Xamuce skrev:
Amatörmässig fråga kanske, men är det inte lättare för en vanlig båt att slå runt och när den väl slagit runt, spelar det någon roll om det är en katamaran eller inte?
En katamaran som hamnat upp och ned har inget rätande moment. Den blir stabil i upp och ned-läge. En katamaran som lägger sig på sidan saknar också rätande moment och när masten vattenfylls lägger den sig gärna upp och ned. Det är inte ovanligt (men inte heller vanligt) att se havsseglande katamarner som har en "boll" i toppen av masten just för att hindra att den hamnar upp och ned.
En vanlig segelbåt med köl har rätande moment åtminstone tills masten pekar "snett nedåt", hur det är i helt upp och ned-läge beror på skrovets och överbyggnadens konstruktion. En bred båt med platt översida och låga fribord kan också vara stabil i vänt läge, därför ser havsseglare sällan ut så - med undantag för en del extremracers där man räknar med att kunna få hjälp.
Jag ska villigt erkänna att jag är lite old-school när det gäller havssegling och att det finns nya teorier som inte riktigt stämmer med mina avseende enskrovsbåtar men att katamaraner är mindre lyckade, i de flesta utföranden, är ingen kontroversiell åsikt. Bilden nedan visar en vettig skrovkonstruktion även om det går att invända en hel del mot överbyggnaden som har för stora fönster och allmänt är väl stor då den riskerar att slås sönder i riktigt elakt väder.

Är man tillräckligt erfaren kan man bygga på sina egna principer och göra något som ingen annan gjort i en båt som klarar "allt".
http://www.yrvind.com/photos/ Han yrvind har en del skojiga berättelser om stormar då han helt enkelt spänt fast sig i kojen, läst böcker och levt på hundmat medan båten bokstavligen gjort upprepade kullerbyttor i den grova sjön. Men det är lite för hardcore för såna som mig.
/MD