Det här är ett ovetenskapligt hemmagjort tips som jag tror kan rädda liv.
Vi införde det efter en vän berättat hur han i barndomen var nära att dö. Han satte en matbit helt och hållet i halsen så ingen luft alls kunde passera. Det går ju att få hjälp om någon inser vad som hänt, men han blev så paralyserad och hans mamma stod typ och diskade och såg inte vad som hänt. Jag tror den lossnade av sig själv, han hade tur.
När barnen blir så stora så de förstår vad och när de ska göra det och att det inte får lekas med (kanske 5-årsåldern??) så lär dem följande om de sätter i halsen:
Dra eller putta tydligt på en vuxen så du får uppmärksamhet. Gapa och peka in i munnen.Den vuxna följer sedan riktlinjerna med ryggdunk och
Heimlich manöver.
När man sätter i halsen är det naturligt att ta händerna kring halsen så det kan vara uppenbart vad som hänt, men det viktiga är att inse att man måste kalla på hjälp. Det är lätt att bli handlingsförlamad om man inte är beredd på att man inte kan få fram ett ljud.
Vi gjorde någon övning i det här sättet att få uppmärksamhet och det gick fint och jag tror att det liknar att lära barn att ringa 112. De förstår ganska bra när det behövs och missbruk är ingen jätterisk.
OBS det här är så allvarliga situationer att envar måste ta eget ansvar att skaffa tillförlitlig information om hur man hjälper någon som satt i halsen. Det finns även råd om hur man själv gör om man är ensam. Obs även att signalen är ett hemmagjort tips som knappast kan skada såvida det används rätt, men använd eget omdöme.
Hoppas någon har glädje av detta.