Jag var inne på hemsidan fjäderfä.se och på livsmedelsverkets hemsida och läste lite.
Dioxin ska man naturligvis vara försiktig med, men det ger tydligen bara skada vid långvarit intagande.
[Barn, både flickor och pojkar, kvinnor i barnafödande ålder, gravida och ammande rekommenderas att inte äta fisk som kan innehålla höga halter dioxin och PCB oftare än 2–3 gånger per år, och övriga bör inte äta sådan fisk oftare än en gång per vecka.]
Att då ta lite äggpulver att förstärka maten med eller göra pannkakor av en gång låter inte som någon hög risk. Att det sedan skulle vara ägg av just smittade höns måste man också ta med i beräkningen. De produkter som finns ute på marknaden nu är ju tillverkade för flera månader sedan....
Men man tappar ju aptiten på äggpulver lite grann...
Då skulle jag nog i också i dagsläget prova på att själv torka ägg i egna ugnen. Men ägg från den lokala hönsuppfödaren.
I boken låter det inte så svårt.

" Knäck äggen i en bunke och vispa ihop vitan och gulan lätt. Häll smeten i en folieform med kanter eller gör en form med aluminiumfolie med stadiga kanter. Torka äggen i max + 50 grader. ( Ugnsluckan på glänt) Smeten blir som en torr kaka och är färdigtorkad när ytan har spruckit sönder. Pulvrisera kakan med en mixerstav.
Dela vikten med antal ägg och man får vikten per ägg. Mät upp pulver för ett ägg med té eller matsked och skriv antal skedar på förpackningen. Förvara äggpulvret i tät förpackning."
Omelett 1: mät upp äggpulver med skedmått häll försiktigt i vatten. Rör om till en smetliknande konsistens som den man gör med färska ägg. Tillsätt eventuellt lite torrmjölk. Grädda på stormkökslock eller i en stekpanna. Lägg på strimlad salami, torkade tomater och strö över torkad persilja " Källa: Friluftsmat av Anita Forssell
Omelett 2: äggpulver och vatten - röra i en förslutningsbar plastpåse. tillsätt ev tärnad skinka, tärnad paprika, tärnad tomat. salt och peppar. tillslut påsen och knåda den lite så allt blandas. Lägg påsen i en kastrull med kokande vatten. låt den vara där i 3-4 min. rör om då och då.
Äggen är klara när det inte finns någon vätska kvar i påsen. Öppna påsen och tryck ut omeletten på en tallrik.
Källa: Vildmarksmat av Don och Pam Philpott