Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: mån 30 dec 2013, 01:59 
Hmmm... Tänkte mig att ta en titt på ett ställe efter nyår. Tydligen ska det bli vindkraft typ en km från stället. Ett antal verk och det enda jag sett är att de "lovar att det inte ska bli över 40 dB" där BOLen ligger. En viskning lär ligga runt 36-38 dB så det blir lite starkare än så. Har svårt att föreställa mig en stilla dag då det ändå blåser tillräckligt för att verken ska snurra hur störande det blir. Nån som har nåt att säga om det?

(Är rätt ljudkänslig, njuter av stillhet men är det stilla står ju även verken stilla...)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: mån 30 dec 2013, 02:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Helt omöjligt att säga då olika personer är olika känsliga... Men det skulle inte bry mig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: mån 30 dec 2013, 05:03 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: mån 02 jan 2012, 03:18
Inlägg: 156
När jag vandrade i sommras så gick jag förbi flertal vindkraftverk, var kanske 10-15 styckna utspridda längst med en grusväg... Jag började höra dem 1 mil iväg när vinden låg rätt, sen när jag var inom 1km till 100 meter ifrån dem så var ljudet så pass högt att det var irriterande och man kunde inte höra sig själv tänka.

Jag antar att de nya " ljuslösa vindkraftverken " är tystare men när det blåser så kan jag garanterat lova dig att de kommer överstiga 100db i toppen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: mån 30 dec 2013, 08:30 
extremt mycket bullshit från vindkraftssidan

det beror på hur man definerar ljud, oftast så ska det mätasi dba slow
läs, begränsat frekvensomfång och långsam medelvärdesbildat
om man istället mätt dbc 20-20000 toppvärde så hadde det varit mycket högre siffror
helst hadde man velat mäta enbart db, så man får med infraljud, under säg 5hz och upp, för det pulsande ljudet från vingarna kommer i det låga frekvensområdet och med tydliga toppar

har en av mina jaktmarker 600m som närmast två vindkraftverk och 800m bort hörs dom tydligt om vinden ligger på åt det hållet

sedan så kan man ha koll på medelvinriktningen på den årstiden man vill vara ute, läs sommaren, här är det då sydvästliga vindar som dominerar, att då ha det i vindrikningen är jobbigt, vintertid är det inte så noga

alla ljuger, speciellt med ljud, för det är få som verkligen vet vad hur siffrorna dom säger är i verkligheten


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: mån 30 dec 2013, 09:21 
glömde

från dom vindkraftsverken jag har i närheten så är det hjälpdrifter, läs kylning som ylar även om dom står i praktiken stilla, så det stör ändå om det är vindstilla eller svag vind :smack:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: tis 31 dec 2013, 17:28 
Ok, jag får väl försöka tänka på biten med ljudet. Då kommer nästa fråga:

Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med att ha ett gäng vindkraftverk typ en km från BOL?

Servicetrafik? Förbud mot jakt eller vissa skjutriktningar? Viltet flyr? Möjlighet att ta över ett billigt och få ström efter ekonomisk SHTF? Har själv ingen aning om vad det för med sig mer än att det låter en del.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: tis 31 dec 2013, 17:54 
el får du inte om elnätet är nere, dom brukar sällan kunna vara självgående, utan måste vara kopplade mot nätet

om det skiter sig ordentligt, djävligt bra antennmast, utsiktpunkt och landmärke :lol:

innan dess, kolla , ex kan ett vindkraftverk ge problem med att bygga i närhetem det kan vara planlagt område in på grannmarker så man inte får jaga

nackdel, folk kan gå dit för att försöka få ström eller spana dom med


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: tis 31 dec 2013, 19:02 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Vill bara påpeka en liten detalj och det är att i dB så motsvarar en förändring på 3dB en fördubbling/halvering jämfört med utgångsvärdet. Att man "har låga siffror" på pappret behöver inte innebära så mycket tysthet, tyvärr. Dock så är nog 40 dB (om värdet är korrekt) inte så farligt störande. Men men.... Tex Boch skryter om att deras tystare diskmaskiner låter maximalt runt 42 dB och det är inget jag vill sova med i samma rum! ;-)

MVH PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 16:59 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:07
Inlägg: 142
Ort: Örebro län
Vindkraftverk sprider dessutom en hel del annat omkring sig: infrastrålning som påverkar både djur och människor negativt (både fysiskt och psykiskt), elspill som påverkar kroppens bio-elektriska sytem. Kolla http://www.wind-watch.org/.
Jag skulle då inte skaffa bol i närheten!

_________________
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 17:33 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 13:04, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 18:28 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Strålningen "från elektricitet" (som det heter, använder det som samlingsnamn här för olika typer av strålning.) torde vara långt under gränsvärden (är i stort sett bara specialutrustning som vissa typer av radiosändarantenner och liknande på extremt höga effekter som kan avge uppmätt skadliga värden, det är ändå ganska låg spänning/ström ut från dedär om man jämför med det "lilla" kablaget som en forum medläm här talade om på ett annat forum i en tråd om elöverkänslighet vara eller icke vara, så jag tror det personligen inte i allafall inte som fysisk realitet, inte för att vara oförskämd eller respektlös, men jag får ofta "chemtrailvibbar" av sådana diskusioner...) men lågfrekvent buller är jag osäker på var avståndet hamnar i praktiken där man inte längre besväras av saken. (antar det var det som avsågs med infrastrålning?)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 19:01 
-.


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 13:04, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 19:24 
tja infraljud är det gott om vid vindkraftverk, pulsande med

men människan kan höra ner till ca 14 hz med lite volym
(sa han som provde det med 2x1kw i 18" bashorn som gick ner till 14hz :mrgreen: )


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 19:55 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Har ingen erfarenhet av att bo nära vindkraft. Men har stått i närområdet av Maglarp Näsudden å andra anläggningar. Inte tänkt så mkt på ljudet utan mer blivit imponerad av storleken å kraften som naturen genererar.

Vindkraft är väl en av de förnyelsebara energier som politikerna lyfter fram positivt.
Antagligen är det väl lättare att vara bosatt någonstans inom tullarna å besluta om vindkraftsparker som inte drabbar en själv.

Ofta är det väl så att även om man är för en viss sak så vill man helst inte bli drabbad själv?
Syftar nu på politiker som gärna vill bestämma men helst inte lida av konsekvenserna själva!

Är inte motståndare till vindkraft inte heller till kärnkraft ! Om det sköts riktigt.

Har ett liknande ljudbekymmer i min kommun. Inte riktigt vindrelaterat även fastän det handlar om vingar å luft.

Bråk ang lokalitet av ambulanshelikopter. Jag är jättetacksam att denna möjlighet finns inom kommunen. Ärligt talat så skulle jag inte bry mig om landningsplats skulle hamna 400-500 meter ifrån mig. Dels skulle de få starter troligtvis inte störa mig med tanke nyttan av verksamheten. Plus tryggheten att veta att det finns snabba leveranser till sjukvård.

Ofta är det ju så att man gärna tycker en sak men när det kommer till kritan så de flesta sig själv närmast. Jag vet många fler saker jag hellre inte skulle vilja ha i min närhet än en förnyelsebar energi :notme: .

Så mitt svar till Mulen Dag är nog att njuta av frihetens vindar som driver morgondagens energi!

Vinden är fri ( än så länge)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraftverk 40 dB nära BOL?
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 20:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Jag tror inte det är något stort bekymmer. Har varit både en bit ifrån och riktigt nära vindkraftverk i drift och visst hörs de, men mig stör de inte direkt. Störs mer av biltrafiken från motorvägen en bra bit bort från BOL och lokalgatan utanför än jag störts av vindkraftverk något hundratal meter från stugor jag bott i under några dagar.

Fokusera i stället på alla andra förutsättningar och eventuella fördelar!

Har du möjlighet, ta dig till ett vindrkraftverk och gå runt och ta reda på själv hur du upplever det!

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet