Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bärsele
InläggPostat: ons 28 mar 2012, 21:41 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Att ha en bärsele att kånka på ett barn i kan vara ganska bra, såväl för att ha händerna lediga i vardagen som för att kunna förflytta sig snabbare i skog och mark om man ex. har en knatte som kan gå men inte riktigt orkar eller inte kan hålla takten. För att göra detta finns det en mängd alternativ (även bärsjalar fast de är jag inte så inkommen i för de som min fru har skaffat så passar hennes längd, jag har för lång rygg för att riktigt kunna knyta dem ordentligt [fast frågar man min fru så var det mitt tålamod som inte räckte till...]. Sätten att knyta dem är otaliga, en metod som min fru i alla fall kom till att funkade för henne och även för mig de gånger jag provade vad något som kallas secure high back carry, finns flera videor på youtube).

Det som jag i stället fastnade för var en tyskdesignad bärsele som heter Manduca. I den sitter barnet ergonomiskt i s.k. grodställning (till skillnad från exempelvis Baby Björns klassiska modell där barnet i princip hänger på sitt skrev) och den är komfortabel i och med att den har ett brett höftbälte som gör att man inte bär tyngden på axlarna (jag tror att tillverkaren säger att man kan bära barn från nyfödda eller nästan nyfödda på 3,5kg upp till 20kg) likt man gör med en BB. Riktigt små kan man också ha i den, den kommer med inbyggd "nyföddadapter" och de har man på framsidan, sen kan man ha dem på sidan över ena höften eller på ryggen och då känns den som en ryggsäck man bär på. TIll skillnad från de "bär-ryggsäckar" som finns med metallram så tar manducan mycket lite plats då man packar ner den. Enda nackdelen den har i mina ögon är det att den inte riktigt har några bra förvaringsmöjligheter då den täcker ens ordinarie byx- och jackfickor, den har en liten ficka för exempelvis smarttelefon eller tunn plånbok som går att använda om man har barnet framtill. Som tillbehör finns en liten väska som det är tänkt att skall fästas i "horisontella bältesfästen" som hamnar rakt fram/bak (se bild, det är de som kommer under den vita detaljen på höftbältet) vilket innebär att antingen så har ficktjuvar bara att plocka för sig om man har barnet på ryggen och går på stan och går man i mera oländig terräng så slår det emot ens skrev. Lösningen är att inte köpa tillbehörsväskan utan att i stället låta sy några fästen till så att man kan hänga på externa väskor:

Bild

Vårt exempar förde jag till en skomakare och lät honom sy på några stumpar nylonband från så att det ungefär blev att se ut som MOLLE/PALS-fästen (idag skulle jag göra det själv med en synål [speedy stitcher], skomakaren smälte inte ändorna så nu "frasas" fibrerna). Då när jag var hemmapappa så hade jag alltid fäst den östtyska brödväskan som är till vänster i bild att ha telefon, plånbok, inköpskasse etc i. För längre skogsturer fäste jag på andra sidan en västtysk brödväska för att få med mera grejor. På en längre tur i en nationalpark där jag och första barnet gjorde flera dagsturer under en vecka så hade jag fäst filt, regnkåpa, halvliters aluminiummugg från schweizisk fältflaska (perfekt att värma vatten i så att barnmatsburken också blev varm) och sånt på väskorna som också hade några fästpunkter i sig. Ska man ha med sig mera grejor som inte ryms i sidväskorna eller i bröst/lårfickor blir det till att ha en ryggsäck på magen om man har barnet på ryggen eller tvärtom (och nej, chestrig är inte något att ha för de har inte plats för så mycket så nyttan är marginell) vilket visserligen är lite obekvämt men i alla fall så får man med sig barnet.

Mycket behändigt redskap i mitt tycke som möjliggör att man rör sig i skog och mark där inte barnvagnar kommer fram, modifikationen för att fästa väskor rekommenderas. Finns naturligtvis modeller av andra tillverkare också men just manduca har jag erfarenhet av.

Inläggsrubrik: Re: Bärsele
InläggPostat: tor 12 apr 2012, 15:36 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

Håller med Scoo. Manducan är bra. (Och smart grej med påhängsväskorna!) Nackdelen tycker jag är att den är lite dyr och lite meckig att ställa om mellan olika bärare.

Personligen tycker jag att en mei tai är lika bra eller bättre på flera sätt.

Den funkar från nyfödd upp till ca. 4 år (Om man orkar bära så länge. Jag har burit mina barn i en sån från 4 månader respektive 2 dagar. Min dotter är på min profilbild ca. 2 år),
är lika sval på sommaren,
avlastar minst lika bra som en manduca (lite bättre enligt mig),
funkar på magen, ryggen, höften,
tar mindre plats ihoprullad,
inga band att ställa om mellan olika bärare och
om man är lite sykunnig så är den lätt att sy själv. Jag håller just nu på att sy upp flera stycken att ha på olika ställen (och sälja :-)) - bilen, min ECB-väska, skötväskan osv.

Här t.ex. finns fina bilder att titta på. :-)
http://meitaibaby.com/gallery.html

Salt och prepper
Matt 5:13 Matt 25:4

InläggPostat: fre 13 apr 2012, 10:04 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Salt och Prepper skrev:
Personligen tycker jag att en mei tai är lika bra eller bättre på flera sätt.

Den ser ju riktigt intressant ut, om jag har förstått rätt så består den av en "tygram" med lösa ändor som man sen knyter fast?

Glömde skriva det men med manduca kan man också ha barnet på endera höften utöver rygg och mage. Sen angående problemet att man inte kan bära med sig så mycket grejor om man bär barnet på ryggen så hittade jag Ribz "front pack" som borde fungera bra; man får med sig lite till grejor och den borde inte komma ivägen för bärselen.

InläggPostat: lör 14 apr 2012, 23:51 
Användarvisningsbild

Sittdel och höftband är två lager tyg med vaddering emellan. Axelband är fållat enkelt tyg som bres ut över axlarna när man bär.

Om man bär på magen så tar man axelbanden över axlarna, korsar dem på ryggen, fram igen och gör en enkelknut på barnets rygg, dra dem ner över rumpan och under barnets ben och knyt på ryggen. Är inte alls så svårt som det låter. :-)

Kan man lägga in bilder här?

Salt och prepper

InläggPostat: sön 15 apr 2012, 10:47 
Grannarna tittar konstigt på mig.

Enklast är att använda Dropbox.
När du installerat så får du en mapp som är i molnet och på din dator samtidigt. I den mappen så finns en mapp som heter public. Där lägger du de bilder som du vill visa. Tänk på att de inte för vara för stora. 800x600 tror jag. Sen så höger klickar du på filen, välj undermeny "dropbox" och där väljer du "copy public link". Sen när du är på forumet och vill lägga in en bild så klicka på knappen IMG och klistra in länken.

Då borde koden så ut så här [img]DROPBOXLÄNK[/img]

och resultatet så här Bild

Det finns många videor på youtube som förklarar hur det fungerar.

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)

InläggPostat: sön 15 apr 2012, 12:17 
Användarvisningsbild

[quote="qazwsxedcrf"]Enklast är att använda Dropbox.

Tack!

Provar här. Så här är min mei tai gjord:

Bild

Axelbanden är ca. 230 cm långa och passar då även lite kraftigare bärare.

Salt och prepper

InläggPostat: ons 19 dec 2012, 14:41 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Här visas exempelvis skillnaden mellan bärsele modell gammal Baby Björn kontra såna där barnet är i grodställning.

Min fru sydde en Mei Tai "modell stor" och i den var det betydligt lättare att bära en lite större krabat på 20+ kg. Även om manducans midjebälte är hårt åtdraget vill det bli att axelremmarna avlastar en del och då blir det fort tungt. Enda nackdelen jag ser med en mei tai är att i och med att jag inte är van med bärsjal blir det lite krångligt med lösa ändar då man ska vira dem runt kroppen för att knyta. Annars borde man ju kunna sy en i 50-50 bomull/polyester eller motsvarande tyg som torkar rätt fort om det blir vått och inte väger så mycket i sig själv.

Senast redigerad av Scoo tis 22 jan 2013, 13:18, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons 19 dec 2012, 20:00 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Vi kör med bärsjal som jag tycker är smidigare än de bärselar Jag har testat, problemet är väll främst att det är svårt att ha utanpå kläderna. En bärsjal är också väldigt att ha med sig 8|

InläggPostat: tis 22 jan 2013, 16:15 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Har provat en ribz frontpack tillsammans med manduca och det fungerade finfint (troligen lika bra med mei/wrap tai eller annat såsom dedär bärsäckarna med ram likt stor ryggsäck, finns bild på sån kombination på deras sida). Den stora modellen går på cirka 11l medans den lilla är omkring 8l. Kom 2011 eller 2012 ny modell där ryggremmarna går i kors på ryggen istället för att vara ungefärligen H-formad, ska visst funka bättre.

Inte så värst mycket extra grejor man får med sig men alltid något. Var bra kvalité på tyg & sömmar på de som jag köpte på prov, en åt mig och en åt frun. Funkar förstås ypperligt som ultralätt "BOB" eller om man måste lämna sin ryggsäck, får plats med litegrann på bröstet med en sån.

InläggPostat: tor 26 sep 2013, 17:14 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Inser att det var ett tag sedan tråden var levande men vill ändå dela med mig med ett par tips.

Det finns flera olika utmärkta tillverkare av selar (Ex Manduca, Ergobaby, Beco) och man kan såklart sy en egen, eller en MeiTai eller en hybrid (MeiTai med vadderat midjeband m spänne).
Jag har precis bytt ut min älskade Manduca mot en Tula Toddler då den är gjord för lite större barn. Jag bär bekvämt hyfsat barn i 25 kilos klassen i en Tula.

Praktiska bälten finns också T ex AddPocket (köp eller sy själv) och sjalar finns i miljoner av varianter.

Vill ni veta mer kan man hitta hjälp, info och länkar hos www.sjalbarn.se

/Nink

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ]