Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Äggpulver från Tyskland
InläggPostat: mån 20 dec 2010, 21:21 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Jeg fant denne linken til en tysk internettleverandør:
http://shop.conserva.de/epages/es116266.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/es116266_conserva/Categories/Langzeit-Nahrung/powdered_eggs

Citera:
6x 135g € 24.90 € / set(s) incl. VAT, plus shipping costs - 100 g = 3.07 €

Inläggsrubrik: Re: Äggpulver
InläggPostat: mån 20 dec 2010, 22:32 
Sometimes I just hate it when I'm right.

Ser man på! En europeisk leverantör av diverse intressant lagringsmat och tillbehör. En snabb titt avslöjade att de har mylarpåsar och syreätare, men det såg dyrt ut.

InläggPostat: mån 20 dec 2010, 22:40 

... men flatratefrakt på €9,90 inom EU kan å andra sidan väga upp en hel del. Och man blir lite sugen på att prova deras bröd-på-burk, bara för att det är så underbart fånigt!

InläggPostat: tis 21 dec 2010, 21:20 
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Fotogenmannen skrev:
... men flatratefrakt på €9,90 inom EU kan å andra sidan väga upp en hel del. Och man blir lite sugen på att prova deras bröd-på-burk, bara för att det är så underbart fånigt!

Hah, om du ändå ska slänga pengar på fånigheter kan du inte undvika

http://shop.conserva.de/epages/es116266 ... ned_burger

Cheeseburger på burk! GAWD, kan inte vara gott, men attans vad man vill prova.

InläggPostat: tis 21 dec 2010, 21:59 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

jojjenda skrev:
Fotogenmannen skrev:

Hah, om du ändå ska slänga pengar på fånigheter kan du inte undvika

http://shop.conserva.de/epages/es116266 ... ned_burger

Cheeseburger på burk! GAWD, kan inte vara gott, men attans vad man vill prova.

Det er selvfølgelig tullete å kjøpe hamburger på boks, men poenget er at de også har eggepulver som jo er temaet for denne tråden. Så om vi skal holde oss til temaet:

Dersom du for eksempel kjøper 1,62 kg, blir kg-prisen inkludert frakt ca 330 svenske kroner. I tillegg kommer muligens mervärdesskatt.

Citera:
skogsbonde skrev:
Jag håller på att undersöka möjligheter att köpa lite större kvantiteter heläggspulver.

Det är denna artikel som intresserar mig: http://www.djurdoktorn.nu/shop/?cat_id=202

Jag har varit i kontakt med dem och det kommer troligen att kosta ca 400:- för en 1kg förpackning.

Det blir altså mindre enn prisen fra "Djurdoktorn". På de 400 kr/kg derfra kommer antagelig frakt videre fra den som bestiller og til oss som går sammen om gruppekjøp.

Inläggsrubrik: Re: Äggpulver 2
InläggPostat: tis 21 dec 2010, 22:10 
Jag har delat upp den tidigare "Äggpulvertråden" i två separata trådar.

Det är naturligtvis fritt fram att handla var man vill, och att arrangera gruppinköp. Personligen kommer jag att spinna vidare på "Djurdoktorn" för att se vart det leder.

InläggPostat: tis 21 dec 2010, 22:28 

Swing Monk skrev:
Dersom du for eksempel kjøper 1,62 kg, blir kg-prisen inkludert frakt ca 330 svenske kroner. I tillegg kommer muligens mervärdesskatt.

Till Sverige tillkommer ingen mervärdesskatt (eftersom priserna är inklusive tysk moms). Till Norge misstänker jag att både det ena och andra tillkommer. Man har ju hört en del om de norska tulltarifferna på livsmedel...

Inläggsrubrik: Re: Äggpulver från Tyskland
InläggPostat: sön 16 jan 2011, 18:25 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Här kommer tyvärr mer smygreklam för getout.se

Jag handlar sedan flera år regelbundet på getout.se och där finns även äggpulver att köpa. om jag inte kommer ihåg fel innehåller varje förpackning pulver för 10 ägg. Priset är 45 kr påsen. Hållbarheten är mycket god. Varför krångla till det med frakt?
Man får leveransen inom 3-4 vardagar.

På getout.se finns förövrigt även dessa hamburgare och bröd på burk har jag sett, men inte provat.

InläggPostat: sön 16 jan 2011, 19:04 
Med tanke på senaste tidens dioxin skandaler i Tyskland jag skulle avvakta en period med att handla ägg och andra produkter från det landet där risken finns, som tur är det öl och sprit ingår inte i riskgruppen :-g ...

InläggPostat: sön 16 jan 2011, 22:20 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Jag var inne på hemsidan fjäderfä.se och på livsmedelsverkets hemsida och läste lite.
Dioxin ska man naturligvis vara försiktig med, men det ger tydligen bara skada vid långvarit intagande.

[Barn, både flickor och pojkar, kvinnor i barnafödande ålder, gravida och ammande rekommenderas att inte äta fisk som kan innehålla höga halter dioxin och PCB oftare än 2–3 gånger per år, och övriga bör inte äta sådan fisk oftare än en gång per vecka.]

Att då ta lite äggpulver att förstärka maten med eller göra pannkakor av en gång låter inte som någon hög risk. Att det sedan skulle vara ägg av just smittade höns måste man också ta med i beräkningen. De produkter som finns ute på marknaden nu är ju tillverkade för flera månader sedan....

Men man tappar ju aptiten på äggpulver lite grann...
Då skulle jag nog i också i dagsläget prova på att själv torka ägg i egna ugnen. Men ägg från den lokala hönsuppfödaren.
I boken låter det inte så svårt. :-)

" Knäck äggen i en bunke och vispa ihop vitan och gulan lätt. Häll smeten i en folieform med kanter eller gör en form med aluminiumfolie med stadiga kanter. Torka äggen i max + 50 grader. ( Ugnsluckan på glänt) Smeten blir som en torr kaka och är färdigtorkad när ytan har spruckit sönder. Pulvrisera kakan med en mixerstav.
Dela vikten med antal ägg och man får vikten per ägg. Mät upp pulver för ett ägg med té eller matsked och skriv antal skedar på förpackningen. Förvara äggpulvret i tät förpackning."

Omelett 1: mät upp äggpulver med skedmått häll försiktigt i vatten. Rör om till en smetliknande konsistens som den man gör med färska ägg. Tillsätt eventuellt lite torrmjölk. Grädda på stormkökslock eller i en stekpanna. Lägg på strimlad salami, torkade tomater och strö över torkad persilja " Källa: Friluftsmat av Anita Forssell

Omelett 2: äggpulver och vatten - röra i en förslutningsbar plastpåse. tillsätt ev tärnad skinka, tärnad paprika, tärnad tomat. salt och peppar. tillslut påsen och knåda den lite så allt blandas. Lägg påsen i en kastrull med kokande vatten. låt den vara där i 3-4 min. rör om då och då.
Äggen är klara när det inte finns någon vätska kvar i påsen. Öppna påsen och tryck ut omeletten på en tallrik.
Källa: Vildmarksmat av Don och Pam Philpott

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ]