Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Utveckla sin ledarskapsförmåga
InläggPostat: fre 04 nov 2016, 15:47 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 19 okt 2014, 21:16
Inlägg: 50
Startar denna tråd där vi brainstormar och kommer med tips och råd om hur man kan utveckla sin ledarskapsförmåga i att leda grupp i antingen ett kaotiskt scenario i otrygga områden där både försvar och anfall kan behöva utövas.

Även ledarskap i en miljö där ens grupp har stadgat sig och inriktar sig på en lägre grad av ovanstående utgångspunkter och desto mer uppbyggnad av verksamheter som självhushållning, djurhållning, jakt, fiske och diverse hantverkstjänster.

Och att upprätthålla stridsförmåga, fördjupa och stärka relationer medlemmar emellan, skapa ett kulturellt vardagsliv med festhögtider, begravning och födselceremonier etc

Tänker att i det militära är ultimat att utveckla sitt ledarskap men lumpen klarades av för 20 år sen och har inga planer på att gå in igen för tillfället.

Så, vad är era spontana tips och egna erfarenheter?

Ps, tänkte att vi kan hålla tråden så fri som möjligt ifrån ifrågasättanden och motargument och i stället fokusera på idekläckning :-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utveckla sin ledarskapsförmåga
InläggPostat: fre 04 nov 2016, 16:04 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Detta är in te ett ifrågasättande eller motargument.

Jag frågar dock vad du är ute efter, är det praktiska tips och kanske checklistor eller är det på ett högre plan med teoretiska modeller att bygga ledarskapet kring?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utveckla sin ledarskapsförmåga
InläggPostat: fre 04 nov 2016, 16:19 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 19 okt 2014, 21:16
Inlägg: 50
Aktiviteter först och främst, praktiska saker, teori och kunskaper i andra hand. Tex har jag börjat utöva medeltida strids-reenactment och är aktiv i min kampsportsklubb, men vill ha mer input.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utveckla sin ledarskapsförmåga
InläggPostat: fre 04 nov 2016, 16:29 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Gå med i hemvärnet och gå gruppchefsutbildningen, om du är motiverad och tar till dig utbildningen så tror jag det ger dig en mycket bra grund att stå på.

Vissa har lätt för ledarskap och andra måste träna mer, precis som med alla kunskaper. Var ärlig mot dig själv och identifiera dina svagheter och jobba med dem.

Det får bli mina första tips, intressant tråd tycker jag.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utveckla sin ledarskapsförmåga
InläggPostat: fre 04 nov 2016, 16:40 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Kanske titta på någon form av UGL kurs? Finns rätt mycket på nätet, men som vanligt så kostar det mesta en slant.
Lite som Aftersearch är inne på så om man kör det via HV så blir det mindre dyrt, men du får lägga ner liter mera tid på det, säg 2-5 år....

Det som är viktigt, förutom själva kursen är att sen praktisera det på något vettigt sätt.

Ett annat sätt kan vara att söka tjänst som chef i någon form där kurser är en del utvecklingen av dig som chef.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utveckla sin ledarskapsförmåga
InläggPostat: fre 04 nov 2016, 18:14 
Känns som en väldigt amerikansk värdering att ledarskap är något att sträva efter. Är inte säker på att det funkar så i verkliga livet eller i lagom-Sverige.

Du skriver
Citera:
Även ledarskap i en miljö där ens grupp har stadgat sig och inriktar sig på en lägre grad av ovanstående utgångspunkter och desto mer uppbyggnad av verksamheter som självhushållning, djurhållning, jakt, fiske och diverse hantverkstjänster.

Är det inte bättre att lägga tiden på att utveckla dom kunskaperna istället för att gå någon sorts ledarskapskurs?

Med fem "naturliga ledare" i gruppen och en smed blir det... bara en som jobbar i smedjan. :rambo:

Men mer on topic. Finns många ideela föreningar, ungdomslag och organisationer som behöver folk och då även ledare. Så gå med i friluftsfrämjandet och anordna vandringar, coacha lokala hockeyklubbens U16-lag, bli kassör i amnesty eller liknande...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utveckla sin ledarskapsförmåga
InläggPostat: fre 04 nov 2016, 18:53 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Börja med att agera och handla mer självständigt, sätt upp ett mål innan du börjar att klättra.
Sen så är långt ifrån alla födda till ledare, det är en sak som vi inte får glömma. man kan heller inte bygga upp en grupp enbart på ledare. Ensamarbete är en bra början på en ledande karriär, att kunna ta egna beslut och ha självdisciplin är mycket viktigt.

Börja med att gå en längre vandring ensam, jag hade då rekommenderat tex Abisko- Nikkaloukta. du får tid att tänka igenom dina beslut, lär känna dig själv mycket bättre och även lära dig mycket om dina svagheter.

Utöver detta så finns ledarskapsutbildningar på några dagar som är värt att testa på. mycket utav kurserna har samma uppbyggnad med studiecirklar i grupp och diskussioner om ditten och datten.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utveckla sin ledarskapsförmåga
InläggPostat: fre 04 nov 2016, 19:05 
Om du inte redan utövar ledarskap i fred nu när det är ordning och reda så tror jag inte att du är lämplig att göra det i kris. Sannolikheten är rätt låg att det fungerar bra.

Så se till att gå med i ett parti och led någon grupp där. Bli studiecirkelledare. Dra igång grannsamverkan. Eller bli drivande på andra områden. Dels är det bra träning, dels innebär det att du redan är etablerad som ledare när det smäller.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utveckla sin ledarskapsförmåga
InläggPostat: tis 22 nov 2016, 18:27 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 okt 2016, 00:33
Inlägg: 139
Ort: Vagabond
Hängtyr skrev:
Startar denna tråd där vi brainstormar och kommer med tips och råd om hur man kan utveckla sin ledarskapsförmåga i att leda grupp i antingen ett kaotiskt scenario i otrygga områden där både försvar och anfall kan behöva utövas.

Även ledarskap i en miljö där ens grupp har stadgat sig och inriktar sig på en lägre grad av ovanstående utgångspunkter och desto mer uppbyggnad av verksamheter som självhushållning, djurhållning, jakt, fiske och diverse hantverkstjänster.

Och att upprätthålla stridsförmåga, fördjupa och stärka relationer medlemmar emellan, skapa ett kulturellt vardagsliv med festhögtider, begravning och födselceremonier etc

Tänker att i det militära är ultimat att utveckla sitt ledarskap men lumpen klarades av för 20 år sen och har inga planer på att gå in igen för tillfället.

Så, vad är era spontana tips och egna erfarenheter?

Ps, tänkte att vi kan hålla tråden så fri som möjligt ifrån ifrågasättanden och motargument och i stället fokusera på idekläckning :-)


En människa som resonerar som du skulle jag inte under några omständigheter följa. Du förstår säkert vad jag menar.

_________________
3-3-3

4318


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utveckla sin ledarskapsförmåga
InläggPostat: tis 22 nov 2016, 18:48 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Andra har snuddat vid detta, men kort sagt;
Chef och ledare är inte alltid samma sak

Att lära sig chefa kan vara en bra väg till att bli en ledare, lika som en naturlig ledare kan få ut mycket gott av chefsutbildning.
Är du en naturlig ledare så hade du inte behövt ställa frågan, så vi får utgå från att du inte är det - men har intresset av att bli en bra ledare.
Chefutbildning är en bra start, främst inom något där chefens beslut kan ha betydelse för liv och inte bara ekonomiakt - därav rekommenderar även jag en militär gruppschefsutbildning. Med din ålder och önskan om att ej ta värvning så är det hemvärnet i första hand. Frågan är bara om du antas till att leda grupp utan erfarenhet.
Det naturliga i en ledare är att uppvisa ett lugn och en trygghet även i situationer man inte känner sig trygg i. Erfarenhet är viktigt, men saknar du erfarenhet själv så är den naturlige ledaren duktig på att samverka med och samla de andras kompetenser denne själv saknar "under sitt paraply" så att andra uppfattar det som att Du har kollen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utveckla sin ledarskapsförmåga
InläggPostat: tis 22 nov 2016, 20:02 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag har en del erfarenhet på detta område. Ledare har jag varit hela livet (ja även i sandlådan ;) ) Chef med ansvar för personal har jag varit i över 20 år. Jag är även ledare på fritiden i olika sammanhang. Alla kan vara ledare men alla är inte lika bra. Nummer 1 är att lära känna dig själv, förstå dina drivkrafter och förstå varför du agerar som du gör i alla situationer och varför du vill vara ledare. Att vara ledare är att vilja och att ta intiativ, vara katalysatorn som ser till att det händer.

Det finns så många tillfällen att träna sitt ledarskap oh inte minst ideella föreningar. Alla föreningar skriker idag efter ledare så ta chansen och gör en insats. Många föreningar har också bra utbildningar för ledare och ger många tillfällen att träna sitt ledarskap. Allt från att leda aktiviteter till att sitta i styrelser.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utveckla sin ledarskapsförmåga
InläggPostat: tis 22 nov 2016, 23:43 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Varför vill du bli ledare?

Ett ärligt svar på den frågan säger en hel del. Både det spontana svaret och det ordentligt genomtänkta svaret.

Jag ställde frågan om vilka styrkor, talanger och kunskaper man ansåg sig ha:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/styrkor-talanger-kunskaper-t11325.html

11% på ledarskapsförmåga och 8% på social kompetens. Jag skulle tro att det finns fler som har social kompetens än ledarskapsförmåga, men det beror förstås på vad man lägger in i begreppen.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utveckla sin ledarskapsförmåga
InläggPostat: tis 22 nov 2016, 23:52 
Det beror förstås också på urvalet. Kanske finns här en del folk som faktiskt varit i ledande positioner. :hm: Man måste inte ha hög social kompetens för att leda i betydelsen chefa.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utveckla sin ledarskapsförmåga
InläggPostat: tis 22 nov 2016, 23:55 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nej, men brukar inte de flesta anse sig ha hög social kompetens? (Nja, inte jag, men vi är väl inte introverta allihop...)

MulenDag skrev:
Det beror förstås också på urvalet. Kanske finns här en del folk som faktiskt varit i ledande positioner. :hm: Man måste inte ha hög social kompetens för att leda i betydelsen chefa.

/MD

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utveckla sin ledarskapsförmåga
InläggPostat: ons 23 nov 2016, 16:06 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Social kompetens har inget med att vara introvert eller extrovert att göra. De flesta av oss är ju lite mittemmellan men generellt har introverta personer bättre social kompetens än extroverta. Att synas och höras och att prata med alla betyder inte att man har social kompetens. Introverta ger mer akt på sig själva och det som händer i omgivningen reflekterar över dett och blir därför mer kompetenta att hantera olika situationer.

Är du chef eller ledare bara för att du vill bli sedd och beundrad så kanske du får ditt behov tillfredsställt men det betyder inte att du är en bra ledare. Varför vill t ex Donald Trump bli president?

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet