Swedish Survivalist
https://swedishsurvivalist.egetforum.se/

När kom bilelektroniken?
https://swedishsurvivalist.egetforum.se/nar-kom-bilelektroniken-t12580.html
Sida 1 av 2

Författare:  MulenDag [ ons 01 nov 2017, 01:26 ]
Inläggsrubrik:  När kom bilelektroniken?

Om man till äventyrs vill köpa sig en äldre personbil, liten pickis eller skåpbil, dieseldriven, som går att rulla igång när batteriet är slut och som inte har någon styrelektronik för motorn men så modern som möjligt. Vad tittar man på för årtal då?

/MD

Författare:  pre [ ons 01 nov 2017, 03:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: När kom bilelektroniken?

MulenDag skrev:
Om man till äventyrs vill köpa sig en äldre personbil, liten pickis eller skåpbil, dieseldriven, som går att rulla igång när batteriet är slut och som inte har någon styrelektronik för motorn men så modern som möjligt. Vad tittar man på för årtal då?

/MD

lite löst sådär men: typ tidigt 80-tal

Författare:  Palle500 [ ons 01 nov 2017, 05:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: När kom bilelektroniken?

Svårt att rulla igång en dieselbil utan batteri, det behövs el till glödstiften. Kanske kan konvertera den till tändkulemotor?
Enklast är nog att ha en bensingenerator som kan mata glödstiften vid start. Men det går åt effekt, gissar på 50-100A för fyra glödstift.
Landrover är ju kända för att vara pålitliga och Engelsk gammaldags teknik. Vet inte om dom kan startas utan batteri? Om så så. Kan du nog köpa nyare årsmodeller än tidigt 80-tal. Men räkna med en prislapp i paritet med en större Lottovinst.

Författare:  Gargamek [ ons 01 nov 2017, 07:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: När kom bilelektroniken?

Letar du efter en personbil så började elektroniken komma tidigt 80tal. I transportbilar kan du hitta vissa modeller med väldigt enkel teknik en bit in på 90talet.
Förvärmning är nog så viktigt om det inte är högsommar men borde gå att Mcgyvra med en blåslampa.

Författare:  Dweomer [ ons 01 nov 2017, 09:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: När kom bilelektroniken?

Inte bara tekniken kan vara ett hinder. Vissa automatlådor funkar inte att bogsera igång . Gäller tex vissa äldre mercor som annars varit ok ur tekniksynpunkt

Författare:  Coolcat [ ons 01 nov 2017, 10:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: När kom bilelektroniken?

Rent spontant tror jag man ska hålla sig till bilar från föra 1988, med förgasare istället för insprutning. En gammal Volvo 240 har ju väldigt lite elektronik(om det inte är den senare insprutningsmodellen), det fans dock mekaniska insprutningar utan elektronik också, K-jetronic har jag för mig...

Driftsäkerheten på äldre bilar kan påverkas av andra saker också, jag hade en gammal bil där drivknuten knäcktes när jag backade ut från min parkeringsplats :) En annan gammal bil jag hade råkade ut för ett kylarslangshaveri, med tråkiga konsekvenser för topplocket. Men håller man bilarna i bra skick och underhåller dom ordentligt så är ju det inte något problem.

Författare:  MulenDag [ ons 01 nov 2017, 11:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: När kom bilelektroniken?

Endast diesel intressant som sagt.

Automatlåda gillar jag inte.

Rulla igång, jo, det gick fint med min gamla MB från andra halvan av 1970-talet. Åtminstone på sommarhalvåret. Samma med min gamla 70-talstraktor som har manuell glödning, den startar fint utan glödnin även om det är en eller ett par minusgrader.

Är det när man har förkammardiesel som det blir lättare att starta utan glöd?

Vilka dieselbilar från före 1990 har i så fall förkammardiesel?

/MD

Författare:  Grisfarmarn [ ons 01 nov 2017, 15:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: När kom bilelektroniken?

https://www.blocket.se/stockholm/Toyota ... ?ca=14&w=3

Eller ännu bättre(fast dyrare): https://www.blocket.se/kalmar/Toyota_La ... ?ca=14&w=3

Eller: https://www.blocket.se/goteborg/LANDCRU ... ?ca=14&w=3

Kör själv Land Cruiser fast en Prado 90series. Den är lite mer "vanlig bil" än de tre ovanstående men fortfarande enkel och med goda terrängegenskaper. Anledningen till att de inte är vanligare i Sverige är väl för att vi inte har någon riktigt terrängkultur jämfört med t ex Afrika, mellanöstern och Australien. Där vet de att det här är världens driftsäkraste bil.

Författare:  Coolcat [ ons 01 nov 2017, 18:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: När kom bilelektroniken?

En annan sak jag brukar ta i beaktning, är hur lätt det är att hitta reservdelar till elektroniken. Även om en bil har känsliga tändmoduler(som Saab 95), så är det en relativt vanlig bilmodell, och därför är det ganska lätt att hitta nya om det skulle behövas.

Författare:  grym [ ons 01 nov 2017, 19:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: När kom bilelektroniken?

för många år sedan hadde kompisen en vw jetta diesel

den rullades igång otaliga gånger, den hadde fulfel på generatorn och med startproblem därefter

var motorn varm, eller åtminstånde ljummen så behövdes en mindre hastighet för att få igång den, var det kall motor så gick det men det var skönt med en liten nedförsbacke...

elektroniken kom på allvar med katalysatorn på bensinarna, 85-90

dieslarna kom det senare, men jag har inte koll på vad som är lämplig bil för detta, jag vill ha lite äldre som så småningom skall klrar 50 årsgränsen för besiktningsbefriadt istället

Författare:  Blondie [ ons 01 nov 2017, 19:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: När kom bilelektroniken?

Ett alternativ är ju att skaffa den bilen du vill ha, sedan byter du ut motorn till en motor som uppfyller dina krav. :)

Författare:  Rakkuraj [ ons 01 nov 2017, 19:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: När kom bilelektroniken?

Vad är tanken bakom att ha en diesel? En bensinare med förgasare är ju mycket enklare teknik än en diesel. En dieselpump är en väldigt komplicerad sak och gamla dieslar är svårstartade som redan sagts här ovan.

Annars Mercedes W123 eller kanske ännu hellre en Compakt.

Författare:  MulenDag [ ons 01 nov 2017, 20:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: När kom bilelektroniken?

Tanken med diesel är att jag på mina bilar och maskiner haft motorhaveri som hindrat start och målgång vid ETT enda tillfälle. Motsvarande för bensinare är mycket sämre och jag har haft ett antal av båda.

Visst, en trasig diesel är TRASIG men det är den väldigt sällan. Dessutom, en bensinbil utan elektronisk tändning, nä tack, då blir man stående ännu oftare - även om man kan laga den själv. För mig är en äldre diesel idealet mellan driftsäkerhet och meckmöjlighet. Att byta en högtryckspump är lite meckigt men mycket lättare än att hålla på och djävlas med trasiga kondingar, snedslitna brytare och annat elände (jag AVSKYR brytarspetsar). Dieseln går om den får soppa och har kompression, bara två saker att undersöka. (Jo, jag vet att det är något förenklat men det är min subjektiva känsla.)

Dessutom brinner dieselbilar mer sällan och brinner lugnare om de brinner t.ex. vid en kollision. (:)

Tack för tips om Toyota, bort en nolla så är vi mer i min prisklass, den är tänkt som reservbil. :-)

/MD

Författare:  Dweomer [ ons 01 nov 2017, 20:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: När kom bilelektroniken?

W123 mercedes 240 mellan år 84-86 är de som håller bäst . w123 300 modellen har du automatlådor som inte låter sig bogseras igång , de kan haverera lådan på dem .
Tidiga 80-talare av mercedes samt kompakt 70-talare har mycket sämre motor än de uppräknade 80-talarna .

Författare:  Gargamek [ ons 01 nov 2017, 22:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: När kom bilelektroniken?

En lite äldre diesel går att kör på i princip vilket bränsle som helst om det bara har rätt konsistens. Blanda motorolja eller hydraulolja med bensin eller tändvätska. Knepet är bara att få upp lite temperatur för att få det att tända. En bensinmotor går endast på bensin, sprit eller gas och kräver modifiering för att fungera.
Testade idag med lite Mcgyverstart av en äldre diesel, kopplade bort glödningen och den startade inte vid 20 grader. Blåslampa rakt in i insuget i några sekunder och maskin hoppade snällt igång. Krävs en som håller blåslampan och en som vrider på nyckeln.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/