Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Barnen, vår framtid
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 11:29 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Jag har en tweenie här hemma. En kille som ända sedan han var i förskoleålder har visat ett stort intresse för miljön och miljövänlig teknik. Han är allvarligt bekymrad över hur vi behandlar vår planet och försöker hela tiden komma på uppfinningar som är bättre för miljön än något befintligt.
När han var mindre körde jag till hans stora glädje bil på biogas. Idag får jag bassning över att jag kör diesel. Det vi lär våra barn kommer troligen bli avgörande för planetens framtid. Hur ser ni på detta, och framförallt hur ser era barn på framtiden och miljön?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barnen, vår framtid
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 12:34 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
https://www.youtube.com/watch?v=-JfdKy75Rqo
tyckte bara att denna låten skulle passa in här.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barnen, vår framtid
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 13:02 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Har en tjej i ungefär samma ålder som grubblar en del över detta. Vi är noga med att inte vara alltför djupa när barnen är med men de är inte blinda heller för nyhetsflödet.

Det jag uppskattar hos henne är civilkuraget hon uppvisar när hon ser något som inte är så bra. Bland annat har hon frågat grannarna (två vuxna plus 1 barn) varför de inte källsorterar för då hade de fått igen sin soptunna tills sopbilen kommer.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barnen, vår framtid
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 17:15 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
cartaq skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=-JfdKy75Rqo
tyckte bara att denna låten skulle passa in här.

Ja det var så sant!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barnen, vår framtid
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 17:22 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Aftersearch skrev:
Det jag uppskattar hos henne är civilkuraget hon uppvisar när hon ser något som inte är så bra. Bland annat har hon frågat grannarna (två vuxna plus 1 barn) varför de inte källsorterar för då hade de fått igen sin soptunna tills sopbilen kommer.

Heja henne! :up:
...min son är inte heller rädd för att säga ifrån när han ser något som är fel. När han var 9 år stoppade han en granne som kom körandes i sin bil och berätrade för grannen att han inte gillade att denne körde fort på vägen förbi vårt hus. Den medelålders grannen försvarade sig med att han inte var den enda som kör fort på vägen :smack: :nono:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barnen, vår framtid
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 22:56 
Vi försöker leva så miljövänligt det går, utan att vara perfekta :oops: , och barnen är hyggligt medvetna när det gäller sådan frågor. Jag tycker att man ska tala om det. Mycket kommer från skolan också. När ena dottern var på kollo, förstod inte kompisarna, varför hon inte lät vattnet rinna när hon borstade tänderna...

När allt kommer omkring tror jag att livsstilen påverkar mer än ord. Tycker föräldrarna att det är en mänsklig rättighet att dra till Thailand så fort det börjar slaska, är det mycket möjligt att barnen följer det mönstret i framtiden. Jag har en bekant som pratar om hållbar utveckling samtidigt som hän ständigt flyger kors och tvärs för nöjes skull :smack: .


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barnen, vår framtid
InläggPostat: sön 05 feb 2017, 00:40 
En fråga är vilken dom nästa generation kommer att fälla över oss.

I nån slags förnekelse, när barnen var mindre, skyddade jag dem nog för mycket.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barnen, vår framtid
InläggPostat: sön 05 feb 2017, 00:44 
Jag tror att det kommer att vara i paritet med slaveriet en gång i tiden: något som är absurt och otänkbart idag, men som var en normalitet då. Domen kommer att vara extrem hård och de kommer inte att förstå hur vi levde och tänkte.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barnen, vår framtid
InläggPostat: sön 05 feb 2017, 01:46 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Samma här, försöker värna om miljön så gott jag kan men är långtifrån perfekt. Titta på ÄGD på svtplay och få ett och annat igenkännande skratt. Bla tar de upp att Romarna inte ens märkte att romarriket föll och menar att det samma sker här och nu. Alla tecken finns lagda framför oss men vi väljer att blunda för dem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barnen, vår framtid
InläggPostat: tis 28 mar 2017, 18:04 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag ser det så att oroa sig för framtiden är en del av tonårens fas, även om det ligger en sanning i deras oro. När jag var liten tonåring sörjde jag över att jag aldrig skulle ha möjlighet att äga och köra bil, som kunde ta mig till nya spännande platser, bara för att "de vuxna" skulle förbjuda oljan och bilen, i miljövänlighetens namn. Nu blev det ju inte så, så oron kanske inte var så befogad. I dag märker jag att de yngre i familjen är oroade över att förlora sin landsbygd och den omkringliggande vildmarken, som förstörs av de vinkraftsparker som nu byggs av "de vuxna" i miljövänlighetens namn!? Jag delar deras oro fullt ut och försöker få dom att förstå att utvecklingen inte går att stoppa och att sörja färdigt så att de kan förbereda sig på att skaffa sig ett gott liv som möjligt i en annan framtid. Min slutsats är att människor oroar sig för miljön bara om miljöförstöringen blir påtaglig i ens närområde och bara drabbar en själv. ...som ni kanske märker på detta och mina andra inlägg så har jag inte speciellt höga tankar om den Stockholmsbaserade miljörörelsen och den stockholmska åsiktscentreringen.
Bild

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet