Swedish Survivalist
https://swedishsurvivalist.egetforum.se/

Projekt Volvo V70
https://swedishsurvivalist.egetforum.se/projekt-volvo-v70-t7184.html
Sida 1 av 3

Författare:  smuggas [ lör 28 jun 2014, 21:01 ]
Inläggsrubrik:  Projekt Volvo V70

Man tar det man har, eller hur?

Volvo V70 2,5 SE -98. En vanlig och mycket flexibel bil. Vi ska ta en liten semestertur inom rikets gränser och behöver sova i bilen ett par nätter, så jag har modifierat bettan lite :)

Bild

Ventilation i taket, innebär håltagning givetvis, men det ger välbehövlig luftväxling samt svalka. en rullgardin för mörkläggning inköptes och klipptes till för fönstren, sitter fast med självhäftande kardborre. Bakdörrarnas mörkläggning är inte på plats än.

Bild

Baksätets sitsar är borttagna och ligger på vinden, tas loss enkelt, en kontakt till sätesvärmare tas bort, en röd flärp viks åt sidas och dom kan lyftas ur. Madrassen är en fin sak vi köpte på Jysk och stoppade in i ett gammalt påslakan för extra skydd. 120x200cm storlek och passar precis! Bungysarna i taket ska få ett tyg med kanaler som sen bildar en hylla för lätta saker som toarulle, regnkläder m.m. En gardin upphängd i B-stolpen med en sån där gardinspiral är redan klar att sättas upp mellan fram och baksäte.

Det fina med allt detta är att invändigt behövde vi inte modifiera eller bygga om något, allt är original utom ventilationen i taket.

Takventilationen kan lätt kombineras med 12V fläkt av typen 120x120mm datorfläkt och kopplas till ett av uttagen, fläkten sätts fast med kardborre.

Bilen är fullständigt servad, har sprillans nya Michelindäck och nytt batteri.

------------------------------------------

Dagens bilfixande :)

Bild

En skiva formplywood 120x120cm sågas lite smalare, 112cm bredd på den längd som hamnar mellan hjulhusen, skivan kan skjutas tillbaka så mycket den sågade delen medger. Skivan täcker delen ovanför fotutrymmet och ligger bara med sin egen vikt, när man sen ligger på madrassen rör den sig inte det minsta.

Bild

Det finns lite packutrymme under skivan, där ligger bl.a. bilens verktygsväska och nödutrustning. Solljuset denna dag störde lite i bilderna, men allt passar perfekt!

-----------------------------------------------

Idag var det bra att ha en sambo och symaskin :) När jag kom hem från jobbet så var det klart!

Bild

I taket mellan gummistropparna hänger nu "natthyllan" 40cm bred, där lägger man sånt som dasspapper, tandborstar, tvål och annat som kan behövas lite när som helst, kanske även mobiler. Ventilationen ser ut att hamna innanför hyllan, men den är precis i bakkant så det stoppar inte luften.

Rundade även av hörnen på plywoodskivan med sticksågen, samt slipade kanterna mjuka med sandpapper.

---------------------------------------------------------

Kommunikationerna är på plats nu :)

Bild

Yaesu FT-817ND som täcker i princip alla amatörband samt heltäckande mottagning, kortvågsantenn finns i packningen för långdistanskommunikation.

Mobilen i RAM X-Grip hållare samt Jabra Clear Bluetooth headset. Radion monterad i en slaktad Kungs bilpapperskorg med hållare, har även en hel papperskorg när radion inte sitter i bilen.

Bild

Från passagerarsidan syns den extra 12V-kontakten, direkt från batteriet med 10A säkring.

Bild

Hållare till GPS, Garmin Montana 650t. Laddning och ljud ut i stereon. Hållare RAM med AMPS-platta och sugpropp. Alla delar i denna serie från RAM är modulära och passar ihop i olika konfigurationer, serien jag använder har 1'' kula och kan vinklas och vridas lite hur man vill.

Bild

Antenn på taket är en Diamond NR-770HB på magnetfot, täcker 2m och 70cm amatörband.

Lite mer om fästet till radion... Jag köpte två Kungs papperskorgar till bil på Mekonomen, slaktade en och sparade en hel.

Bild

Den slaktade ser ut så här, med bågfilsblad sågade jag bort allt utom bakdelen, borrade fyra hål och fäste ett spännband i vinkel som synes. Nu hamnar radion i rätt vinkel och allt kan lätt plockas bort och ersättas med den hela papperskorgen när man vill. Det lilla fästet sitter med två små skruvar.

Det kostar inte många tior och är enkelt samt flexibelt. :)

--------------------------------------------------------

Erfarenheter ger ibland förändringar

Vi upptäckte under dessa varma dagar (28-30 grader) att solen värmer och smälter limmet som kardborren i fönstren satt fast med, insynsskydden trillade helt enkelt ner i bilen :(

Det fanns bara en lösning! gardinspiraler med krokar i lämpligt placerade hål.

Bild

Bild

Insynskydden är nu utbytta till annat material, aluminiserad pressenning och sitter absolut på plats nu :)

Man lär sig!

------------------------------

Bild

En 90mm fläkt inköptes idag, den ska assistera ventilationen lite.

Bild

Lite kabel, lite lödkolv och krympslang så var det klart att montera. Ståltråden ska friseras lite imorrn, men ville testa funktion och ljudnivå i kväll... Funkar fint! :)

------------------------------------

Batterilådan för kylboxen färdig idag :)

Bild

Bild

75Ah fritidsbatteri, batteribox med två 12mm uttag på locket, båda uttagen har varsin 10A säkring, även ladduttag för CTek-laddare finns där. Totalkostnad för allt är 1000:-. När resan är gjord har jag fortfarande reservkraft för ett antal timmar till vad som helst :)
I det extra utrymmet under locket ryms CTek-laddaren reservsäkringar eller annat jox.

Ska förvaras på golvet bakom förarsätet, spänner fast den med rem i barnstolsfästena. driver kylboxen när bilen står stilla eftersom startbatteriet är heligt för mig!

Fortsättning följer de närmaste dagarna.

Författare:  T-72 [ lör 28 jun 2014, 21:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Volvo V70

:up: :up: :up:
Har funderingar på något som är väldigt likt det du gjort. Brukar ofta läsa om overland adventure's och där får man många sköna tips.

Författare:  Ulv i fårakläder [ sön 29 jun 2014, 01:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Volvo V70

Häftigt!

Hur gick håltagningen för ventilationen till? Har du bilder på det för det är något som jag är väldigt nyfiken på att se.

Ta gärna och fixa fler bilder när det är färdigt med hela konkarongen så jag får se inredning och andra smarta lösningar du kommer på.

Nu vet jag inte hur takinredningen är i volvo men många bilar kan man sätta kardborrehakar direkt mot taket och då få ett bra sätt att fästa olika grejer på.

Författare:  Rafe [ sön 29 jun 2014, 03:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Volvo V70

Tips: spänn fast en mindre solcell på taket också för lite underhållsladdning och för att driva fläkten. :-)
De flesta 12V 120mm fläktar kan också köras på 5V. För en lägre ljudnivå.

Noctua gör tysta fläktar i bra kvalite, exempelvis:
https://www.komplett.se/noctua-nf-p12-120mm-flkt/362551

Författare:  smuggas [ sön 29 jun 2014, 15:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Volvo V70

Rafe skrev:
Tips: spänn fast en mindre solcell på taket också för lite underhållsladdning och för att driva fläkten. :-)
De flesta 12V 120mm fläktar kan också köras på 5V. För en lägre ljudnivå.

Noctua gör tysta fläktar i bra kvalite, exempelvis:
https://www.komplett.se/noctua-nf-p12-120mm-flkt/362551


Solceller har jag tänkt på, likaså taxbox, men vet inte hur kombinationen blir... Funderingar pågår.

Första inlägget uppdaterat!

Författare:  smuggas [ sön 29 jun 2014, 15:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Volvo V70

Ulv i fårakläder skrev:
Häftigt!

Hur gick håltagningen för ventilationen till? Har du bilder på det för det är något som jag är väldigt nyfiken på att se.

Ta gärna och fixa fler bilder när det är färdigt med hela konkarongen så jag får se inredning och andra smarta lösningar du kommer på.

Nu vet jag inte hur takinredningen är i volvo men många bilar kan man sätta kardborrehakar direkt mot taket och då få ett bra sätt att fästa olika grejer på.


Håltagningen gjordes med borrmaskin, en serie hål i cirkel 120mm som jag klippte isär med avbitare och jämnade till kanten med Dremel och slipstift. Innertaken skar jag med kniv, supermjukt! En distans av plaströr mellan plåt och innertak är ett måste, så den skjuter man in bakifrån där man öppnat upp innertakets fästen, sen i men ventilatorn och skruva ihop inifrån.

Författare:  proppen [ sön 29 jun 2014, 15:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Volvo V70

Vackert! :)

Det väcker minnen från när jag som 20 -nånting lånade farsans Ford Scorpio och bodde i den på festivaler. Man kunde fälla ned ryggstöden och det gick precis att ha en dubbel-luftmadrass på bredden. Fungerade fint!
Jag hade inget som täckte fönstren och ingen ventilation, det är garanterat bra att ha som du gjort!

En V70 som står parkerad på en parkering eller vid en väg drar ju inte lika mycket uppmärksamhet till sig som en husbil eller liknande skulle göra heller.

Om du ska iväg vintertid lär du behöva en rejäl sovsäck, det är nog ingen vidare isolering i en bil.

Författare:  Swedala [ sön 29 jun 2014, 16:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Volvo V70

Snyggt jobbat. Vill minnas men är inte helt säker på att till Volvo 145 fanns sådana ventilatorer att få som orginaltillbehör. Några år sedan och minnet sviker.

Swedala

Författare:  smuggas [ sön 29 jun 2014, 17:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Volvo V70

Swedala skrev:
Snyggt jobbat. Vill minnas men är inte helt säker på att till Volvo 145 fanns sådana ventilatorer att få som orginaltillbehör. Några år sedan och minnet sviker.

Swedala


Det fanns säkert såna till 145/245, innan AC blev vanlig satt det ventilator på alla polisens hundbilar bl.a. Dessa går att köpa i alla husvagns/husbil/båtbutiker.

Författare:  odie [ sön 29 jun 2014, 22:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Volvo V70

Har själv rest runt i Europa med en V70 och sovit i den.

Gjorde inga modifieringar mer än att jag tog ur baksätet och la in en 120cm skummadrass,
för insyn och mörkläggning så så körde jag med http://www.solarplexius.se/

Har även en 12v till 230v omformare i bilen
http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A4nningsomvandlare-v%C3%A4xelriktare/Pr325124000

Gillar idén med ventilation, men sover gott det gör man :D

Lycka till med resandet!

Författare:  takiman [ mån 30 jun 2014, 10:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Volvo V70

odie skrev:
Har själv rest runt i Europa med en V70 och sovit i den.

Gjorde inga modifieringar mer än att jag tog ur baksätet och la in en 120cm skummadrass,
för insyn och mörkläggning så så körde jag med http://www.solarplexius.se/

Har även en 12v till 230v omformare i bilen
http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A4nningsomvandlare-v%C3%A4xelriktare/Pr325124000

Gillar idén med ventilation, men sover gott det gör man :D

Lycka till med resandet!


Inverter är bra att ha. Hade du den direkt till batteriet eller till 12v uttaget till bilen?
Hade det i några tidigare bilar, kopplat till batteriet, men i senaste bilen tjuvdrog den ström så bilen blev lite trögstartad.
Funderar på att slänga in en ny i ena bilen.

@smuggas

Snyggt och enkelt. Gillar det.

Författare:  Underlevaren [ mån 30 jun 2014, 20:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Volvo V70

Fan vad jag ångrar att jag gjorde mig av med kombin :(. Smart och funktionellt!

Författare:  smuggas [ mån 30 jun 2014, 21:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Volvo V70

Underlevaren skrev:
Fan vad jag ångrar att jag gjorde mig av med kombin :(. Smart och funktionellt!


Och mer smarta lösningar kommer efterhand :)

Man kan ju skaffa en kombi igen ;)

Författare:  PoloPrinsen [ tis 01 jul 2014, 00:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Volvo V70

Lite som jag lärt mig efter endel resor i o utanför landets gränser, främst upplevt i just en liten VW Polo. (Jag är inte liten, men man kan sova bra/dugligt 2 st i en Polo om man vill. Trångt för föraren om man vill ha skor på sig, men med raggsockor så får även fötter ala 47 rum mellan/framför pedalerna.

Undvik att ha kartong/wellpapp (iaf ny, oventilerad sådan) som solskydd. Nått ämne jag inte minns nu på kvällningen utsöndras o man blir lite "konstig" om man sover instängd I bil med det... ;-(

Annat tipps kan vara att ha SYNLIGT rattlås för att undvika tjuvars intresse av din bil - iaf just då man själv är är lite försvarslös.
Larm låter först när en kontakt är bruten, dvs dörr/huv/bagagelucka öppnas, lite sent att vakna då om någon vill råna dig med kniv I näven o du är yrvaken, liggandes I bilen...

Jag brukar ha bilnyckeln hängandes i ett såntdär lite diskretare tyghalsband, men inte runt halsen utan runt växelspaken. Nycklarna döljs då effektivt av ens egen kropp/sovsäck och är lättåtkomliga samt nära tändningslåset, bra vid behov av snabb start. Rattlåset har varit monterat men oftast olåst, iaf om jag värderat möjligheten till snabb start högt.
Jag har till 95% av tillfällena sovit I förarstolen, blir lite annat för dig med säng I bakutrymmet iofs. ;-)

Se till att det ALLTID går åt minst 2 fordon för att blokera din avfärd från övernattningsstället, en ensam bil SKALL INTE kunna hindra dig från att "bara dra". Du skall inte behöva backa för att lämna din p-ficka/plats, utan bara köra rakt frammåt. Hänger även ihop med att det är mycket bra att ha en tygtrasa liggandes på intrumentpanelen redo för att ta bort imma framför föraren för att underlätta just en snabb avfärd.

Liggunderlag gör enorm skillnad i att undvika att bli nedkyld underifrån, samt gör sätet konfortablare. Sovsäck kan man ha öppen nedtill för fötterna så kan man enkelt köra iväg utan att bahöva komma ur sovsäcken om det krisar sig.
MVH PP

Författare:  odie [ tis 01 jul 2014, 00:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Volvo V70

takiman skrev:
Inverter är bra att ha. Hade du den direkt till batteriet eller till 12v uttaget till bilen?
Hade det i några tidigare bilar, kopplat till batteriet, men i senaste bilen tjuvdrog den ström så bilen blev lite trögstartad.
Funderar på att slänga in en ny i ena bilen.


Jag monterade den med montageband i bagageutrymmet (vänster sida färdriktningen) och drog 6mm2 direkt till batteriet för både plus och jord, monterade en 20A säkring och en tvåpolig "laddkontakt" så att jag snabbt (lossa två skruv) kunde demontera den och använda den på andra ställen (tex inne för att driva cirkulationspumpen). Alla invertrar har en tomgångsförbrukning så det är bäst att ha den avstängd när man inte använder den. Nu är tyvärr min V70 pensionsmässig efter 52.000 mil så jag ska väl flytta invertern till min andra bil istället.

Sida 1 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/