Att ha en bärsele att kånka på ett barn i kan vara ganska bra, såväl för att ha händerna lediga i vardagen som för att kunna förflytta sig snabbare i skog och mark om man ex. har en knatte som kan gå men inte riktigt orkar eller inte kan hålla takten. För att göra detta finns det en mängd alternativ (även bärsjalar fast de är jag inte så inkommen i för de som min fru har skaffat så passar hennes längd, jag har för lång rygg för att riktigt kunna knyta dem ordentligt [fast frågar man min fru så var det mitt tålamod som inte räckte till...]. Sätten att knyta dem är otaliga, en metod som min fru i alla fall kom till att funkade för henne och även för mig de gånger jag provade vad något som kallas secure high back carry, finns flera videor
på youtube).
Det som jag i stället fastnade för var en tyskdesignad bärsele som heter Manduca. I den sitter barnet ergonomiskt i s.k. grodställning (till skillnad från exempelvis Baby Björns klassiska modell där barnet i princip hänger på sitt skrev) och den är komfortabel i och med att den har ett brett höftbälte som gör att man inte bär tyngden på axlarna (jag tror att tillverkaren säger att man kan bära barn från nyfödda eller nästan nyfödda på 3,5kg upp till 20kg) likt man gör med en BB. Riktigt små kan man också ha i den, den kommer med inbyggd "nyföddadapter" och de har man på framsidan, sen kan man ha dem på sidan över ena höften eller på ryggen och då känns den som en ryggsäck man bär på. TIll skillnad från de "bär-ryggsäckar" som finns med metallram så tar manducan mycket lite plats då man packar ner den. Enda nackdelen den har i mina ögon är det att den inte riktigt har några bra förvaringsmöjligheter då den täcker ens ordinarie byx- och jackfickor, den har en liten ficka för exempelvis smarttelefon eller tunn plånbok som går att använda om man har barnet framtill. Som tillbehör finns en liten väska som det är tänkt att skall fästas i "horisontella bältesfästen" som hamnar rakt fram/bak (se bild, det är de som kommer under den vita detaljen på höftbältet) vilket innebär att antingen så har ficktjuvar bara att plocka för sig om man har barnet på ryggen och går på stan och går man i mera oländig terräng så slår det emot ens skrev. Lösningen är att inte köpa tillbehörsväskan utan att i stället låta sy några fästen till så att man kan hänga på externa väskor:

Vårt exempar förde jag till en skomakare och lät honom sy på några stumpar nylonband från så att det ungefär blev att se ut som MOLLE/PALS-fästen (idag skulle jag göra det själv med en synål [speedy stitcher], skomakaren smälte inte ändorna så nu "frasas" fibrerna). Då när jag var hemmapappa så hade jag alltid fäst den
östtyska brödväskan som är till vänster i bild att ha telefon, plånbok, inköpskasse etc i. För längre skogsturer fäste jag på andra sidan en
västtysk brödväska för att få med mera grejor. På en längre tur i en nationalpark där jag och första barnet gjorde flera dagsturer under en vecka så hade jag fäst filt, regnkåpa, halvliters aluminiummugg från schweizisk fältflaska (perfekt att värma vatten i så att barnmatsburken också blev varm) och sånt på väskorna som också hade några fästpunkter i sig. Ska man ha med sig mera grejor som inte ryms i sidväskorna eller i bröst/lårfickor blir det till att ha en ryggsäck på magen om man har barnet på ryggen eller tvärtom (och nej, chestrig är inte något att ha för de har inte plats för så mycket så nyttan är marginell) vilket visserligen är lite obekvämt men i alla fall så får man med sig barnet.
Mycket behändigt redskap i mitt tycke som möjliggör att man rör sig i skog och mark där inte barnvagnar kommer fram, modifikationen för att fästa väskor rekommenderas. Finns naturligtvis modeller av andra tillverkare också men just manduca har jag erfarenhet av.