Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 16:50 
Skogsbonde skrev:
Kollapsen kommer när tillräckligt många och/eller stora aktörer tror att kollapsen är nära förestående. Det är därför det blir kollaps. Folk blir helt plötsliga försiktiga med att köpa och vill hellre sälja. Eller investerar i optioner för att tjäna på fallande pris. Det är då bubblan spricker och priset faller som en sten.


Nästan rätt, kollapsen kommer när något sker plötsligt. Det vi ser nu när var och varannan varnar om en krasch. Då är det många som är förberedda och agerar rationellt. När något istället sker som "ingen" förutsett och som får någorlunda kraftiga konsekvenser så startar lavinen. Vi ser det såväl i enskilda aktier som på marknader.

Det som talar för att en krasch skulle kunna inträffa är att VIX ligger på 10.03, vilket innebär att investerare känner sig trygga. Om något inträffar plötsligt som får oöverskådliga konsekvenser så kan det absolut innebära en krasch. Men det är bara de risker man inte kunnat planera för som kommer dra ner börsen - de svarta svanarna. Exempelvis ett stort krig, men möjligen också en ny IT-bubbla. Vi kanske också kommer se en miljö-bubbla när nya "gröna" företag värderas neråt, exempelvis Tesla.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 18:09 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Bostadsbubblor byggs upp och spricker. Men nu är väl läget litet speciellt. När räntorna är så låga och bankerna så villiga att låna ut på lösa boliner är det ju verkligen läge för en bubbla.

Men regeringen tänkte införa amorteringskrav så att folk inte ska kunna låna helt orealistiskt, och det förväntas dämpa uppgången. Jag vet inte riktigt hur det blev med det. Blev det infört?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 20:46 
Zombie skrev:
Bostadsbubblor byggs upp och spricker. Men nu är väl läget litet speciellt. När räntorna är så låga och bankerna så villiga att låna ut på lösa boliner är det ju verkligen läge för en bubbla.

Men regeringen tänkte införa amorteringskrav så att folk inte ska kunna låna helt orealistiskt, och det förväntas dämpa uppgången. Jag vet inte riktigt hur det blev med det. Blev det infört?


Man har infört maxgräns på en belåningsgrad om 85%, samt att man ska amortera 2% per år ner till 75% av värdet och därefter 1% per år ner till 50%. Därtill har vissa banker ställt krav på att man max får låna hushållets bruttoårsinkomst x5. Det gör läget lite kinkigt för många i Stockholmsområdet. Ska man köpa en villa för 6 miljoner måste man casha 900 000:- kontant och ha en gemensam månadslön på 85 000:- vilket är en bit över medelinkomsten. Det är bedömt dock lite flytande enligt min bankman, har man stålar i banken fixar det sig... ;)

Sammantaget kommer detta få konsekvenser för värdeökningen i storstäderna. Jag tror att det man gjort kommer kyla ner marknaden rejält. Hoppas bara man ger det lite tid innan man hittar på nya regler.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 21:17 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Man läser då och då om att folk tar blancolån vid sidan av för att "runda" detta. Jag vet inte hur vanligt förekommande det är, men låter helt hårresande. Det är oroväckande att så många lever på marginalen. När det brakar kommer även vi som har mer måttlig belåning att drabbas indirekt när hela samhällsekonomin sviktar. Det kommer inte att bli vackert. Frågan ingen kan svara på är när det händer.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Wallstreet varnar
InläggPostat: sön 06 aug 2017, 09:31 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Östra Svealand skrev:
Man läser då och då om att folk tar blancolån vid sidan av för att "runda" detta. Jag vet inte hur vanligt förekommande det är, men låter helt hårresande. Det är oroväckande att så många lever på marginalen. När det brakar kommer även vi som har mer måttlig belåning att drabbas indirekt när hela samhällsekonomin sviktar. Det kommer inte att bli vackert. Frågan ingen kan svara på är när det händer.


Ja, hur ska folk annars kunna betala för den fina bilen, båten, solsemestrarna - det är ju inte sparade pengar direkt... Varför betala något idag som du kan betala imorgon?
Varför betala med egna pengar när pengar är gratis?

Folks mentalitet har blivit duktigt skev och även många som brände sig i börja på 90-talet är tillbaks i hamsterhjulet


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet