Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Brunn kontaminerad
InläggPostat: sön 26 jul 2015, 23:28 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Brunnen är en grävd brunn en bit bort från bebyggelsen och inte nog med att brunneländet inte ger tillräckligt med vatten, igår när familjen skulle hämta vatten i brunnen vid BOL märkte de att locket inte låg på som det skall.

Troligen ahr någon roat sig emd att hämta vatten i brunnen utan lov och struntat i at lägg tillbaka locket ordentligt. I brunnen hittade vi totalt 3 döda råttor och en död orm i olika grader av förruttnelse.

Utan att överdriva minskade lusten till vistelse i BOL dramatiskt. Vi löste det akuta vattenproblemet med lagrat vatten i dunkar och flaskor.

Det regnade kraftigt igår så vi samlade efter ett tag in vatten till dusch och tvätt, men vårt dricksvattenprobelm kvarstår.

Vi har fiskat upp resterna av djuren, men nu är ju frågan hur stor risken är för allvarlig konatmination och vad man gör åt detta. Jag har just nu inga superbra idéer. En klorbomb ned i brunnen och vänta ett par dagar och sedan tömma brunnen, låta den fyllas och sedan klorera den igen och för att sedan tömmma... Räcker detta? Eller vad gör man?

Tills vidare får vi hämta vatten hos vällvillig granne, men det är ju ingen långsiktig lösning.

Det ser ut som mitt brunnprojekt, som jag skjutit på länge, nu blir allvar, frågan är bara hur...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brunn kontaminerad
InläggPostat: mån 27 jul 2015, 00:00 
rensa mekaniskt, vattna gräsmattan någon vecka och sedan är det troligen inga bekymmer


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brunn kontaminerad
InläggPostat: mån 27 jul 2015, 00:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Jag kanske överreagerar...

Vattna gräsmattan? Du menar för att omsätta vattnet i brunnen? Det blir lagom kul eftersom vi hämntar med hink för närvarande :D

Fast tömma brunnen går ju och det får jag lov att börja med...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brunn kontaminerad
InläggPostat: mån 27 jul 2015, 00:42 
Finns några kommentarer om brunnsrengöring på Alternativ.nu, kolla dem. Torbjörns kommentar på första sidan är vettig.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=117305.0

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brunn kontaminerad
InläggPostat: mån 27 jul 2015, 12:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
MulenDag skrev:
Finns några kommentarer om brunnsrengöring på Alternativ.nu, kolla dem. Torbjörns kommentar på första sidan är vettig.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=117305.0

/MD


Tack!

Klorbomb förberedd och skall dumpas. Sedan blir det till att ösa ur och vänta tills det fylls på igen... Undrar om man törs klättra ned och rensa ur botten och lägga på nya sand samtidigt...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brunn kontaminerad
InläggPostat: mån 27 jul 2015, 13:23 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Lite lösa tankar,

Töm brunnen ett antal gånger innan du kör klor

Hur en bensindriven sugpump nånstans som även kan suga slam och sug ur den rejält, du kanske även kan sänka brunnens botten på så vis?

Sand verkar knasigt att hälla ned i brunnen, vattnet som kommer dit är rimligen redan filtrerat av marken runt omkring. Ska du fylla med något så ta nåt som har mer utrymme mellan stenarna, typ grus, makadamm eller nåt som gör att vatten lättare rinner till?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brunn kontaminerad
InläggPostat: mån 27 jul 2015, 15:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Derzu Uzala skrev:
Lite lösa tankar,

Töm brunnen ett antal gånger innan du kör klor

Hur en bensindriven sugpump nånstans som även kan suga slam och sug ur den rejält, du kanske även kan sänka brunnens botten på så vis?

Sand verkar knasigt att hälla ned i brunnen, vattnet som kommer dit är rimligen redan filtrerat av marken runt omkring. Ska du fylla med något så ta nåt som har mer utrymme mellan stenarna, typ grus, makadamm eller nåt som gör att vatten lättare rinner till?


Bra tankar, jag skall ha det i åtanke. Svårt få tag på hyrmaskiner mitt i sommaren. Tänk vad lite som behövs för att det skall kännas för jävligt... :-g :(

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brunn kontaminerad
InläggPostat: mån 27 jul 2015, 21:29 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Tur att det hände nu och inte senare. Bättre lock för barnens mm säkerhet.

Skicka in vattenprover till någon firma.

Naturligtvis är det inte något problem då du redan har kol, kaffefilter och vattenreningsutrustning i din BOL? har du inte det är det omvisitation som gäller på dig :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brunn kontaminerad
InläggPostat: mån 27 jul 2015, 22:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
skogsstjärnan skrev:
Tur att det hände nu och inte senare. Bättre lock för barnens mm säkerhet.

Skicka in vattenprover till någon firma.

Naturligtvis är det inte något problem då du redan har kol, kaffefilter och vattenreningsutrustning i din BOL? har du inte det är det omvisitation som gäller på dig :D


Nej, ingen panik nu... Har både aktivt kol och kaffefilter i BOL och en del andra små fina vattenreningsattiraljer, men trist i alla fall.

Locket är rejält, men relativt lätt att flytta (ligger normalt TUNGA stenar på också). Då brunnen inte ligger på min mark kan jag inte vidta alla de åtgärder jag skulle vilja utan visst samråd.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brunn kontaminerad
InläggPostat: mån 27 jul 2015, 22:31 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Samråd. jag skulle hävda att jag har barn och att som markägare har du en viss skyldighet att säkerställa att det inte sker några incidenter då markägaren är ansvarig...

dethär med att folk har grejer ihop och det fungera ungefär som ett äktenskap att alla är lyckliga och allt är gulligull på brölloppsnatten och man inte vill skriva några papper och sen när hon har hmm hmm men han och sen har han mm med hen och sen är ska BOL säljas för att hon vill det och har hälften fast hon har suttit i solstolen när du har stått i din svett och odlat och grejat men det spelar ingen roll för advokaten bortser från det och sen får du avbetala och skit för brölloppsfestan för hennes kusiner i 20 år.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brunn kontaminerad
InläggPostat: mån 27 jul 2015, 23:46 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 02 dec 2013, 23:03
Inlägg: 144
Utan någon som helst expertis så slog det mig när jag läste din tråd att man förr i tiden ju hade Ålar i brunnar för att rena bort b.la. dylika djur som trillade ner... Visserligen var ju genomsnittslevnadsåldern något lägre än idag :D och jag hade förmodligen varit lika "orolig" som du nu är/varit om det hände mig :P Vi har en egen brunn även i vår vanliga bostad med vatten vi dricker året runt. Det är en grundvattenbrunn (4-5m), visserligen med spets (och pump) men endast ett trälock över av "trall". När vi flyttade dit gjorde vi vattentester (bakterier) både på sommaren och vintern vilka alla har varit bra, så jag har låtit saken bero. Även om jag nu fick en tankeställare, döda råttor låter ju inte sanitärt fördelaktigt direkt... Men jag tror ändock inte att du ska vara allt för orolig, och du har ju fått bra tips redan i tråden :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brunn kontaminerad
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 00:07 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Kan ha fel men hade man inte ålar i brunnen som "skafferi" ?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brunn kontaminerad
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 07:33 
nix, det var snigel, grod och rått ätare, biologisk rengöringsapparat


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brunn kontaminerad
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 13:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Om den stackars ålen skall överleva så måste den matas, känns ju lite fel väg att gå... :-g

Jag har fått mig en rejäl tankeställare, har ju även en grävd brunn vid ordinarie bostaden och den skall kontrolleras snarast. Tror i och för sig den är tät på alla sätt och vis, den har ett metallock och slutar väldigt tätt mot betongen runt om, men sist jag tog vatten ur den var för över ett år sedan. Den är min reserv om jag blir kvar i bostaden och inte kan ta mig till BOL.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brunn kontaminerad
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 15:41 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Xamuce skrev:
Den är min reserv om jag blir kvar i bostaden och inte kan ta mig till BOL.


Jag har också en grävd brunn som inte används. Det finns vatten i den, det är det enda jag har kollat. Och gjort ett nytt brunnslock.

Jag tänker mig att vi får tömma den några gånger och sen kan vi använda den. Kanske koka vatten de första veckorna till dryck och matlagning...

Men jag har ingen pump eller liknande utan det blir till att hinka vatten.

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet