Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ni som byggt egen BOL, hur tänkte ni?
InläggPostat: mån 19 okt 2015, 11:22 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Ni som byggt ny BOL från grunden hur har ni tänkt?

Här är mitt paradis!
Första kravet jag hade var läget! Avskillt, söderläge, naturliga hinder som tvingar eventuellt hot att ta givna vägar, tillgång till vatten,
om man tänker sig riktningen sjö byggnader vändplan så pekar nålen på kompassen mot norr, alltså vinkeln på byggnaden ligger i söderläge.
Garaget vid bommen är ett dubbelgarage på 83kvm i 8 tums timmer, inga fönster, med rejäla portar.
Den stora byggnaden man kommer till från stigen är kombinerat garage, verkstad, förråd.total byggyta är ca: 150kvm. 8 tums timmer.
Byggnaden vid kortsidan av den är vedbod.
Vinkelbyggnaden är bostaden med loft i varsin vinkel, total byggyta är 95 kvm, i 8 tums timmer, (skalan stämmer inte på skissen)
Dom 4 mindre byggnaderna som ligger på rad bakom bostaden är från vänster: hönshus, härbre, växthus gånger 2.
Härbret är kombinerat förråd/gäststuga.
Byggnaderna ner mot vattnet är från vänster: slogbod/grillplats, bastu.
När jag planerade detta ville jag ha ett yttre skydd, det fick bli byggnaderna, skyddet är mer mot djur än människor (mycket björn och varg)
Inga fönster utåt på dom yttre byggnaderna, inbrotts säkert.
Vad tänker ni när ni ser detta? Kom gärna med synpunkter.

Bild

Inläggsrubrik: Re: Ni som byggt egen BOL, hur tänkte ni?
InläggPostat: tis 20 okt 2015, 15:57 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Min spontana tanke är att det mesta ser bra ut förutom en sak. Det är svårt när man inte vet skalan och hur terrängen ser ut men jag tycker att det är långt mellan garaget och resten av byggnaderna. Jag skulle vilja hålla ihop allt mer. Dessutom skulle jag försöka göra vägen körbar hela vägen in om inte det går redan. Annars blir det tungt och omständigt att forsla tung materiel som tex ved från vägen till husen.

InläggPostat: tis 20 okt 2015, 19:35 
Användarvisningsbild

Kirderf skrev:
Min spontana tanke är att det mesta ser bra ut förutom en sak. Det är svårt när man inte vet skalan och hur terrängen ser ut men jag tycker att det är långt mellan garaget och resten av byggnaderna. Jag skulle vilja hålla ihop allt mer. Dessutom skulle jag försöka göra vägen körbar hela vägen in om inte det går redan. Annars blir det tungt och omständigt att forsla tung materiel som tex ved från vägen till husen.

Avståndet är ca 800 meter till garaget, själv har jag atv eller skoter så inga problem med transporter,
tanken är att jag vill inte ha en fin väg som det är lätt att ta sig fram på mellan garage och stugan.

InläggPostat: ons 21 okt 2015, 06:43 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Det här är bara en fantasi va? 8" timmer, herre min. Varför inte ett stenhus?
Finns ingen omkringliggande jordbruksmark och ladugård för framtida kreatur?
Kanske du skulle ta och dika ut myren.
Som du hör är jag inne på mer självförsörjning än några höns och lite grönsaker.

Själv har jag hamnat i en by, en helt vanlig by och håller på att rusta ett gammalt hus från grunden. Det betyder att jag mer har funderat på detaljlösningar runt uppvärmning, el, VA etc. Förråd har vi så att det räcker och blir över. Verkstad har vi också och där fanns en befintlig så det är mest fråga om detaljlösningar där. Det som är bra med vårt ställe (vill inte kalla det BOL även om det kanske är just det) är att det finns folk runt omkring och att det finns got om jordbruksmark och byggnader.

InläggPostat: ons 21 okt 2015, 08:17 
Användarvisningsbild

Rakkuraj skrev:
Det här är bara en fantasi va? 8" timmer, herre min. Varför inte ett stenhus?
Finns ingen omkringliggande jordbruksmark och ladugård för framtida kreatur?
Kanske du skulle ta och dika ut myren.
Som du hör är jag inne på mer självförsörjning än några höns och lite grönsaker.

Själv har jag hamnat i en by, en helt vanlig by och håller på att rusta ett gammalt hus från grunden. Det betyder att jag mer har funderat på detaljlösningar runt uppvärmning, el, VA etc. Förråd har vi så att det räcker och blir över. Verkstad har vi också och där fanns en befintlig så det är mest fråga om detaljlösningar där. Det som är bra med vårt ställe (vill inte kalla det BOL även om det kanske är just det) är att det finns folk runt omkring och att det finns got om jordbruksmark och byggnader.

Ingen fantasi,
Stenhus? Hmm passar dåligt i vårt kalla klimat! 8" timmer värmer bra
Odlingsmark finns, men inte i direkt närhet, djurhållning är inget jag själv sysslar med, men..
Hur tänker du kring detaljlösningarna? Solceller? Solfångare?

InläggPostat: ons 21 okt 2015, 10:52 
Ska du isolera på insidan också eller enbart ha 8" timmer?
8 tum trä isolerar inte så mycket även om det ju har andra fördelar. Undrar om inte kostnaden blir ungefär den samma att bygga typ nollenergihus med 50cm isolering i tak, värmeväxlare och solfångare.
Jag ser det som en fördel att kunna lämna huset i några veckor utan att det kostar en massa ström att hålla 20grader i hela huset.
Bild
Fast om det är ditt "Grand Design" att bygga ett timmerhus ska du ju följa din vision och inte kompromissa! :rambo:

InläggPostat: ons 21 okt 2015, 12:46 
Användarvisningsbild

Nikenik skrev:
Ska du isolera på insidan också eller enbart ha 8" timmer?
8 tum trä isolerar inte så mycket även om det ju har andra fördelar. Undrar om inte kostnaden blir ungefär den samma att bygga typ nollenergihus med 50cm isolering i tak, värmeväxlare och solfångare.
Jag ser det som en fördel att kunna lämna huset i några veckor utan att det kostar en massa ström att hålla 20grader i hela huset.
Bild
Fast om det är ditt "Grand Design" att bygga ett timmerhus ska du ju följa din vision och inte kompromissa! :rambo:

Japp, isolering på insidan.
Jag har jobbat inom byggbranchen hela mitt liv, och anser att det spelar ingen roll hur mycket isolering du stoppar in i väggarna, det är inte värt det, problemet är inte väggarna, det är syll, fönster, dörrar. Och själva fackväggen i sig.
Passivhus? Jag var i Norge för ett antal år sedan när dom gjorde ett expriment på ett passivhus, det hade stått i 10 år utan någon som bodde i det, det var obeboligt, fullt av mögel. Så bygga passivhus för att utnyttja som BOL rekomenderas inte om det står tomt under långa perioder.
Det där med uppvärmning när huset står tomt går att lösa på ett billigt och enkelt sätt

Bild
lätt at bygga själv.

En träfasad med panel skulle jag inte vilja ha, för mycket underhållsfritt.

InläggPostat: ons 21 okt 2015, 18:41 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Oh jag gillar skisser. Jag ser ett stort problem med vägen till garaget. Och vägen till de övriga husen från garaget. Du har ingen metkrok den är klassisk när man går i bas. Metkroken köper dig tid om duskulle tvingas till att bug out från din BOL. Om du dessutom förklär garaget till en BOL kan kanske till och med köpa dig någon timme om du har tur. Alternativt slå ut en eventuell inkräktare som blivit lite förfriskad av ditt "gömda spritförråd".

InläggPostat: ons 21 okt 2015, 21:21 
Användarvisningsbild

systererik skrev:
Oh jag gillar skisser. Jag ser ett stort problem med vägen till garaget. Och vägen till de övriga husen från garaget. Du har ingen metkrok den är klassisk när man går i bas. Metkroken köper dig tid om duskulle tvingas till att bug out från din BOL. Om du dessutom förklär garaget till en BOL kan kanske till och med köpa dig någon timme om du har tur. Alternativt slå ut en eventuell inkräktare som blivit lite förfriskad av ditt "gömda spritförråd".

Hur ser du på vägen till garaget?
Istället för "metkrok" har jag löst det på annat vis :alien:
"garaget" syns inte från den större vägen, avståndet är ca: 250 meter.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ]