Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tillflykt på Gotland?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 09:49 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 03 maj 2016, 22:31
Inlägg: 3
Bor som sagt på Gotland och funderar på vart fan man skall ta vägen här? Skogen känns som ett dåligt alternativ då även fast det är glest befolkat oftast inte är mer en ett par km till närmaste hus. Och har det skitit sig ordentligt vill jag nog ha möjligheten att komma bort från folk. Vart tror ni är säkrast att befinna sig då? Hemma i lägenheten ( banklokal med lägenheter ovanpå) banken kanske? ;) är även flyttbar då jag har en Cheva van. Mat, vatten, vapen osv är inga problem förutsatt att jag inte är helt oförberedd.

Eller skall man i så fall försöka få tag i en båt och dra till fastlandet? Vill ha era tankar och funderingar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på Gotland?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 10:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Känns väl som att en båt med låg profil och bra möjligheter att klara sämre sjö borde vara den självklara preppen...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på Gotland?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 10:14 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Hej och välkommen,

Först lite Offtopic
Jag är lite nyfiken på hur diskussionen går bland gemene man på Gotland om rysshotet som väckts till liv ordentligt igen. Finns det någon oro, blundar man eller tycker man bara att det är tramsigt?

Som sagt bara nyfiken då jag själv bor i ett område som pekats ut som målzon för en eventuell fi flera gånger.

Sedan lite Ontopic

En lågprofilerad båt kanske kan fungera men man blir samtidigt väldigt utsatt om man skulle bedömas som någon slags hot.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Senast redigerad av Aftersearch tor 02 feb 2017, 10:23, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på Gotland?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 10:20 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Aftersearch skrev:
Hej och välkommen, jag är lite nyfiken på hur diskussionen går bland gemene man på Gotland om rysshotet som väckts till liv ordentligt igen. Finns det någon oro, blundar man eller tycker man bara att det är tramsigt?

Som sagt bara nyfiken då jag själv bor i ett område som pekats ut som målzon för en eventuell fi flera gånger.


Jag är nyfiken på samma sak och av samma anledning. Bor vid Öresund och den som kontrollerar Öresund kontrollerar Östersjön.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på Gotland?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 12:58 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 03 maj 2016, 22:31
Inlägg: 3
Aftersearch skrev:
Hej och välkommen,

Först lite Offtopic
Jag är lite nyfiken på hur diskussionen går bland gemene man på Gotland om rysshotet som väckts till liv ordentligt igen. Finns det någon oro, blundar man eller tycker man bara att det är tramsigt?

Som sagt bara nyfiken då jag själv bor i ett område som pekats ut som målzon för en eventuell fi flera gånger.


Jadu, väldigt dålig koll på det. Jag hör aldrig pratas om sånt i alla fall. Men om folk nu är rädda så är det konstigt att man inte är mer beredd. Men man förlitar sig väl på att "någon" fixar det om det händer något. Känns dock lite överkurs att skaffa en båt egentligen ifall det händer något, inte ens säkert att den ligger kvar om panik utbryter. Lär väl bli anarki eller hur tror ni att gemene man kommer att reagera när tshtf?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på Gotland?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 13:05 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
En gummibåt... bara blåsa upp, o en lämplig motor...

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på Gotland?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 14:18 
Det är en hög kostnad att skaffa en båt. Men om man vill vara förberedd på att lämna ön ser jag få andra lösningar värda namnet. Antingen har man en sjösatt större båt som klarar hård sjö eller så har man en RHIB-typ som kan antingen vara sjösatt eller magasinerad.

Min första tanke är annars att man får förbereda sig på att stanna kvar, vilket i många avseenden antagligen är att föredra.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på Gotland?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 15:15 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
En seglare som klarar östersjön kostar inte mycket. <50k så har du en helt utmärkt båt.

RHIB, om än populära, är väl endast någon större vits med om man ska få in eller ur dykare i vattnet? Den extra flytförmågan på sidorna är ju helt outnyttjad vid allt annat användande. Skrovmässigt så är det ju en helt vanlig plast/alu båt i övrigt.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på Gotland?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 15:26 
Kanske kan vara något att studera de båttyper esterna flydde med över Östersjön under kriget.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på Gotland?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 16:46 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Kan ni inte se på en båt om den är lämplig att korsa med så korsa inte.

Huruvida en båt kapsejsar har mycket mer med styrman/besättningen att göra än båten i sig.
En duktig besättning kan ta en jävligt rank tävlingsbåt genom en storm medans en landkrabba förmodligen har problem i en Nauticat 44 vid styv kuling.

De flesta fritidsbåtar som finns på Gotland, som alltså är en Ö, klarar normal sjö om någon som vet vad denne gör sitter vid rodret.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på Gotland?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 18:38 
Går ju att hitta en segelbåt från 70-talet för under 15k i hyggligt skick. Gå en bra kurs så klara nog dom flesta att segla i inte allt för hårt väder.
En båt är ju dessutom en fantastisk ursäkt att köpa fler spritkök, konserver och bra kläder. Win-win så att säga :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på Gotland?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 20:26 
speleologi :notme: ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på Gotland?
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 22:52 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Det går bra med en liten jolle så länge vädret är bra... Men det är ungefär som med säkerhetsbälte - det behövs inte så länge man inte krockar.

Högsta uppmätta våghöjd söder om Åland är över 8m, med 14m höjd på enskild våg enligt google. Inget jag skulle ge mig ut på...

Så tror man sig kunna fara över i en liten öppen båt gör man nog bäst i att stanna kvar på land...

Vill man ta sig över i de flesta förhållanden och farvatten bör man hålla sig till lämpliga båttyper.

De flesta segelbåtar med pentry och övernattning går bra på Östersjön, men jag skulle hålla mig ifrån skärgårdskryssare och liknande som är för "vassa" för vågorna och det blir så blött... ;)

En förberedd Albin Vega tar man sig runt hela jorden med och kostar inte så mycket pengar.
Fingal, Becker, havsfidra. Det finns många bra båtar till lågt pris.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet