för maximal livslängd! Det du inte ska göra är att köra slut på batteriet.

Författare:  silverbane [ lör 10 jan 2015, 11:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen som reservkraft

En starthjälp brukar väl ha en ciggkabel och skadar väl inte att ha i bilen.
Koppla på invertern på starthjälpens alligatorklämmor. Sätt i cigarettkabeln som förmodligen följer med och starta bilen när batteriet börjar bli urladdat! Du kanske måste kolla om du behöver dra ur ciggkabeln när du stänger av bilen men jag tror de flesta nyare bilar stänger av uttaget när tändningen inte är påslagen?

Jag hade en gammal UPS med trasigt batteri och kopplade på starthjälpen där. Det har fungerat i några veckor nu och UPS:en verkar hålla batteriet i bra laddning!

Förmodligen har du inte en Prius? Då öppnar sig en hel värd med andra möjligheter :)
http://www.peakprosperity.com/wsidblog/ ... ckup-power
http://priups.com/exec-summary.htm

Författare:  Dweomer [ lör 10 jan 2015, 11:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen som reservkraft

Ett helt annat sätt är att palla upp bilen med drivaxeln högt och plocka bort ett hjul . Ersätta det med en trumma och så en rem till en generator eller den maskin man vill driva .
Alltså som man förr gjorde med remskivedriften från traktorn .

Har man fel bil som inte tål uttag konstant från cigguttaget så kanske det här fungerar bättre . Bilen är ju ändå gjord för att rulla på väg långt och mycket .

Författare:  jallano_ [ lör 10 jan 2015, 11:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen som reservkraft

.

Författare:  hopeforthebest [ lör 10 jan 2015, 11:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen som reservkraft

Ntek skrev:
Ett bilbatteri är konstruerat för att främst starta bilen. Dvs höga effektuttag under kort tid och skall helst inte laddas ur mer än några procent egentligen. Det tar snabbt stor skada av att laddas ur och kör du ett kylskåp på ett bilbatteri så tar det inte många timmar innan batteriet är urladdat.

Mycket förenklat batteritips, vill du fördjupa dig finns hur mycket som helst! För drift så är det bättre med fritidsbatterier, eller om du vill lyxa till det agm-batterier. Accepterar du normalt slitage så laddar du ur dom till hälften. Är du lite "hardcore" så laddar du sedan inte ur dem mer än ca20% innan laddning för maximal livslängd! Det du inte ska göra är att köra slut på batteriet.


Kanske är en bra idé att koppla bort det vanliga bilbatteriet och ställa dit ett fritidsbatteri om man skall använda bilen som generator? Antar att fritidsbatterier fungerar bra i bilen?

Någon som har testat?

Författare:  PrepperJack [ fre 06 feb 2015, 20:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen som reservkraft

Familjen har växt. Så jag kollade runt på nätet efter större bil, snubblade över detta. Nya mitsubishi Outlander ladd-hybrid kan användas som reservkraftverk.

"Fullt batteri ska räcka till att driva ett normalt hushåll i en dag och en full bensintank ska hålla hemmet med el i tio dygn."

http://www.vibilagare.se/nyheter/outlan ... rofladdare

Författare:  grym [ fre 06 feb 2015, 20:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen som reservkraft

:up: :)

Författare:  skogsstjärnan [ fre 06 feb 2015, 22:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen som reservkraft

Dweomer skrev:
Ett helt annat sätt är att palla upp bilen med drivaxeln högt och plocka bort ett hjul . Ersätta det med en trumma och så en rem till en generator eller den maskin man vill driva .
Alltså som man förr gjorde med remskivedriften från traktorn .

Har man fel bil som inte tål uttag konstant från cigguttaget så kanske det här fungerar bättre . Bilen är ju ändå gjord för att rulla på väg långt och mycket .


Även sett ur en av Rovdjuret filmerna där det är en lastbil som de skär av remmen på och släpper lös?

Författare:  skogsstjärnan [ fre 06 feb 2015, 22:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen som reservkraft

Hur blir det med kylningen? Måste man ha en fläkt som man har när man provar bilars kapacitet i bänk eller räcker det med utomhus luften och kylarens fläkt?

Författare:  Derzu Uzala [ fre 06 feb 2015, 22:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen som reservkraft

skogsstjärnan skrev:
Hur blir det med kylningen? Måste man ha en fläkt som man har när man provar bilars kapacitet i bänk eller räcker det med utomhus luften och kylarens fläkt?


Kylarens fläkt räcker. Generatorn i bilen är inte så kraftfull att den orsakar någon större belastning på motorn.

Författare:  Brilli [ tis 22 jun 2021, 14:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bilen som reservkraft

Nej, jag personligen har aldrig reparerat en bil själv, Jag brukar överlåta detta arbete till experter, eftersom jag inte har någon kunskap om detta ämne. Åh, och dessutom skulle jag rekommendera dig denna webbsida https://club.autodoc.se/manuals/byta-stotdampare-bak-pa-volvo-xc90-1-utbytesguide-11705 , eftersom mina vänner rekommenderar det alltid till mig. De säger att det hjälper dem att fixa en massa saker.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/