Ojoj... Här skulle jag kunna gå igång på riktigt men jag ska försöka avhålla mig.
Jag ångrar inte att jag skaffat barn. Jag är däremot orolig att de eller deras barn ska drabbas av onda tider. Det är inte riktigt möjligt att säga hur jag skulle agerat för 20 år sedan om jag haft den kunskap jag har idag. Jag tror inte det hade känts lika självklart att skaffa barn om jag förstått det jag nu vet.
Men som Rakkuraj skriver; man blir en annan person av att skaffa barn. Jag har förändrats väldigt mycket av att vara förälder.
I någon mån kan jag ibland tänka att jag genom barnen existerar för evigt. Vad är "jag", tja, en klump kött med specifik DNA-uppsättning bär runt på "jag" och påverkar "jag". I övrigt är "jag" mina tankar, minnen och bearbetandet av information. Barnen bär delar av mitt DNA vidare, i någon mån bär de också mina tankar och minnen samt sättet att bearbeta information. Så genom dem fortsätter jag på något sätt.
Så, ja, jag är glad att jag har barnen, att de finns. Samtidigt är jag starkt orolig över hur det ska gå för dem och deras barn och det är anledningen till att jag preppar. Kortsiktig preppning för att kunna hjälpa dem genom en vintermånad utan el och värme. Planerad långsiktig preppning genom att försöka hitta den rätta gården som de ska kunna leva av i generationer - även när tiderna blir onda.
Mina barn har ännu inga barn och jag kan förstå om de väljer att inte skaffa sig några. Samtidigt önskar jag, rent egoistiskt, att få något barnbarn att ha kul med.
/MD - också lite svamlig.